• 0

Kleine ondernemersregeling

Beste experts,

 

Ik koop producten vanuit de USA en verkoop deze in Nederland. Graag wil ik gebruik maken van de kleine ondernemersregeling, echter komt mijn BTW afdracht op € 2200,- waardoor ik dus boven deze regeling zou uitkomen. Toch heb ik het idee dat ik onder de grens van €1400 euro kan komen. Situatie is als volgt met even makkelijke fictieve bedragen zonder winstmarge:

 

Ik koop in vanuit de USA voor € 10.000,- af te dragen BTW €1900,-

Doordat ik de BTW direct moet verreken op de aangifte is de netto terug te vorderen BTW € 0,-

Ik verkoop de producten voor €11.900,- incl.

 

Totaal af te dragen BTW = €1.900

 

Wanneer ik de producten in NL zou kopen zou de situatie als volgt zijn:

 

Ik koop in vanuit NL voor € 11.900,- Incl || af te dragen BTW € 0,- (€ 1.900 is betaald aan leverancier)

Ik verkoop de producten weer voor €11.900,- incl.

Te vorderen BTW € 1900, Af te dragen BTW = 1900,-

Totaal af te dragen BTW = 0,-

 

Wat nu opvalt is dat wanneer ik de producten in NL koop de BTW al betaald is en vanuit de USA niet. (heel logisch natuurlijk)

Hierdoor kan ik in het NL geval meer terugvragen en kom ik pas veel later over de KOR grens van 1.400

 

Is het mogelijk dat ik de BTW vanuit mijn ingevoerde producten eerst aan de belastingdienst betaal en dit vervolgens terugvorder (zoals bij levering vanuit NL) om wel voor de KOR in aanmerking te komen? of een andere mogelijkheid? Nu lijkt het erop dat ik er de dupe van ben dat ik de producten in de USA koop en daar nog geen BTW over berekend is.

 

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is, alvast bedankt!!

 

(ps. inkoop vanuit NL is niet mogelijk)

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi en bedankt voor je antwoord.

 

Daar heb ik ook al naar gekeken echter zou dit moeten inhouden dat ik iets in Nederland moet kopen voor meer dan 2.000 Euro. Als ik iemand bereid weet die voor mij vanuit de USA voor 2000 euro importeert en die vervolgens aan mij verkoopt, dit is ook wat ik van plan ben. Maar vroeg me af of er niet een andere regeling bestond, ik vind het nogal oneerlijk eigenlijk...

 

En als een vriend van me voor 10.000 in de usa koopt, ik koop dit weer van hem incl BTW en verkoop dit weer aan de USA voor 10.000 krijg ik dan ook 1.900 BTW terug of werkt dat niet zo makkelijk?

 

Gr. MisterTB

 

Ps. De grens van de KOR is idd 1.883, echter wanneer ik gehele kwijtschelding wil zit die rond de 1.400.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je jouw vriend laat importeren, dan moet hij aan jou doorverkopen zonder BTW!

Als particulier betaalt hij bij import wel de BTW.

 

Dat werkt dus ook niet. Ik begrijp waarom het niet eerlijk is, maar ik denk niet dat een Rechter dat ook zo ziet (gelijkheidsbeginsel). De kor regeling is simpelweg niet ontworpen voor import.

 

Overigens ligt de volledig kor vermindering bij 1345 euro. (1.883 - (2,5 x 1.883-1345) = 1345.

 

ik zie geen oplossing. Wellicht iemand anders?

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zijn er andere EU landen waar je deze producten kan kopen of is de VS het enige land die dit exporteert?

 

Indien er nog een verkooppunt in de EU is kan je gebruik maken van het verleggen van BTW. Kort samengevat: verkoper rekent 0% BTW en zet op de factuur dat de BTW plicht naar jou in NL is verlegd. Jij moet dan op de eerst volgende aangifte aangeven dat je de BTW over jouw inkoop afdraagt en meteen weer terug vordert.

 

Op deze fiets kan je onder de KOR blijven vallen maar alleen als een ander EU land de producten verkoopt.

 

Grt Ryan

 

De vaktermen van het verleggen van BTW zijn;

Intra Communautaire Levering (ICL 0% BTW in rekening brengen)

Intra Communautaire Verwerving (ICV BTW over een aankoop afdragen en meteen terugvorderen) en

Intra Communautaire Transacties (ICT)

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Zijn er andere EU landen waar je deze producten kan kopen of is de VS het enige land die dit exporteert?

 

Indien er nog een verkooppunt in de EU is kan je gebruik maken van het verleggen van BTW. Kort samengevat: verkoper rekent 0% BTW en zet op de factuur dat de BTW plicht naar jou in NL is verlegd. Jij moet dan op de eerst volgende aangifte aangeven dat je de BTW over jouw inkoop afdraagt en meteen weer terug vordert.

 

Op deze fiets kan je onder de KOR blijven vallen maar alleen als een ander EU land de producten verkoopt.

 

Grt Ryan

 

De vaktermen van het verleggen van BTW zijn;

Intra Communautaire Levering (ICL 0% BTW in rekening brengen)

Intra Communautaire Verwerving (ICV BTW over een aankoop afdragen en meteen terugvorderen) en

Intra Communautaire Transacties (ICT)

 

Komt dat niet op hetzelfde neer als dat ik nu doe? Ik betaal geen BTW, moet deze wel opgeven en kan deze direct terugvorderen, Netto resultaat 0,- wanneer ik in NL inkoop betaal ik eerst BTW en kan deze daarna terugvorderen Netto resultaat dus -1.900,-

 

Mijn doel is kortweg gezegd de netto BTW afdracht te verminderen door vooraf meer te betalen en dus achteraf op de aangifte meer terug te kunnen vragen.

 

Daarnaast, levering vanuit een land in de EU is niet mogelijke aangezien het de fabrikant betreft in de USA waar ik deze producten inkoop.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.