• 0

UPDATE: TOCH WEL renteloze lening DGA-BV van max. 17.500

Er is nogal wat verwarring ontstaan over het renteloos lenen van de BV door diens DGA zolang het saldo onder de € 17.500 ligt.

 

Welnu. Bedoeld besluit van de Staatssecretaris (http://www.minfin.nl/dsresource?objectid=2472&type=pdf) ziet alleen op situaties waarin je als DGA de renteopbrengsten van de lening op moet nemen in box 1 onder de terbeschikkingstelling van vermogen. De Staatssecretaris noemt ook expliciet artikel 3.92 (terbeschikkingstelling aan de eigen BV) in dit besluit.

zie mijn laatste opmerking in dit topic!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Hartelijk dank weer voor je antwoord.

Ik blijf zitten met 2 punten:

1 Op wat voor termijn moet de schuld aan de BV ingelost worden?

Er is nu in 2 1/2 jaar een schuld opgebouwd van 300K; ik dan dat morgen aflossen, maar mag ik dat bijvoorbeeld ook over een jaar aflossen? En zijn er consequenties, als ik dat over een jaar doe, bijvoorbeeld rente betalen?

 

Het maakt op zich niet uit wanneer je deze schuld inlost, maar je zult het wel moeten beschouwen als een lening. Dat betekent dat je ook een zakelijke rente zult moeten gaan betalen over de periode dat het geld uit de BV naar prive is gehaald.

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Even een kleine samenvatting voor de leek.

 

Je hoeft geen rente in rekening te brengen, echter is de uitdrukkelijke voorwaarde dat je eventuele schuld DGA niet in box 3 mag vermelden?

 

Hoe zit het overigens als de DGA op 01-01 een schuld had van 50k en op 31-12 een vordering van 25k op de BV. Ik neem aan dat er dan wel rente berekend te worden. Het gemiddelde van het jaar is nog steeds een schuld. Moet je dan rente vordering in de BV rekenen en de schuld in box 3 aftrekken.

 

Of moet je voor de helft van het jaar dat het een vordering is dit gedeelte als TBS in rekening brengen met de berekende rente in de BV. En de schuld van 01-01 geef je ook nog eens aan in BOX 3.

In de BV krijg je een rentebaten en een rente schuld van de BV.

 

Of reken je gewoon helemaal geen rentes in de BV en geef je ook niets aan in de aangifte IB bij box 1 of bij box 3.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.