• 0

UPDATE: TOCH WEL renteloze lening DGA-BV van max. 17.500

Er is nogal wat verwarring ontstaan over het renteloos lenen van de BV door diens DGA zolang het saldo onder de € 17.500 ligt.

 

Welnu. Bedoeld besluit van de Staatssecretaris (http://www.minfin.nl/dsresource?objectid=2472&type=pdf) ziet alleen op situaties waarin je als DGA de renteopbrengsten van de lening op moet nemen in box 1 onder de terbeschikkingstelling van vermogen. De Staatssecretaris noemt ook expliciet artikel 3.92 (terbeschikkingstelling aan de eigen BV) in dit besluit.

zie mijn laatste opmerking in dit topic!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Aad,

 

Als het saldo middels een andere RC nu wel opgelopen is tot boven de 17,5K dan is over alles rente verschuldigd.

 

Lenen aan privé en dan gaan beleggen, raad ik iedereen altijd af. Als de markt in elkaar klapt, zoals recent, dan heeft de BV wel nog steeds de vordering op jou privé voor het oorspronkelijk geleende bedrag!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je snelle reactie.

Het is mij duidelijk.

Wel blijft nog de vraag of je bij de renteberekening uit mag gaan van de gemiddelde stand van de RC.

M.a.w. je berekent pas rente als je gemiddeld meer dan 17.500 schuld hebt?

 

Groet,

 

Aad

 

PS

Ik heb ook nog een vraag over de hoogte van de beloning/vergoeding aan de DGA voor het verrichten van administratieve werkzaamheden. Waar (welk topic) stel ik deze?

 

 

Sommige mensen hebben een horloge, anderen de tijd!!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Aad,

 

Zodra het saldo op enig moment boven de 17,5K komt vervalt de goedkeuring. Dus niet gemiddeld maar absoluut.

 

Keer aan de DGA geen beloning uit voor administratieve werkzaamheden. Anders zit je weer vast aan de loonbelastingplicht en gebruikelijk loon. Die discussie heb ik met fiscus amsterdam tot in den treure gehad en gewonnen.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of ik op dit forum voor deze vraag goed zit, maar ook daar kunnen jullie mij vast wel bij helpen.

 

Mijn broer wil een bedrijf overnemen, hij wil hiervoor 20k van mij lenen, mag ik dit renteloos aan hem verstrekken?

Kan ik hierbij gebruik maken van de tente agaat lening?

 

Link naar reactie
  • 0

Sinds juli 2009 ben ik DGA van een stamrecht BV. Nu heb ik in 2009, naast het rek crt krediet van 17.500, een lening bij de b.v. opgenomen. Deze lening heb ik voor 1-1-2010 terugbetaald.

 

Is mijn rek crt krediet in 2010 nu rente vrij, of moet er toch rente worden berekend omdat er sprake is van een verlengd boekjaar tot 1-1-2011?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik begrijp alleen niet precies wat je met het antwoord bedoelt.

 

In het besluit van 2006 staat dat het saldo van de rekening courant in een kalenderjaar niet hoger mag zijn dan maximaal 17.500 om in aanmerking te komen voor rente vrijstelling. Dit uitgangspunt wordt bevestigd in de brief van het ministerie van 11 december 2008 en staat ook in de rekening courant overeenkomst die ik met mijn BV heb.

 

Moet ik uit jouw antwoord begrijpen dat het uitgangspunt van een kalenderjaar, niet meer van toepassing is als er gekozen is voor een verlengd boekjaar? M.a.w. een saldo boven de grens in 2009 zorgt ervoor dat er ook over 2010 rente moet worden betaald, ondanks het feit dat er in dat kalenderjaar geen sprake van een overschrijding van de grens. Of vindt jij het met mij verdedigbaar dat er alleen rente wordt betaald over het kalenderjaar waarin de grens is overschreden?

 

groet

Ben

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik als a.s. DGA een lening aan de BV io verstrek à €18.000 voor de oprichting en ik rekenen daar zo'n 6% rente over. Dan kan de BV mij dit toch direct na oprichting terugbetalen incl. rente en hoef ik toch niet uit mijn BV die €18.000 te lenen? Dat is toch handiger?

 

Evt. leen ik de BV €17.500 en doneer ik €500, maar ik vind het niet erg als mijn BV mij rente moet betalen. Beter dan andersom...of zie ik iets cruciaals over het hoofd?

 

Of, als de BV die rente aan mij betaalt, uit gelden van een stamrecht, dan kan dat niet? Want daar moet nog belasting over betaald worden...

Link naar reactie
  • 0

of zie ik iets cruciaals over het hoofd?

 

Ja. Die 18k verstrek je niet als lening, maar als kapitaal. Daar bereken je dus geen rente over en kun je ook niet aflossen. (Mogelijk kun je later wel die 18k kapitaal verminderen naar 0 en dan terug betalen, maar daarvoor moet je nog even wachten tot het wetsvoorstel flexibilisering van het BV-recht is ingevoerd).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ja die flexibilisering moet er gauw komen voordat ik mijn zakje geld krijg (ontslagvergoeding). Ik had op een andere site begrepen dat het al door de Tweede Kamer heen was en dat het nu bij de Eerste Kamer lag en dat de nieuwe regels per juli 2010 van kracht zouden zijn.

 

Op dit forum lees ik dat Tweede Kamer nog niet verder dan wetsvoorstel zou zijn. Daar zijn ze dan al ruim twee jaar mee bezig...

Maar goed...off topic. :-[, sorry daarvoor.

 

Bedankt voor dit antwoord.

Link naar reactie
  • 0

[Off-topic] De huidige stand van zaken met betrekking tot dit wetsvoorstel is dat de Tweede Kamer het vlak voor het kerstreces heeft aangenomen en het nu bij de Eerste Kamer ligt. Het voornemen is om het voor 1 juli door de EK heen te drukken en dan per 1 juli 2010 in te voeren.

 

Alleen durft niemand nog te beweren dat ze dat ook gaan halen, het is de laatste jaren al vele malen uitgesteld. [\Off-topic]

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als het dan wet wordt, kun je op 2 juli de BV oprichten zonder 18K stortingsplicht!

Betekent dit (als de wet inderdaad er op tijd is) dat je een BV dan mag beginnen op te richten, dus in beginsel de status i.o heeft, of zou je bijvoorbeeld nu al een BV i.o kunnen oprichten die per (hoe toevallig) 2 juli daadwerkelijk wordt omgezet in een BV, zonder aan de stortingsverplichting te hoeven voldoen. Dit laatste is met name voor mijzelf interessant omdat ik bezig ben een nieuwe BV op te richten, maar nog moet beginnen met de eerste stap naar de KvK.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

een BV i.o. kan deze periode overspannen, maar vergeet niet dat je voor alles hoofdelijk aansprakelijk bent gedurende die periode.

 

Thanks! Was zomaar benieuwd omdat de stortingsplichting door sommigen van de oprichters als lastig wordt ervaren. Maar goed, een kwestie van afwegen dus en in goed overleg met elkaar en notaris doen.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Sinds kort trotse eigenaar van een stamrecht bv, en een ontzettende leek op dit vlak (hoewel het me toch allemaal gelukt is so far). Je artikels gelezen op dit forum en het is glashelder; Tot 17,5k kun je rentevrij prive lenen uit de bv. mits je deze rente niet in je prive aangifte vermeld.

 

Volgende vraag waar ik tegen aanloop; Moet ik hiervoor een overeenkomst opmaken tussen de bv en mijzelf? Of mag ik dit 'zomaar' overhevelen naar mijn prive rekening?

Zijn hier op het forum zullke rentevrije lening overeenkomsten in te zien als voorbeeld? Ik heb gezocht maar niets gevonden.

 

Alvast bedankt voor de moeite.

 

Met vriendelijke groet,

Vernon

Link naar reactie
  • 1

Dag Vernon,

 

Zoals met alles tussen jou en de BV dien je zakelijk te handelen. Een overeenkomst is niet verplicht, maar sterkt wel de zakelijke gedachte en kan van invloed zijn op de aftrekbaarheid van oninbare vorderingen (even in het algemeen).

 

Volgens mij geen voorbeeld op HL, maar google maar eens op rekening-courantovereenkomst.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Geldt de rentevrijstelling ook tussen Holding's en Werkmaatschappij waarvan de bestuurders van de Werkmaatschappij tevens eigenaar zijn van de Holding's?

 

Joost, jouw antwoord hierop was dat het niet kan. Maar wat als de holding daadwerkelijk ook directeur is en 100% eigenaar van de werkmaatschappij. Kan de lening die minder is dan 17.500 renteloos verstrekt worden ? Of geldt dit alleen als de DGA een natuurlijk persoon is?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.