• 0

product overnemen

hallo iedereen!

 

Heb een vraag.... Stel volgende Hypothese:

 

- Bedrijf X verkoopt een product.

- Bedrijf Y neemt product van X, haalt het uit zijn 'verpakking', zorgt dat alle logo's etc weg zijn en steekt het in zijn eigen verpakking en verkoopt het door. Niemand die weet dat het product van bedrijf X afkomstig is.

 

Dit betreft wel een soort grondstof, dus geen laptop of tafel of schilderij of wat dan ook... Eerder een grondstof.

 

Is dit verboden bij wet? illigaal?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kun je niet beter een OEM licentie proberen te verkrijgen bij producent, dit lijkt me een stuk goedkoper en handiger. Dan kun je 1bulkverpakking bestellen en zelf individueel verpakken. Als het bedrijf dat om wat voor reden dan ook niet wil, dan mag jouw idee vast ook niet;-) Aan de andere kant, je zegt zelf dat het niet bijt, omdat de consument het niet zal merken, dus waarom zou origineel producent niet wat extra omzet willen? Jouw inkoopprijs is dan vast ook beter!

Ben je bekend met het IP van het product (lopen er bijvoorbeeld patenten op product of productieproces) ?

 

succes

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. laat ik mij even verduidelijken:

 

Ik zeg dat het een grondstof is, maar het is wel aan 'af' product. Het is volledig klaar. Het is de bedoeling dat de mensen er verder mee gaan knutselen. (is in de trent van modelbouw)

 

Dus als ik een grote hoeveelheid bestel bij dat bedrijf en vermeld dat ik het doorverkoop, dan gaan ze ook wel beseffen dat ik klanten zal 'stelen'.... ?

 

Maar mag dit... ?

 

En neen, ik ben niet op de hoogte van patenten, etc. Maar ik vermoed dat deze neit van toepassing zijn op dit product.

Link naar reactie
  • 0

kan je er niet achter komen wie het product maakt? Of als groothandel optreedt?

Het klinkt alsof je een product bij een winkel wilt kopen, vaak zit daar nog een groothandel-importeur-fabrikant tussen.

 

Plaats eens een zodanige bestelling dat ze een standaard groothandelsdoos opsturen. Daar staat dan vast meer info op.

 

Link naar reactie
  • 0

Ook al haal je alle merken van een model af dan nog kan het zijn dat er sprake van bescherming is onder het modelrecht of auteursrecht. Juist door de merkkenmerken weg te halen geef m.i. wellicht onterecht de indruk dat je zelf met het model op de markt komt.

 

Aan de andere kant mag je veel doen met hetgeen je hebt gekocht en dus in eigendom hebt. Heel veel op de markt is een beetje van mezelf en een beetje van Maggi. Als ik een Opel koop en ik haal de merken eraf en ik maak er een cabrio van met brede wielkassen dan is dat volgens mij niet strafbaar, ook niet als ik hem daarna verkoop.

 

Denk toch dat je specifieker moet zijn om een gerichter antwoord te krijgen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals Hans al zei kan je wat duidelijker zijn.

 

Bedoel je uitponden, het kopen van een baal en die in kleinere hoeveelheden verkopen?

Of bedoel je en product kopen als 1 unit die uitpakken en onder de adviesprijs verkopen?

Met de laatste optie ben je niet goed bezig.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit zakelijk een goed idee, maar moreel niet echt een glanzende beker >;(

 

Stel:

Minichamps maakt een schaalmodel Alfa Giulia kant en klaar voor 60 euro. Jij peutert dit uit elkaar en verkoopt dit voor 80 euro als bouwpakket, terwijl jij weet dat Minichamps daar personeel voor heeft betaald om dat kreng in elkaar te krijgen.

 

Klopt dit beeld?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit zakelijk een goed idee, maar moreel niet echt een glanzende beker >;(

 

Stel:

Minichamps maakt een schaalmodel Alfa Giulia kant en klaar voor 60 euro. Jij peutert dit uit elkaar en verkoopt dit voor 80 euro als bouwpakket, terwijl jij weet dat Minichamps daar personeel voor heeft betaald om dat kreng in elkaar te krijgen.

 

Klopt dit beeld?

 

groet

Joost

 

Doet een autosloperij toch ook?

Link naar reactie
  • 0

Tja, als ik een onderneming weet te maken door auto's goedkoop in te kopen en deze met winst te verkopen, dan is dat volgens mij toegestaan.

 

Denk: ik koop in de USA een dikke pickup voor 40K en betaal 1 dollar voor een Chrysler PT Cruzer (ja echt!) en ik verkoop beiden in NL voor 50K euro, dan lijkt mij daar niets op tegen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Doet een autosloperij toch ook?

 

 

Komop Frans,

 

Sinds wanneer sloopt een sloopbedrijf gloednieuwe auto's om deze voor meer dan de nieuwprijs aan losse onderdelen te verkopen ??? >:(

 

 

Joost

 

 

Ik ken er wel een paar......

 

Alleen die nieuwe auto.......tja, die wordt meestal niet gekocht, maar :-[

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.