• 0

Commissie voortuitbetalen aan intermediairs durfkapitaal

Hallo,

 

Ik heb een tijdje geleden een oproep gedaan hoe ik aan een investeerder kon komen. Nu heb ik zelf een bureau gevonden dat mensen bij elkaar brengt die enerzijds kapitaal zoeken en anderzijds kapitaal willen uitzetten. De onderneming die ik van mijn plannen op de hoogte heb gebracht kan een lening verstrekken via een durfkapitaal investeerder uit Andorra.

 

Er komt geregeld geld vrij en alles wordt notarieel geregeld. Het klonk allemaal heel plausibel en geloofwaardig. De lening wordt op een derdenrekening bij mijn notaris gestald en ik kan via rekeningen en facturen alles betalen via die derdenrekening.

 

De bemiddelaar vraagt wel eerst om geld. Zo'n 2.500,- incl BTW zogenaamd om alle contracten, juridische expertise en het notariele voortraject in Andorra te financieren. Enig vertaalwerk van de contracten komt daar ook nog bij.

 

Ik vond deze werkwijze wel vreemd maar had ook wel begrip voor het feit dat niet alles op voorhand voor niets gedaan kan worden. Nu belde die bemiddelaar mij vandaag op of ik nog interesse had en ik zei hem dat ik het even over het weekend wil tillen en dan met een beslissing kom. Dat was goed.

 

Even later belde hij me weer dat Andorra had gezegd dat als ik niet maandag a.s. een contract tekende het geld naar een ander ging. Ik voel me nu een beetje onder druk gezet! Bovendien worden de kleine details die ik vreemd vond aan de deal nu meer duidelijk en vraag ik me af of ik niet met oplichters te doen heb.

 

Iets wat ik ook vreemd vond is dat ze me (zogenaamd na een telefoongesprek met Andorra) willen helpen met een lening van 80.000,- terwijl ik eigenlijk alleen een idee/concept heb laten zien zonder winst prognoses ed.

 

Is dit vreemd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

O, nog een due diligence. Dan lijkt het me helemaal een duidelijk verhaal. Die bemiddelaar kan dus niets garanderen.

 

Bevestigt ook nog eens dat bemiddelen voor risicokapitaal eigenlijk geen markt is.

Bij hypotheekadvisering gaat het altijd om dezelfde cijfers. De beoordeling is gemakkelijk te maken. Bij bemiddelen voor risicokapitaal of bedrijfskredieten ligt het altijd anders. De financier moet ook de ondernemer gezien hebben en vragen hebben gesteld over zijn cijfers en vanaf dat moment staat de bemiddelaar buiten spel.

 

 

Ja het zou mijn eigen notaris worden in Rotterdam.

 

Er is trouwens wel gezegd dat het om het idee ging waar we kort even de benodigde financiering voor besproken hadden. De bemiddelaar zei wel dat er later nog een gedetailleerde berekening, cijfers, prognoses diende te volgen van mijn kant.

 

Hij zei ook dat de investeerder dan alsnog kan afhaken! Nou en je begrijpt het al....de 2.500,- ben je dan kwijt. Dus misschien GEEN lening en 2.500,- KWIJT.

 

Ik ga het dus NIET doen ;)

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja inderdaad. Ik vroeg of ik dan de 2.500,- terugkreeg waarop hij antwoordde dat dat niet zo was. Maar dat het plan bij een bank ook altijd nog afgewezen kon worden. Volgens mij is dat niet zo maar als het zo is dan moet je de cijfers aanpassen en de bank zal dan opnieuw alles bekijken.

 

Je hoeft de bank ook niet eerst wat te betalen. Toen ik zei dat ik dan wel wat van dat geld terug wilde zien zei hij dat ik dan misschien 1.000,- terug zou krijgen maar in principe niet.

 

Hij haastte zich ook nog te zeggen dat als hij erachter stond en een positieve beoordeling zou uitbrengen richting investeerder de kans wel héél klein zou zijn dat het uiteindelijk niet door zou gaan...

 

Maar ja héél klein is natuurlijk toch héél klein. Die bekende 1% >;(

Link naar reactie
  • 0

Ik ruik een rotje. Het verhaal verschilt steeds, maar het scenario is altijd hetzelfde. Je betaald wél de commissie, maar je krijgt nooit het geld. Je bent straks zo´n 10 mille armer zonder dat je een cent ziet. Het is een `kunst` die door de Nigerianen ontwikkeld is en door een paar Europeanen verfijnt. Als een geldlener geen interesse in jou toont en jij weet niet wie de investeerder is, klopt er niks van het verhaal.

 

Voor de zekerheid kan je referenties vragen. Als het oplichters zijn hebben ze geen "betrouwbare" referenties, of ze draaien om de hete brei heen, of ze gaan dreigen, of ze toveren een handlanger op het toneel.

 

Groeten uit Manila,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb die vrijdag voor het weekeinde nog een telefoontje gehad van de bemiddelaar en zijn reactie was precies zoals ik verwacht had, zo van "Ik ben er helemaal klaar mee en voor jou tien andere en je zoekt het maar uit etc. etc.". Toen wist ik zeker dat ik hiermee niet in zee moest gaan... Dat van die "voor mij tien andere" zal wel meevallen want ik denk niet dat er veel mensen zijn die hier in trappen! In ieder geval bedankt voor de reacties... :)

Link naar reactie
  • 0

Ha Rotterdammertje. Bedankt voor je update. Het zal je verbazen hoeveel mensen hier nog intrappen. En wat voor mensen, zeer ervaren ondernemers en bemiddelaars trappen hier nog in. Uit schaamte spreken ze er niet over. Ik respecteer hun positie. Maar in inmiddels een stuk of 5 gevallen wabij er meerdere tonnen per geval aan vooruitbetalingen verloren zijn gegaan. En het bizarre is, aan het eind van het liedje hebben ze niet het gevoel te zijn opgelicht.

 

Veel succes

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dat van die "voor mij tien andere" zal wel meevallen want ik denk niet dat er veel mensen zijn die hier in trappen! In ieder geval bedankt voor de reacties... :)

 

Dat is dus het jammere: dit komt vrij vaak voor.

 

Daarom is het zo nuttig dat dit soort verhalen als waarschuwing onder de aandacht komen. Let op als je op zoek bent naar financiering: check referenties, laat je niet onder druk zetten, pas op voor financieringskerstbomen, en hou je aan afspraken en wordt extra oplettend als de andere partij dat niet doet. Dankjewel dus voor het delen hiervan!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.