• 0

Geen BTW bij verkoop website?

Hallo,

 

Klopt het dat als ik mijn website verkoop, ik geen BTW mag/moet berekenen over het verkoopbedrag?

 

Ik verkoop de website met handelsnaam. Wie kan hier uitsluitsel over geven?

 

Alvast bedankt voor de reactie.

 

EDIT: De verkoop betreft geen goederen maar bestaat uit een website met database en klantenbestand en domeinnaam.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat de vraag eerder is: ben je btw-ondernemer?

 

Zo nee: dan geen btw.

Zo ja: dan in beginsel wel btw, tenzij er sprake is van de overdracht van een algemeenheid van goederen, zoals een (zelfstandig deel van een) onderneming.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik sta ingeschreven met de website bij de kamer van koophandel en heb een BTW nummer.

 

Enkele jaren geleden zijn we begonnen met deze website en was het onze enige bron van inkomsten (adverteerders). Later zijn we ook feestartikelen gaan verkopen en daar willen we dus mee doorgaan.

 

De website met adverteerders die we verkocht hebben, staat dus los van de shop in feestartikelen waar we mee door willen gaan.

 

Dit is dus mijn situatie. Ik hoop dat het zo duidelijk is of ik nu wel of geen BTW op de factuur moet vermelden.

 

Wat kan er eigenlijk gebeuren als ik geen BTW op de factuur zet? Normaal zou de koper dat aan mij moeten betalen en ik weer een de belastingdienst. De belastingdienst moet het weer terug geven een de koper. Per saldo wordt er dan niemand wijzer van toch?

 

Wat zijn de concequenties als ik als koper dus onterecht de BTW niet op de factuur zet?

 

Alvast bedankt.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0
Wat kan er eigenlijk gebeuren als ik geen BTW op de factuur zet? Normaal zou de koper dat aan mij moeten betalen en ik weer een de belastingdienst.De belastingdienst moet het weer terug geven aan de koper. Per saldo wordt er dan niemand wijzer van toch?

 

Hahahaha... heerlijk ;D ;D ;D Vooral dat laatste "De belastingdienst moet het weer terug geven aan de koper".. hihihi, hoe verzin je het.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat kan er eigenlijk gebeuren als ik geen BTW op de factuur zet? Normaal zou de koper dat aan mij moeten betalen en ik weer een de belastingdienst.De belastingdienst moet het weer terug geven aan de koper. Per saldo wordt er dan niemand wijzer van toch?

 

Hahahaha... heerlijk ;D ;D ;D Vooral dat laatste "De belastingdienst moet het weer terug geven aan de koper".. hihihi, hoe verzin je het.

 

 

En de toegevoegde waarde van deze post is? Het zou helemaal heerlijk zijn als je mijn casus bekijkt en jouw idee daar over geeft of ik nou wel of geen BTW moet rekenen.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

De koper kan het terugvragen maar dat geldt alleen als de koper ook een BTW plichtige is. In feite is het een kasrondje maar desondanks moet hij wel worden gemaakt.

 

Wat ik wel weet is dat jij verantwoordelijk bent voor het in rekening brengen van de BTW (indien BTW plicht). Wanneer de belastingdienst de stelling inneemt dat jij BTW moet afdragen over jouw verkochte site, dan ben jij daar aansprakelijk voor. Dit valt niet meer te verhalen op de koper.

 

Dan wordt de opbrengst van de site gedeeld door 119 en vermenigvuldigt met 19. Dat is de BTW die je moet afdragen.

 

Voorbeeldje;

 

Je site heeft €5.000 opgebracht. BTW berekening: (5000/119) * 19 = €798 (afgerond). Dat betekent dat jij van de verkoop maar €4.202 overhoud.

 

Ik hoop dat hiermee jouw vraag is beantwoord met betrekking tot het niet in rekening brengen van BTW. Persoonlijk weet ik niet of hier een boete aan vast kan hangen maar je hebt niet voldaan aan je factuur vereisten krachtens artikel 35a wet OB.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Een website is exploitabel als onderneming ook voor de BTW.

 

Als ondernemer Marcel een complete website verkoopt, dan zie ik wel de mogelijkheid om BTW heffing achterwege te laten op grond van de algemene bepaling bij overdracht van een onderneming: art 31 OB.

 

Beslissend is of de website na de overdracht ook een (zelfstandig te vormen) onderneming is voor de BTW. Dat lijkt mij niet echt een discussiepunt voor een website, met domeinnaam, klantenbestand, database etc.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Marcel: Deze post kwam ik tegen in mijn zoektocht naar een model verkoopcontract voor een onderneming (mijn geval: eenmanszaak/webwinkel). Ben jij er een beetje uitgekomen destijds?

Ik heb zojuist mijn winkel verkocht maar moet nog een contract opstellen. Daarnaast heb ik wel alvast een factuur gemaakt voor het overnamebedrag met BTW en heb deze alvast laten ondertekenen. Donderdag gaan we naar de KvK voor de overdracht.

 

Weet jij of het klopt met die BTW? En heb jij misschien een model verkoopovereenkomst?

Ik zoek me een slag in de rondte en kan niets vinden.

Natuurlijk weet ik dat het het beste is een jurist in te schakelen, maar de onderneming is niet zo heel groot en een jurist kan behoorlijk in de papieren gaan lopen. Dan ben ik zo 10-20% van het verkoopbedrag kwijt.

 

Als jij of iemand anders mij kan helpen zou ik heeeel dankbaar zijn.

Link naar reactie
  • 0

Melaclaire,

 

Iemand anders dus. Als jij een algemeenheid van goederen verkoopt (een deel van de onderneming dat als bedrijf verder kan) mag je geen BTW in rekening brengen. Dat geldt natuurlijk helemaal als je je hele onderneming verkoopt.

(art. 31 Wet OB)

 

Breng je wel BTW in rekening dat ben je het ook verschuldigd (art. 37 zelfde wet), maar dan kan de koper het erg moeilijk krijgen die belasting als voorbelasting weer af te trekken, als 't al lukt.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Melaclaire,

 

Ik ben er destijds inderdaad uitgekomen en uiteraard hebben we een overeenkomst gesloten. Ik had ook geen model overeenkomst tot mijn beschikking dus we hebben alles vanaf niets opgesteld. Samen hebben we genoteerd welke punten de koper graag opgenomen wilde hebben en welke punten ik. Zo kwamen we aan een overeenkomst.

 

Het klopt dat ik geen BTW heb berekend maar daar was deze situatie ook naar. De website welke ik verkocht was een op zich zelf staande onderneming.

 

Wij zijn overigens niet naar de KvK gegaan omdat het alleen een website met domeinnaam betrof. Geen bedrijfsovername.

 

Ik zou je graag helpen aan een kopie van het contract maar deze zijn uitsluitend voor onze situatie van toepassing. En kost ook nogal wat tijd om alle zaken - die iemand anders niets aangaan - eruit gefilterd heb. Maar ik heb alles in een avondje op papier gezet. Naar de koper gemaild. Vervolgens aangepast en tijdens een heerlijk diner ondertekent :-)

 

Wij hadden ook geen jurist. Ik heb alleen overleg gevoerd met mijn toenmalige accountant. Zodoende weet ik ook dat het klopte van die BTW ;)

 

Succes met de verkoop. Ik hoor graag hoe het afloopt.

 

 

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.