• 0

Auto in de zaak in mijn specifieke situatie gunstig?

Hallo mensen,

 

Ik ben hier nieuw en ik heb een vraag die ik slechts gedeeltelijk beantwoord heb gezien in ander posts.

 

Ik zal eerst de info en een stelling plaatsen om de situatie duidelijk te maken. Daarna volgt de vraag. :)

 

 

Per 1 december ben ik een eenmanszaak gestart in ICT diensten.

Ik heb 3 weken geleden privé een tweedehands auto (bouwjaar 1996) gekocht voor 2200 euro. (marge dus geen btw)

 

Deze auto zal voornamelijk zakelijk maar ook privé (veel meer dan 500km) gebruikt worden.

 

Mijn stelling is dat in mijn geval het gunstiger is deze auto onder te brengen in mijn zaak.

 

a. omdat ik dan geen rittenstaat hoef bij te houden.

 

b. omdat ik slechts 25% van de aankoopwaarde 2200, dus 550 euro hoef bij te tellen.

 

c. ik dan alle kosten zoals de aanschafprijs, de brandstofkosten maar ook de motorrijtuigenbelasting, verzekeringspremies, APK, onderhouds- en reparatiekosten en overige kosten (denk aan parkeergeld, wasserette, tol) mag aftrekken van mijn winst. Wat mij per saldo meer oplevert dan 19ct per km.

 

Vraag is, klopt mijn stelling op onderdelen zowel als op het geheel in mijn specifieke geval?

 

Bijkomende vragen zijn, mag dit nu nog 3 weken na privé aanschaf, en moet ik dit boekhoudtechnisch zien als een privé kapitaal injectie aan hetvermogen van de zaak?

 

Bij voorbaat hartelijk dank,

 

mvg,

 

Michel

 

 

 

Beware if you think you see a two-eyed tiger!?

It could be two tigers with one eye!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb 3 weken geleden privé een tweedehands auto (bouwjaar 1996) gekocht voor 2200 euro. (marge dus geen btw)

 

Deze auto zal voornamelijk zakelijk maar ook privé (veel meer dan 500km) gebruikt worden.

 

b. omdat ik slechts 25% van de aankoopwaarde 2200, dus 550 euro hoef bij te tellen.

 

 

Dat klopt dus niet. Jouw auto is 12 jaar oud, en je krijgt dan een bijtelling van 25% over de nieuwwaarde, bijvoorbeeld 30.000. Bijtelling is dan 7500 en geen 550.

 

Conclusie: Een auto van 12 jaar oud op de zaak zetten is niet voordeliger. 15 jaar of ouder (nog) wel.

Link naar reactie
  • 0
Mijn stelling is dat in mijn geval het gunstiger is deze auto onder te brengen in mijn zaak.

 

Dat zou heel goed kunnen, maar lijkt mij afhankelijk van de hoeveelheid zakelijke kilometers (vs aantal prive kilometers).

 

a. omdat ik dan geen rittenstaat hoef bij te houden.
Yep

 

@ b. klopt niet 2008 - 1996 = 12 jaar oud: dus bijtelling over de cataloguswaarde.

 

c. ik dan alle kosten zoals de aanschafprijs, de brandstofkosten maar ook de motorrijtuigenbelasting, verzekeringspremies, APK, onderhouds- en reparatiekosten en overige kosten (denk aan parkeergeld, wasserette, tol) mag aftrekken van mijn winst.

 

Let op, klopt m.i niet helemaal. De aanschafprijs is niet direct aftrekbaar in jaar van aanschaf, maar de auto moet geactiveerd worden en in 5 jaar worden afgeschreven.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor de reakties, :)

 

Had dit ergens gelezen, maar had al het vermoeden dat het niet klopte, vandaar mijn vraag. ???

 

Wel knap aso van de Fiscus om een kwart van de nieuwwaarde (4724 euro) te laten gelden voor een auto van 2200 euro aankoop en een marktwaarde van krap 1500 euro. :-\

 

Dan toch maar kilometerregistratie bijhouden. >:(

 

Nogmaals bedankt voor de snelle reakties.

 

 

Groeten,

 

Michel

 

Beware if you think you see a two-eyed tiger!?

It could be two tigers with one eye!!

Link naar reactie
  • 0

;D Nice! ;D

 

Waarde is wat de gek, ik dus, er voor geeft. ;D

 

Maar op een serieuze noot, marktwaarde bedoel ik voor de handel.

 

Wij consumenten betalen altijd meer voor een product dan het werkelijk waard is.

 

In het geval van een auto graait de fiscus ook nog lekker mee. :(

 

Gr,

 

Michel

Beware if you think you see a two-eyed tiger!?

It could be two tigers with one eye!!

Link naar reactie
  • 0

Wel knap aso van de Fiscus om een kwart van de nieuwwaarde (4724 euro) te laten gelden voor een auto van 2200 euro aankoop en een marktwaarde van krap 1500 euro. :-\

 

Dit punt is een van de grote ergernissen van startende ondernemers (naast de VAR en andere papieren rompslomp).

Het is daarom volledig onbegrijpelijk dat het kabinet heeft ingestemd met het wetsvoorstel om de grens nog verder te verleggen naar 25 jaar.

15 jaar was voor veel starters al te lang en nu wordt het i.p.v. korter nog 10 jaar langer ???

Link naar reactie
  • 0

Wanneer is het dan gunstiger om een auto via de zaak te doen? Leasen of kopen?

Ikzelf rij een oude Vectra (1998) maar volgens de fiscus nog een jonkie, en nog zeker geen 25 jaar oud.

Heb deze als particulier en voer de zakelijk gereden kilometers op tegen €0,19 in de boekhouding.

Lijkt mij de handigste manier of vergis ik me?

Link naar reactie
  • 0

Wanneer is het dan gunstiger om een auto via de zaak te doen? Leasen of kopen?

Ikzelf rij een oude Vectra (1998) maar volgens de fiscus nog een jonkie, en nog zeker geen 25 jaar oud.

Heb deze als particulier en voer de zakelijk gereden kilometers op tegen €0,19 in de boekhouding.

Lijkt mij de handigste manier of vergis ik me?

 

Hallo Ruud,

 

Nu ja, als het niet zo zou zijn dat je 25% van de nieuwprijs moest bijtellen, dan zou de auto in de zaak zeer gunstig zijn.

Dan zijn namelijk alle kosten, gedeelte van de aanschafsprijs, reparaties, apk, verzekering, wegenbelasting, brandstof, carwash etc. aftrekbaar van je winst. Per saldo natuurlijk veel gunstiger dan 19ct p/km.

 

Plus je hoeft dan geen kilometerregistratie bij te houden.

 

Echter is het helaas zo dat je voor een auto tot 15 jaar oud, een kwart van de nieuwwaarde bij je inkomsten moet optellen, en dan ligt het dus aan het aantal kilometers dat je rijdt, of dit voor jou wel of niet gunstiger is.

 

Daar zou je een berekening op los moeten laten.

 

In mijn geval heb ik berekend dat het toch lonend kan zijn. Door de bijtelling wordt mijn inkomen wel verhoogd met 4700 euro.

 

Echter de totale kosten die ik maak op de auto liggen per jaar rond de 5500 euro.

 

En mocht ik een keer een grote reparatie aan de auto hebben zeg van 1000 euro, dan wordt mijn inkomen met die 1000 euro verminderd en betaalt de fiscus dus mee aan de reparatie.

 

Het loont dus zeker de moeite om het even goed uit te rekenen.

 

Groeten,

 

Michel

 

 

 

 

 

 

Beware if you think you see a two-eyed tiger!?

It could be two tigers with one eye!!

Link naar reactie
  • 0

Denk voordat je een auto van prive naar zakelijk brengt ook even na over hoe lang je nog in die auto wilt blijven rijden.

Als je een marge auto in de zaak neemt mag je geen BTW aftrekken over de aanschafprijs, maar moet je bij verkoop wel BTW afdragen.

 

Als je dus bijv. een marge auto van €6000,- koopt en die na een jaar voor €5000,- verkoopt, moet je over die €5000,- nog €1000,- BTW afdragen.

In dat jaar heeft die auto je dan dus €2000,- gekost ipv de €1000,- die je zou verwachten.

 

Een marge auto in de zaak brengen heeft dus volgens mij alleen maar zin als je er langer in rijdt en zo via afschrijvingen de waarde kunt laten dalen. Daarna verkopen tegen de boekwaarde en daarover BTW afdragen.

 

Wat ook meespeelt is welke auto je rijdt. Mijn nieuwe US-car uit '92 verbruikt al min. €0,20 aan benzine per km. Dat gaat dus niet als je €0,19 gaat declareren.

 

Verbruikt je auto minder brandstof en rijd je veel zakelijk, dan kan juist de 'winst' die je maakt per km een groot deel van de overige autokosten kompenseren. In dat geval kan declareren juist heel voordelig zijn.

Met een diesel die 1:16 rijdt zit je op 7ct/km aan brandstof, per zakelijke km verdien je 12ct/km en daar kun je als je veel rijdt een behoorlijk deel van de overige kosten van betalen.

Link naar reactie
  • 0

Denk voordat je een auto van prive naar zakelijk brengt ook even na over hoe lang je nog in die auto wilt blijven rijden.

Als je een marge auto in de zaak neemt mag je geen BTW aftrekken over de aanschafprijs, maar moet je bij verkoop wel BTW afdragen.

 

Verbruikt je auto minder brandstof en rijd je veel zakelijk, dan kan juist de 'winst' die je maakt per km een groot deel van de overige autokosten kompenseren. In dat geval kan declareren juist heel voordelig zijn.

Met een diesel die 1:16 rijdt zit je op 7ct/km aan brandstof, per zakelijke km verdien je 12ct/km en daar kun je als je veel rijdt een behoorlijk deel van de overige kosten van betalen.

 

Hoi Antoon,

 

Bedankt voor je reaktie.

 

Bij veel kilometers heb ik personlijk liever de gehele brandstofkosten als aftrek, plus nog alle andere aftrekbare autokosten,

dan die luizige 19ct p/km.

Als je veel kilometers maakt zal je auto ook sneller slijten en meer onderhoud nodig hebben.

 

Je hebt gelijk in het feit dat iedereen voor zich goed moet nareken wat voor zijn of haar situatie het meest gunstig is.

 

Mijn auto is een Nissan Primera 2.0 uit 1996 met 177.000 op de teller, en kostte me 2200 euro.

Ik heb voor Nissan gekozen (mijn 4e), omdat die bij goed onderhoud met gemak 400.000 kilometer trouwe dienst kan leveren. Deze heeft een prachtige onderhoudshistorie en ik rijdt 'm dus gewoon op, waar na ik 'm naar de sloop rijd.

 

Over die honderd euro die ik er dan voor krijg wil ik best btw betalen. ;D

 

Ondanks de hoge bijtelling van 4700 euro is het in mijn geval toch gunstig omdat ik qua kilometers en alle normale kosten al op 5500 euro uitkom en dan moet er niks geks gebeuren.

 

En ik zie gezien het groot aantal afzonderlijke klanten dat ik moet bezoeken, als een berg op tegen het bijhouden van een kilometerregistratie.

Als ik die km registratie op 2 uur per week extra werk zet, en dat omreken in euros per uur kom ik op 3600 euro per jaar ;D ;D

 

Nu moet ik alleen nog even bellen met mijn verzekering hoe dat in zijn werk gaat van privé naar zakelijk.

Ik wil graag mijn 17 schade vrije jaren meenemen. ;)

 

Groeten,

 

Michel

Beware if you think you see a two-eyed tiger!?

It could be two tigers with one eye!!

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of dit wel zo gunstig is. Uiteindelijk kun je van al je autokosten dus maar 800 euro fiscaal aftrekken (5500-4700). Ofwel kost die auto je (bij 52% fiscaal voordeel) bijna 5100 euro per jaar netto. En dat voor een Nissan van 12 jaar oud??? Ik weet niey way je verhouding zakelijk/privegebruik is maar het komt mij niet zo voordelig over.

 

En: een goede rittenregistratie (naast je agenda) hoeft niet meer dan 10 minuten per week te kosten hoor ;)

 

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik die km registratie op 2 uur per week extra werk zet, en dat omreken in euros per uur kom ik op 3600 euro per jaar ;D ;D

 

 

Hallo Michel,

Dan hoop ik wel dat je in je normale werk een wat hoger tempo hebt. ::)

Ik zet al mijn afspraken in mijn agenda (zou ik toch wel doen) en ben eens per kwartaal een uur of anderhalf zoet met via routenet.nl kijken hoeveel kilometer ik dus naar mijn afspraken heb gereist. Daar ik regelmatig op dezelfde plekken kom is het echt niet meer werk dan dat.

 

Heb je bij het maken van je berekening er ook rekening mee gehouden dat je bij het rijden met een prive-auto minimaal 75% van de btw op benzine mag terugvragen. Wordt dat goedje ook een stuk goedkoper door ...

 

Bij een auto van de zaak moet je juist precies alle bonnetjes bewaren omdat je administratie anders niet meer klopt, kost ook tijd. Heb je die er ook bij geteld?

 

En wist je ook dat een kleine helft van de ondernemers binnen 5 jaar stopt met ondernemen? Nu je auto in de zaak inbrengen kost tijd en energie (en geld als je dat door een boekhouder laat doen) en als je over een jaartje stopt omdat je een wereldbaan krijgt aangeboden is het weer gedoe.

 

Zomaar nog wat punten ter overweging, want volgens mij idealiseer je de auto van de zaak een ietsiepietsie.

 

Waarom begin je niet gewoon met het eerste paar maanden voor de km-vergoeding te kiezen. Benzinebonnen van een zakelijke rekening betalen en bewaren moet je toch. De tijd die je nu bespaart (je auto is immers al prive) kun je stoppen in belangrijke dingen en als je het over een paar maanden echt teveel werk vind om achteraf de gereden afstanden op te zoeken, kun je altijd nog besluiten om je auto over te hevelen naar je zaak.

 

Tis maar een idee.

 

Succes met de start.

 

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of dit wel zo gunstig is. Uiteindelijk kun je van al je autokosten dus maar 800 euro fiscaal aftrekken (5500-4700). Ofwel kost die auto je (bij 52% fiscaal voordeel) bijna 5100 euro per jaar netto. En dat voor een Nissan van 12 jaar oud??? Ik weet niey way je verhouding zakelijk/privegebruik is maar het komt mij niet zo voordelig over.

 

En: een goede rittenregistratie (naast je agenda) hoeft niet meer dan 10 minuten per week te kosten hoor ;)

 

 

 

 

Hallo Marjan,

 

Bedankt voor je reaktie. :)

 

Jouw beredenering kan ik maar deels volgen tot aan de "maar 800 euro aftrek".

Je was me kwijt bij het gedeelte dat de auto me opeens 5100 euro extra zou kosten.

 

Uiteraard kost de auto, het benzine verbruik, verzekering, belasting, APK, beurten en reparaties etc zo'n 7000 euro per jaar.

Maar dat kost ie los van of hij op de zaak staat of prive.

 

Wat de auto nu waard is vind ik irrelevant, want ik koop 'm niet om hem met winst te verkopen.

(een nieuwe auto kost je trouwens gruwelijk veel meer geld in de eerste jaren, aan afschrijving, all-risk verz. etc)

 

De vraag is/was of de aftrek van de kosten en de bijtelling op je inkomen, opwegen tegen de 19ct p/km.

 

Naar aanleiding van jouw opmerkingen heb ik in excel een zeer gedetaileerde berekening uitgevoerd gebaseerd op werkelijke kosten gemaakt in de afgelopen jaren en de zakelijke kant uiteraard geschat, met een grappige uitkomst.

 

Bij 20000km prive en 10000km zakelijk win ik er slechts 20 euro mee.

Bij 20000km prive en 20000km zakelijk kost het me 450 euro

Bij 10000km prive en 20000km zakelijk kost het me 650 euro.

Bij meer zakelijke kilometers wordt het verschil alleen maar groter.

 

Conclusie, je hebt gelijk! ;D Het is niet verstandig om deze auto op de zaak te zetten. Helaas. :'(

 

Zeer bedankt voor je bijdrage. :)

 

Rest me alleen nog te vragen hoe je 50 heen en weer ritten per week in tien minuten verwerkt in je administratie?? ;D ;D

(Grapje, niet serieus op in gaan) ;D

 

gr,

 

Michel

 

 

 

 

 

 

Beware if you think you see a two-eyed tiger!?

It could be two tigers with one eye!!

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik die km registratie op 2 uur per week extra werk zet, en dat omreken in euros per uur kom ik op 3600 euro per jaar ;D ;D

 

 

Hallo Michel,

Dan hoop ik wel dat je in je normale werk een wat hoger tempo hebt. ::)

Ik zet al mijn afspraken in mijn agenda (zou ik toch wel doen) en ben eens per kwartaal een uur of anderhalf zoet met via routenet.nl kijken hoeveel kilometer ik dus naar mijn afspraken heb gereist. Daar ik regelmatig op dezelfde plekken kom is het echt niet meer werk dan dat.

 

Heb je bij het maken van je berekening er ook rekening mee gehouden dat je bij het rijden met een prive-auto minimaal 75% van de btw op benzine mag terugvragen. Wordt dat goedje ook een stuk goedkoper door ...

 

Bij een auto van de zaak moet je juist precies alle bonnetjes bewaren omdat je administratie anders niet meer klopt, kost ook tijd. Heb je die er ook bij geteld?

 

En wist je ook dat een kleine helft van de ondernemers binnen 5 jaar stopt met ondernemen? Nu je auto in de zaak inbrengen kost tijd en energie (en geld als je dat door een boekhouder laat doen) en als je over een jaartje stopt omdat je een wereldbaan krijgt aangeboden is het weer gedoe.

 

Zomaar nog wat punten ter overweging, want volgens mij idealiseer je de auto van de zaak een ietsiepietsie.

 

Waarom begin je niet gewoon met het eerste paar maanden voor de km-vergoeding te kiezen. Benzinebonnen van een zakelijke rekening betalen en bewaren moet je toch. De tijd die je nu bespaart (je auto is immers al prive) kun je stoppen in belangrijke dingen en als je het over een paar maanden echt teveel werk vind om achteraf de gereden afstanden op te zoeken, kun je altijd nog besluiten om je auto over te hevelen naar je zaak.

 

Tis maar een idee.

 

Succes met de start.

 

Karen

 

 

 

Bedankt Karen,

 

Bedankt voor de zeer goede argumenten die je gaf.

Zaten een paar dikke nadenkers bij en bovenop het gelijk dat ik Marjan al gaf, hebt ook jij gelijk. :)

Ik wist ook niet van die 75% aftrek van de btw op de brandstof.

 

Ik ben blij dat ik me heb aangemeld bij dit forum!

 

Overtuigd als ik ben, blijf ik de auto privé rijden.

En ik ga er voor alsnog maar even vanuit dat ik er niet over vijf jaar mee stop.

 

Groeten,

 

Michel

 

 

 

 

Beware if you think you see a two-eyed tiger!?

It could be two tigers with one eye!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.