• 0

Handig: eenvoudig factuurprogramma in excel

Zoals beloofd bijgaand een opzet in excel sheet zoals door mij jarenlang gebruikt.

 

Korte uitleg :

 

In tabblad "tabel" geef je een debiteurennummer op, met de adres gegevens. Even verderop (kolom LMNO)geef je je artikelgroep in. Je kunt kiezen uit verschillende BTW percentage's. Natuurlijk zijnj ook de code nummers te vervangen.

 

Klik terug naar tabblad "factuur" en vul het Deb. NR. in. Gegevens worden automatisch overgenomen. Vul datum van verzenden in, uiterste betaaldatum wordt berekend. (ik heb 'm op 10 dagen staan)

 

Vul artikelnummer, aantal en prijs in, BTW wordt onderaan berekend en uitgesplitst.

 

Natuurlijk is deze facturatie volop aan te passen.

 

Voorbeeld 1 : je geeft een klant goederen mee, en schrijft een pakbon. Einde van de maand voer je alle pakbonnen in.

Voorbeeld 2 : je haalt klant naar boven en voert gelijk in wat klant meeneemt. (opslaan !!) Nadeel hiervan vindt ik, dat je geen bewijs meer hebt. Ik gebruikt zelfs een 3-dubbele doorslag. Onderste gaat met klant mee, middelste wordt bij de factuur verzonden, en origineel wordt bewaard tot klant betaald heeft. Meeste klanten bewaren hun pakbonnen en controleren uiteraard de factuur. Om te voorkomen dat men gelijk gaat bellen om een copie, is deze dus al bijgesloten.

 

Hoop hier iemand mee geholpen te hebben. Indien vragen, PM maar !

 

Groet, Marcel

 

Startfactuur_HL.xls

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Marcel,

 

Op zich is het een mooie standaard, alleen hij oogt niet zo heel professioneel.

Misschien is het goed als iedereen ook beseft dat je factuur vaak het enige is wat klanten van je zien en dus ook een stukje reclame en imagebuilding.

Als er behoefte aan is, wil ik wel een professioneel ogende factuur maken.

 

Johan van den Brink

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf deze in elkaar geknutseld:

 

MOD-edit : een link naar een excelfile van jezelf waarvoor betaald moet worden is spam. Link verwijderd.

 

Veel positieve reacties al!

 

Welkom a-lexcel!

 

Ik zie dat je een registratiecode nodig hebt om verder met die voorbeeld van jou te kunnen werken. Deze registratiecode kost 75,- euro. Ik vind het veel geld! Of zit er toevallig meer functionaliteit na het intoetsen gebruiken van zo'n registratiecode?

Succes is geen toeval, succes is gepland.

Link naar reactie
  • 0

Ik werk zelf met veel plezier met bijgevoegd facturatieprogramma.

 

Voor meer informatie hierover kun je terecht op de volgende sites. Het is erg eenvoudig en werkt prima!

 

http://www.microsoft.com/netherlands/artikelen/downloadplus/downloads.aspx#factureren

http://www.worksheet.nl/forumexcel/showthread.php?t=51191&highlight=facturatie

 

groet,

ronny

 

Verkoopfactuur51.xls

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit is wel een heel standaard factuur, ik zou hier echt niet mee kunnen werken.

 

Stuur je dat factuurbestand digitaal door naar je klanten?

 

Wellicht kan ik je helpen en betere factuur opstellen welke door een macro automatisch wordt opgeslagen en wordt beveilig zodat je het digitaal kan verzenden naar je klanten. (stuur me een PM)

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • -1

Je kan ook gratis online boekhouden/factureren. Er zijn diverse aanbieders

 

Er zijn grofweg twee stromingen;

- online facturatie;

- online boekhouden met als onderdeel van het gratis boekhouden; factureren.

 

Bij sommige online pakketten kan je zelfs de factuur gehaal aanpassen aan je eigen eisen en ontwerp.

Voordeel van online is dat je factureren altijd en overal over het Internet bij de hand hebt.

 

Even zoeken met Google op de termen; 'gratis online boekhouden' of op 'gratis online factureren'

 

Succes, Martijn

Atinoz is de partij achter ondermeer de volgende concepten:

www.kpg7.nl (online boekhouden voor ondernemers ZZPers en MKB)

www.NomNom.eu (social media concept: je babynamen lijstje online)

Link naar reactie
  • -1

Persoonlijk gebruik ik al 3 jaar WinFakt! (http://www.winfakt.be)

 

Hun starterspakket kost nog geen 50 euro. Maar ze bieden ook uitgebreide pakketten aan. Zelf heb ik een Enterprise versie (uitbreidbaar met zelf gekozen modules en ik kon zelfs maatwerk aanvragen).

Ik kreeg goede service, vriendelijke mensen en heb nooit te klagen gehad.

 

Er staat trouwens een demo op hun website zie ik.

 

anyway: Ik zou het voor geen geld willen ruilen tegen een excel-file ;-) no offence, maar facturatie mag ook professioneel gebeuren

 

 

Link naar reactie
  • 1

Omdat ik belg ben en tevreden is het automatisch spam? >;(

 

Ik ben een belgische ondernemer die via via op dit forum terecht is gekomen. Er zijn weinig belgische fora waar er op dit niveau "ondernemen" en alle aspecten besproken wordt. Jullie (nederlanders) zitten korter op de bal zeg maar.

 

Ik dacht dat ik kon bijdragen aan deze thread met een handige tip. Dus ik zou zeggen: relax :)

Link naar reactie
  • 0

Laat toch administratie en boekhouden aan deskundigen over.

 

Ben ik (niet) helemaal (niet) met je eens. Ondernemers die zelf boekhouden zijn:

1. beter in staat om beslissingen te maken obv actuele data;

2. een betere sparringpartner voor hun adviseur;

3. op de hoogte van hoe alles werkt en welke verplichtingen tijdig voldaan moeten worden.

 

Dat is ook voor de adviseur een meerwaarde. Controle op en correctie van het gedane werk door de ondernemer zelf kost dan vaak ook een minder dan het laten inboeken door een boekhouder. Uiteraard is enige opleiding, scholing gewenst, maar ik ben er van overtuigd dat dit een aspect is dat elke ondernemer in de vingers moet hebben!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

"Ben ik (niet) helemaal (niet) met je eens." hi hi...

 

Ze (ondernemers) moeten iets van financiële basiskennis hebben om elkaar (de boekhouder en opdrachtgever/ondernemer) te kunnen begrijpen en dat de communicatie goed verloopt. Hier ben ik met je eens. Soms kijken ondernemers als herten die naar een koplamp staren als je bepaalde dingen wilt uitleggen.

Voor de rest (ben ik steeds van mening) moet de meerwaarde vanuit de boekhouder komen. Flexiebel, toegankelijk, vooruitdenkend, team-player, strateeg zijn dan met name de eigenschappen die ze moeten hebben.

Maxol Finance Services

Excellence in Finance

Link naar reactie
  • 0

Ben het (wel) helemaal (wel) eens met Joost.

 

Ik zeg maar zo met de volgende vergelijking; ieder die aan het snelverkeer wil meedoen moet zelf kunnen autorijden, of zich laten rijden of ander vervoer nemen. Buiten dat wanneer je start met ondernemen is de boekhouding nou niet bepaald ingewikkeld en hoe te ervaren op welke manier gebruikelijk is om te ondervinden waar je financiën vandaan komen en waar naartoe gaat is inderdaad een goede rugzak om mee te ondernemen.

Doe je het met de meest gangbare boekhoud regels dan kun je het ook beter laten controleren of later overdragen. Wanneer het teveel wordt of financieel mogelijk is om het te laten doen.

 

Toch denk ik dat je niet aan Excel moet beginnen. De boekhoudregels leer je makkelijker en beter door gebruik te maken van een commercieel boekhoudprogramma dat toch niet duur hoeft te zijn. Excel blijkt wel een hulpmiddel om gestructureerde berekeningen te maken die zelfs het boekhoud resultaat kunnen controleren.

Excel wordt veel gebruikt, maar welke gebruiker heeft ook daarvan de licentie >;( . De laagste excel versie (MS Office @ windows) is wellicht even duur dan een eenvoudig boekhoudprogramma

Er zijn tegenwoordig ook gemakkelijk toegankelijkere beginners-cursussen, speciaal voor starters, daar wordt ook meestal direct een of ander boekhoudprogramma aan gekoppeld.

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Marcel,

 

Ik ben ook erg gecharmeerd van oplossingen in excel om zelf de boekhouding te regelen. Ik heb zelf ooit een programma geschreven waar ik een klein jaar mee gewerkt heb. Dit programma bleek toch niet afdoende doordat er steeds zaken miste en op een gegeven moment is het dan niet meer rendabel om zelf zaken te gaan ontwikkelen.

 

Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij het administratiepakket [tijdelijk cq. definitief verwijderd ivm sterke aanwijzingen voor spam]

Heb het pakket aangeschaft en heb nooit meer mijn eigen gebouwde pakketje gebruikt. Ik kan mod-edit:planperfect 5.1 echt aanraden. Erg fijn programma om mee te werken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.