• 0

Verlengd boekjaar.

Inmiddels ben ik wel benieuwd naar jullie mening.

 

Gestart op 1 oktober 2007, dus heb precies 1 kwartaal van 2007 meegedraaid.

Nu heb ik verschillende administratie kantoren benaderd (voor jaarrekening) en de één zegt dat een verlengd boekjaar niet mogelijk is, en dat ik 1 oktober tot 31 december 2007 als 1 boekjaar moet zien.

en 1 januari tot 31 december 2008 als boekjaar 2.

 

Andere administratie kantoren zeggen dat ik er een verlengd boekjaar van kan maken, van 1 oktober 2007 tot 31 december 2008.

 

Hoe denken jullie hierover?

En moeten hier speciale dingen voor worden aangevraagd?

 

En hoe zit het met de inkomstenbelasting?

Ik dacht altijd dat je daar over iets moet ontvangen van de belastingdienst, iets in een formulier oid, wat je dan op de computer, via een gedownload programma moet invullen. Dit is met alle mensen uit mijn omgeving wel zo. Ook mijn vriend heeft zijn IBopgaaf alweer binnen gekregen over het jaar 2008.

 

Maar waarom heb ik dan niks ontvangen over 2007, en nu weer niets?

Als ik geen inlognaam oid ontvang voor de IB dan kan ik immers ook niets aangeven.

Moet ik zelf naar de belastingdienst toe om te vragen om die gegevens?

 

Het gaat om een eenmanszaak, voorlopig nog winst uit overige werkzaamheden.

Groeten Hilda

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is niet verplicht om een jaarrekening op te stellen bij een eenmanszaak, wel om een correcte aangifte te doen van de winst uit je onderneming. Heb je je destijds bij de belastingdienst aangemeld als startende ondernemer en BTW nummer en dergelijke gekregen? Heb je al contact gezocht bij de belastingdienst met de vraag waarom je niets ontvangen hebt?

Link naar reactie
  • 0

@ Hilda,

 

Boekhoudkundig kun je wel degelijk een verlengd boekjaar hanteren en hoef je dus maar één keer een jaarrekening op te stellen, maar fiscaal, dus richting de belastingdienst niet.

 

Maar waarom heb ik dan niks ontvangen over 2007, en nu weer niets?

* Welke acties heb je dan ondernomen?

* Ben je ingeschreven bij de KvK?

* Heb je de startersformulieren ingevuld voor de belastingdienst?

 

Als ik geen inlognaam oid ontvang voor de IB dan kan ik immers ook niets aangeven.

Ook al heb jij alle stappen gezet en je ontvangt geen reactie van de belastingdienst, zal dit je niet ontslaan van de verplichting zelf weer in actie te komen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me uiteraard meteen toen ik startte aangemeld bij de kvk en daar sta ik geregistreerd, ook heb ik een BTW nummer ontvangen, tot nu toe heb ik dus al 4 keer aangifte gedaan van de omzetbelasting.

 

Heb net even de brieven erbij gepakt en daar staat:

 

Uit de antwoorden op de vragen in het formulier "Gegevens startende onderneming" heb ik geconcludeerd dat de omvang van de activiteiten dusdanig gering is dat ik u vooralsnog niet kan aanmerken als ondernemer voor de inkomstenbelasting.

 

Maar ik hoor toch sowieso de IB aan te geven?

Ik zal wel eens aan de belastingdienst gaan vragen waarom ik er niks van krijg.

 

Ik heb volgens de belastingdienst geen winst uit onderneming, maar uit overige werkzaamheden.

 

Ik wist niet dat ik niet verplicht was om een jaarrekening op te stellen, waarom is dit zo? het is wel handig toch?

Groeten Hilda

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels ben ik wel benieuwd naar jullie mening.

 

Gestart op 1 oktober 2007, dus heb precies 1 kwartaal van 2007 meegedraaid.

 

 

Heb je de resultaten van dit kwartaal niet meegenomen in je IB aangifte over 2007

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Toen heb ik geen aangifte gedaan, wist niet eens dat ik aangifte moest doen, omdat er stond dat ik er niet voor in aanmerking kwam. En ik kreeg niks binnen van de belastingdienst dat ik iets moest invullen, of dat ik aangifte moest doen.

 

Ik heb tot nu toe alleen 4× OB gedaan, verder niets.

Groeten Hilda

Link naar reactie
  • 0

mijn advies is; verdiep je er snel in!

 

Download als eerste eens te eerste twee links

Handboek ondernemen hoofdstukken

 

http://www.belastingdienst.nl/download/1042.html

 

Je hebt zelf ook een rol te vervullen, het is niet zo "oh hunnie komen niet, dan is het klaar..."

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Heb de belastingdienst gebeld, en deze gaven mij wel gelijk dat het verwarrend is als je nog nooit IB aangifte hebt gedaan (vanwege leeftijd) en je dan ook nog eens niks ontvangt dat je dat wel moet gaan doen.

De enigste brief die ik had stond dus in dat ik zakelijk geen aangifte hoefde te doen, maar over prive stond er niks in natuurlijk.

 

Dus ga nu prive aangifte over 2007 doen, en het boekjaar ga ik dus niet als verlengd boekjaar doen maar als 2 aparte boekjaren. Ik laat 2 jaarrekeningen opstellen 1 van 2007 en 1 van 2008.

Groeten Hilda

Link naar reactie
  • 0

Een jaarrekening is inderdaad niet verplicht, bij een BV kun je overigens wel verzoeken om een verlengd boekjaar.

Mts. Cournot Financieel

administratiekantoor / stamrecht bv / oprichten bv / gouden handdruk / online advies / financieel advies / geopend in de avonden en weekeinden

Link naar reactie
  • 0

Heb de belastingdienst gebeld, en deze gaven mij wel gelijk dat het verwarrend is als je nog nooit IB aangifte hebt gedaan (vanwege leeftijd) en je dan ook nog eens niks ontvangt dat je dat wel moet gaan doen.

De enigste brief die ik had stond dus in dat ik zakelijk geen aangifte hoefde te doen, maar over prive stond er niks in natuurlijk.

 

Dus ga nu prive aangifte over 2007 doen, en het boekjaar ga ik dus niet als verlengd boekjaar doen maar als 2 aparte boekjaren. Ik laat 2 jaarrekeningen opstellen 1 van 2007 en 1 van 2008.

 

En zo hoort het. Heb je de fiscus wel gevraagd om W-biljetten over beide jaren, of verzorgt jouw adviseur dat?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.