• 0

Bedrijf afgebrand, faillissement aangevraagd. Fiscale gevolgen?

Het bedrijf van mijn vader is afgebrand. De schade is dermate groot dat aanvragen van faillissement de enige optie is. Dat is inmiddels ook gedaan. Ik zit zelf echter nog met vragen over de fiscale afwikkeling in de IB sfeer voor mijn beide ouders en probeer hierin mee te denken. Mijn vader had namelijk eenvordering in rekening-courant op de BV en mijn moeder ook. Hiernaast bedraagt het geplaatst aandelenkapitaal 45.000. De aangiften IB werden door een accountant gedaan maar ik kan niet herleiden dat hij iets van de rente over deze RC vorderingen van mijn ouders heeft aangegeven in Box 1 (terbeschikkingsregeling).

 

Mijn vragen zijn:

1. Dient er een verlies te worden genomen in Box 1 ter hoogte van de RC vordering?

2. Zo ja, moeten de oude IB aangiften dan eerst worden herzien? (aangeven rente, aangeven vordering op BV)

3. Leidt het faillissement tot een verlies in Box 2 van mijn vader ter grootte van het geplaatste aandelenkapitaal?

4. Zo ja, kan hij het verlies dan verrekenen met ander inkomen in Box 1 bijvoorbeeld?

 

Verder nog een vraag (misschien beetje buiten deze rubriek) : Kan je op grond van een brand vrijstelling verkrijgen van

deponeringsplicht als de administratie tevens is verbrand?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Mijn vragen zijn:

1. Dient er een verlies te worden genomen in Box 1 ter hoogte van de RC vordering?

2. Zo ja, moeten de oude IB aangiften dan eerst worden herzien? (aangeven rente, aangeven vordering op BV)

3. Leidt het faillissement tot een verlies in Box 2 van mijn vader ter grootte van het geplaatste aandelenkapitaal?

4. Zo ja, kan hij het verlies dan verrekenen met ander inkomen in Box 1 bijvoorbeeld?

 

Verder nog een vraag (misschien beetje buiten deze rubriek) : Kan je op grond van een brand vrijstelling verkrijgen van

deponeringsplicht als de administratie tevens is verbrand?

 

 

Hoi SJ,

 

Vervelend allemaal, hopelijk zijn er geen persoonlijke ongelukken gebeurd. Je vragen:

 

1. of de TBS vorderingen afgeboekt kunnen worden, hangt mede af van wat de curator nog uit kan keren uit de boedel. Wacht met afwaarderen dus totdat de curator bevestigt dat de vorderingen van jouw ouders op de BV niet ten gelde gemaakt kan worden. Zet zonodig druk bij de curator.

 

2. nee dus. De afwaardering van de vorderingen kan pas als duidelijk is dat deze nooit meer betaald kunnen worden. Wellicht dat je die afwaardering dan mee kunt nemen in 2008.

 

3. Bij faillissement is er inderdaad sprake van vervreemding van het Aanmerkelijk Belang in box 2. Je moet dan afrekenen over de vervreemdingsprijs (nul) min de verkrijgingsprijs (45K). Dit verlies in box 2 kan alleen gecompenseerd worden met positieve resultaten in box 2 van het voorgaande jaar. Als er geen positieve resultaten zijn in het voorgaande jaar, dan is er nog 1 mogelijkheid, de tax credit voor niet ten gelde te maken compensabel verlies uit box 2.

 

4. Als jouw ouders gedurende 2 jaar geen AB meer hebben, maar ze hebben nog wel verlies in box 2 staan, dan wordt die op verzoek omgezet in een belastingkorting van 25% van het verlies. Deze aftrek wordt in box 1 in aanmerking genomen van het jaar volgend op het jaar dat het AB vervreemd is. (artikel 4.53 IB 2001). (dus einde AB in 2008, dan kan in 2010 dit verzoek ingediend worden en wordt het 25% van 45K verrekend met box 1 van 2009.)

 

Vrijstelling deponeringsplicht kun je het beste even bij de KvK vragen. Overigens, hoe doet de curator dan zijn werk als er geen admin meer is?

 

Groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost en Ruud, bedankt voor jullie reacties.

 

 

3. Bij faillissement is er inderdaad sprake van vervreemding van het Aanmerkelijk Belang in box 2. Je moet dan afrekenen over de vervreemdingsprijs (nul) min de verkrijgingsprijs (45K). Dit verlies in box 2 kan alleen gecompenseerd worden met positieve resultaten in box 2 van het voorgaande jaar. Als er geen positieve resultaten zijn in het voorgaande jaar, dan is er nog 1 mogelijkheid, de tax credit voor niet ten gelde te maken compensabel verlies uit box 2.

 

4. Als jouw ouders gedurende 2 jaar geen AB meer hebben, maar ze hebben nog wel verlies in box 2 staan, dan wordt die op verzoek omgezet in een belastingkorting van 25% van het verlies. Deze aftrek wordt in box 1 in aanmerking genomen van het jaar volgend op het jaar dat het AB vervreemd is. (artikel 4.53 IB 2001). (dus einde AB in 2008, dan kan in 2010 dit verzoek ingediend worden en wordt het 25% van 45K verrekend met box 1 van 2009.)

 

Vrijstelling deponeringsplicht kun je het beste even bij de KvK vragen. Overigens, hoe doet de curator dan zijn werk als er geen admin meer is?

 

Groet en succes

Joost

 

Wat houdt een tax credit voor Box 2 precies in? Is dat hetgeen je onder punt 4 omschrijft?

 

Ik zat ook nog aan de volgende mogelijkheid te denken:

Is het wellicht een optie om het aandelenkapitaal terug te brengen naar het wettelijke minimum van 18.000? Volgens mij zou

dan 27.000 verhuizen uit Box 2 naar Box 1 (de rekening-courant vordering van mijn vader). Ik weet alleen niet of dit mogelijk is als het faillissement al gaande is.

 

Overigens weet ik ook niet hoe de curator te werk zal gaan. Er is bijna niets meer van bruikbare boedel over en qua administratie ook niet. Debiteuren zijn er niet en er staat ook geen geld op de bankrekening. Ik verwacht dan ook dat de curator er snel een streep onder zal zetten, administratie of niet.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.