• 0

Ondernemer en concurrent van mijn ex-baas worden: concurentiebeding ontlopen?

Hallo

 

Ik heb op 1 september 2006 een abrbeidscontract voor 3 maanden getekend. Daar stond een concurentiebeding in van 2 jaar na beindiging van het contract. Ook staat er in:

 

Beide partijen sluiten een stilzwijgende verlenging uit. Dit dient ten alle tijden schriftelijk te geschieden.

 

Na die 3 maanden ben ik gewoon bij dat bedrijf blijven werken. Echter er is nooit meer een schriftelijk/mondeling contract ondertekend. Nu wil ik daar weg. Weet iemand of dat concurentiebeding nog geldig is??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

ik wil daar nu weg om ondernemer te worden.

 

Mijn fucntie is tussentijds veranderd van verkoper duitsland naar verkoper oostenrijk. Dat zou dus betekenen dat ik in beide landen niet zou kunnen werken.

Omdat ze in die beide landen werken.

Naar mijn mening is dat een typische situatie waar het beding opnieuw vastgelegd dient te worden. Hooguit dat het beding nog geldt voor Duitsland, maar zeker niet voor Oostenrijk.

Link naar reactie
  • 0

Los van het feit of het contract nog geldig is of niet, vind ik dat je bij jezelf te rade moet gaan of het zo netjes is om directe concurrent van je huidige werkgever te worden.

 

Waarom ga je niet met hem om tafel en probeer je er samen uit te komen. We leven in een kleine wereld, zeker als je concurrent bent.Je gaat mekaar weer tegenomen (en misschien wel nodig hebben).

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Bij het overgaan van een tijdelijk naar een vast dienstverband blijven de overeengekomen zaken geldig. Een werkgever kan overeenkomen dat je tijdelijke contract na afloop stilzwijgend overgaat in een nieuw tijdelijk contract (tot max 1 jaar) maar dat hebben jullie wederzijds uitgesloten.

 

De regio is voor mij onduidelijk. Werkte je in en vanuit Nederland als SM Duitsland en later als SM Oostenrijk? Of was je gestationeerd in Duitsland en later in Oostenrijk? Wat staat er over de regio in de arbeidsovereenkomst?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat beding is nog geldig. Mogelijk is het vernietigbaar, bijvoorbeeld omdat de werkzaamheden of functie in de tussentijd veranderd zijn.

 

Overigens is dit geen ondernemersvraag, dus er komt ongetwijfeld een - terecht - slotje op.

 

Even wachten met het slotje, want ik vraag me af in hoeverre je opmerking zich verhoudt tot deze uitspraak

 

Ben geen jurist, dus Steven kan er waarschijnlijk wat zinnigers over zeggen

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Steven mag het zeggen (heeft dat feitelijk al gedaan in zijn eerste reactie). Bij de TS is er sprake van een arbeidsovereenkomst die is gestart met een tijdelijk dienstverband en daarna vanzelf overing in een vast dienstverband. Er is dus geen sprake van een nieuw contract.

 

Bij bovenstaande zaak (Post Frans) is in een nieuwe overeenkomst verwezen naar een oude en dat is niet voldoende bevonden.

 

Steven gaf zelf ook aan dat er nietigheid kan worden gevorderd bij het wijzigen van de functie. Ik vraag me af in hoeverre een verandering van de regio waar je jezelf op richt, ik denk dat het daarop neerkomt (zie boven), een verandering van functie kan worden genoemd. Zeker als het eerst Duitsland is en daarna Oostenrijk. Dat is voor mij hetzelfde als een tomatenplukker die daarna paprika's gaat plukken. ;)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.