Nederlandse consumenten lijden per jaar ruim een half miljard euro schade door dubieuze handelspraktijken. Door misleidende of agressieve verkooptechnieken laten zij zich ertoe brengen iets te kopen, wat zij anders wellicht niet zouden hebben aangeschaft. Ruim twee miljoen consumenten zijn het afgelopen jaar het slachtoffer geweest van dit soort praktijken.
Dit blijkt uit onderzoek dat de Consumentenautoriteit woensdag heeft aangeboden aan staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken. Het onderzoek, waaraan 70.000 mensen hebben meegewerkt, richtte zich op praktijken als zogenaamd gratis producten, misleidende prijzenfestivals en loterijen, misleidende en agressieve verkoop tijdens busreisjes of via de telefoon en misbruik van dure telefoonnummers.
Twee op de drie Nederlanders van boven de 18 jaar zijn het afgelopen jaar benaderd met misleidende aanbiedingen. ,,Iedereen kan slachtoffer worden'', is volgens Marije Hulshof van de Consumentenautoriteit een belangrijke conclusie uit het rapport. ,,Het gebeurt iedere dag, overal om ons heen, soms zelfs zonder dat de betrokkene zich daarvan bewust is.''
Het idee dat ouderen vaker slachtoffer zijn, blijkt niet te kloppen. Wel komt uit het onderzoek naar voren dat mensen uit de lagere inkomensgroepen vaker het slachtoffer zijn. Ook zijn vrouwen vaker de dupe dan mannen.
Opvallend is dat de meeste mensen er niets tegen doen, of ze nu alleen doelwit waren of daadwerkelijk slachtoffer zijn geworden. Daardoor blijft het probleem grotendeels onzichtbaar. Het onderzoek heeft de aard en de omvang in beeld gebracht.
De Consumentenautoriteit kan hier hard tegen optreden en boetes opleggen tot 450.000 euro per overteding van de Wet oneerlijke handelspraktijk. Maar dan moet zij wel klachten krijgen.
Ikzelf ben nog nooit opgelicht. Een vriendin echter wel. In een advertentie stond dat je gratis lingerie/ondergoed thuisgestuurd kreeg. In onleesbare lettertjes stond dat je vast zat aan een contract. Achteraf dacht ze natuurlijk stom dat ik me rekeningnummer moest invullen. Maar blijkbaar zijn er zoveel mensen onwetend?
Of hoe komt het dat mensen op grote schaal hierin trappen..
(eigenlijk ben ik ook wel opgelicht kom ik erachter nu ik erbij nadenk) Busreis vanuit Verona naar Venetie geboekt en werd beloofd: rondleiding doorstad, busreis, boottocht. Achteraf? 30 minuten door de stad gerend achter die gids aan, 4 uur vrije tijd! en boottocht moest extra voor betaald worden..
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
status
status
Consumenten laten zich makkelijk oplichten 03-12-2008
BRON: http://kassa.vara.nl/portal?_scr=nieuws_artikel&no=4312997
Nederlandse consumenten lijden per jaar ruim een half miljard euro schade door dubieuze handelspraktijken. Door misleidende of agressieve verkooptechnieken laten zij zich ertoe brengen iets te kopen, wat zij anders wellicht niet zouden hebben aangeschaft. Ruim twee miljoen consumenten zijn het afgelopen jaar het slachtoffer geweest van dit soort praktijken.
Dit blijkt uit onderzoek dat de Consumentenautoriteit woensdag heeft aangeboden aan staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken. Het onderzoek, waaraan 70.000 mensen hebben meegewerkt, richtte zich op praktijken als zogenaamd gratis producten, misleidende prijzenfestivals en loterijen, misleidende en agressieve verkoop tijdens busreisjes of via de telefoon en misbruik van dure telefoonnummers.
Twee op de drie Nederlanders van boven de 18 jaar zijn het afgelopen jaar benaderd met misleidende aanbiedingen. ,,Iedereen kan slachtoffer worden'', is volgens Marije Hulshof van de Consumentenautoriteit een belangrijke conclusie uit het rapport. ,,Het gebeurt iedere dag, overal om ons heen, soms zelfs zonder dat de betrokkene zich daarvan bewust is.''
Het idee dat ouderen vaker slachtoffer zijn, blijkt niet te kloppen. Wel komt uit het onderzoek naar voren dat mensen uit de lagere inkomensgroepen vaker het slachtoffer zijn. Ook zijn vrouwen vaker de dupe dan mannen.
Opvallend is dat de meeste mensen er niets tegen doen, of ze nu alleen doelwit waren of daadwerkelijk slachtoffer zijn geworden. Daardoor blijft het probleem grotendeels onzichtbaar. Het onderzoek heeft de aard en de omvang in beeld gebracht.
De Consumentenautoriteit kan hier hard tegen optreden en boetes opleggen tot 450.000 euro per overteding van de Wet oneerlijke handelspraktijk. Maar dan moet zij wel klachten krijgen.
Ikzelf ben nog nooit opgelicht. Een vriendin echter wel. In een advertentie stond dat je gratis lingerie/ondergoed thuisgestuurd kreeg. In onleesbare lettertjes stond dat je vast zat aan een contract. Achteraf dacht ze natuurlijk stom dat ik me rekeningnummer moest invullen. Maar blijkbaar zijn er zoveel mensen onwetend?
Of hoe komt het dat mensen op grote schaal hierin trappen..
(eigenlijk ben ik ook wel opgelicht kom ik erachter nu ik erbij nadenk) Busreis vanuit Verona naar Venetie geboekt en werd beloofd: rondleiding doorstad, busreis, boottocht. Achteraf? 30 minuten door de stad gerend achter die gids aan, 4 uur vrije tijd! en boottocht moest extra voor betaald worden..
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18322-consumenten-laten-zich-makkelijk-oplichten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag