• 0

UPDATE: TOCH WEL renteloze lening DGA-BV van max. 17.500

Er is nogal wat verwarring ontstaan over het renteloos lenen van de BV door diens DGA zolang het saldo onder de € 17.500 ligt.

 

Welnu. Bedoeld besluit van de Staatssecretaris (http://www.minfin.nl/dsresource?objectid=2472&type=pdf) ziet alleen op situaties waarin je als DGA de renteopbrengsten van de lening op moet nemen in box 1 onder de terbeschikkingstelling van vermogen. De Staatssecretaris noemt ook expliciet artikel 3.92 (terbeschikkingstelling aan de eigen BV) in dit besluit.

zie mijn laatste opmerking in dit topic!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

[Off-topic] De huidige stand van zaken met betrekking tot dit wetsvoorstel is dat de Tweede Kamer het vlak voor het kerstreces heeft aangenomen en het nu bij de Eerste Kamer ligt. Het voornemen is om het voor 1 juli door de EK heen te drukken en dan per 1 juli 2010 in te voeren.

 

Alleen durft niemand nog te beweren dat ze dat ook gaan halen, het is de laatste jaren al vele malen uitgesteld. [\Off-topic]

 

Deze Post is alweer van vorig jaar weet iemand hoe het er voor staat? Is dit wetsvoorstel er al door?

 

Zit ook met de situatie dat de bank de € 18.000,00 heeft voorgeschoten voor de oprichting mijn stamrecht bv in 4-2009 en daarna weer teruggestort oftewel ik ben mijn bv een aandelenkaptiaal schuldig want, naar ik begrijp, mag dit dus absoluut niet uit de ontslag vergoeding nemen. Daarnaast heb ik 8-2009 ook een lening (toevallig ook) van € 18.000,00 uit mijn stamrecht bv. Ik heb daar een aflossingsvrije overeenkomst voor en betaal daar 5% rente over.

 

Ik heb een uitgestelde jaar rekening die ik nu moet gaan maken en kom tot de ontdekking dat ik de €18,000,00 voor het aandelenkapitaal ook als schuld zal moeten opgeven en rente betalen. Ik heb eigenlijk geen trek om hier ook rente over te betalen. Want ik zit met een totaal schuld boven de €17.500,00 dus als dit wetsvoorstel er door is zou dat niet meer hoeven... toch?

 

Edwin

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Edwin

 

Het wetsvoorstel is er nog niet door en het gaat ook nog wel even duren. Het ligt in de 1e Kamer en die hebben in al hun wijsheid na jaren besloten om aan te haken bij een ander wetsvoorstel (openbare vennootschappen) dat nog in de 2e Kamer in behandeling is.

 

Onder de renteverplichting kom je simpelweg niet uit.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Dank je voor het snelle antwoord. Nu las ik hier ook dat je de rente voor de lening voor het aandelenkapitaal op kan geven in Box 3 van je belasting opgave inkomsten belasting. Helaas heb ik die zondag reeds ingediend. Kan dit dan nog met een volgende aangifte met terugwerkende kracht worden gedaan? Of meenemen in mijn voorlopige teruggaaf over 2011?

 

Gr Edwin

Link naar reactie
  • 0

Dag Edwin

 

De rente niet, maar de schuld aan je BV wel. Dat zou de grondslag verlagen.

Je kunt een gewijzigde aangifte indienen. Dat heeft alleen zin als die schuld in box 3 toevoegen, betekent dat ook daadwerkelijk minder vermogen in box 3 boven de vrijstelling resteert.

 

Anders gezegd: als je nu al onder de vrijstelling box 3 zit, dan heeft het geen zin.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Als nieuwe lid van HL wil ik je middels dit bericht kenbaar maken dat ik veel van je berichten gelezen heb en dat je antwoorden als expert voor mij persoonlijk helder en duidelijk zijn. Ik zie ook dat je voor iedereen "klaar staat" en snel antwoord op vragen geeft. Namens mijzelf hoop ik nog lang van je antwoorden en info te mogen gebruikmaken. Mijn dank en respect..!

 

Ik ben voornemens mijn Jaarverslag van mijn Beheer-BV vanaf heden zelf te gaan doen daar ik zelf naar ik mag zeggen behoorlijk veel boekhoudkundige kennis heb. Hier en daar schort het bij mij aan fiscale kennis.

 

Ik heb zelf als DGA een lening lopen bij de BV (vordering aandeelhouders/participanten) waarvoor ik jaarlijks 5% rente over "betaal". Mijn vroegere accountant heeft deze jaarlijkse rente-bedragen gedoteerd aan de RC-rekening DGA waardoor ik nu intussen boven de beruchte 17,5K uitkom waardoor ik ook rente over de RC moet gaan berekenen (4%).

 

Nu is mijn vraag an jou: de accountant had de berekende jaarlijkse rente toch ook kunnen toevoegen aan het geleende bedrag ipv toevoegen aan de RC of is dit niet toegestaan?.

 

Voorts wil ik je vragen waarom men bij zakelijke rente bijna altijd van 4% uitgaat terwijl de hedendaagse zakelijke rente ( gebruikelijke rente) meer is dan de 4%?

 

Bedankt alvast voor je reactie

Link naar reactie
  • 0

Hoi Pacino,

 

Dank voor je compliment.

 

Ik begrijp dat je een vaste lening hebt. Je accountant zal de rente daar niet aan toegevoegd hebben omdat het dan juist niet gaat om een vaste lening. Een RC impliceert regelmatige transacties tussen DGA en BV. Een lening aan de DGA onder de financiële vaste activa, impliceert een stilstand van de schuld. Vandaar dat de rente in RC geboekt is en niet op de hoofdsom. Ik kan de redenatie van je accountant dus wel volgen in deze.

 

Voor jou zaak om de RC terug te brengen tot onder 17,5K voor 1/1/2012. Dan heb je vanaf die datum geen renteplicht meer over de RC.

 

De 4% is onderhevig aan de markt. De BV kan zelf risicoloos sparen bij een bank en dan 2,5% vangen. Daarmee vergeleken is de 4% hoog.

Omgekeerd kan een DGA niet privé lenen tegen 4% van de bank zonder hypotheek. Zal eerder 7% zijn.

 

Nu de BV geen bank is en de DGA niet bij een bank leent, zal 4% (ergens in het midden) vaak als fiscaal aanvaardbaar beoordeeld worden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie Joost..

 

Ter completering van mijn kennis nog een aantal vragen:

 

1-is het toegestaan om de lening jaarlijks te verhogen met de rentekosten (keuzemogelijkheid) of moet het per se aan de RC toegevoegd worden?

 

2-uit je verhaal maak ik op dat de 17,5K-regeling dus pas in 01-01-2012 ingaat?

 

3-ingeval van een vaste lening van BV aan DGA heeft mijn accoutant een rentetarief van 5% gehanteerd. Heb jij hier een verklaring voor of is dit een "must" en kan ik dit evt. verlagen naar 4% of is dit niet toegestaan??

 

Vwb gebruikelijk loon DGA (41K):

 

Uit je eerdere berichten heb ik vernomen dat DGA de afroommethode moet toepassen indien de inkomsten van de BV uit meer dan 90% bestaan door activiteiten van DGA. Mijn accoutant heeft mij hier nooit op gewezen..???? Als bij een boekenonderzoek blijkt dat de inspecteur deze regeling gaat hanteren krijg ik een forse naheffing daar het bij mij om een werk-BV (Holding) gaat wier inkomsten middels management-fee (100%) uit de werk-BV komen (meerdere aandelhouders met ieder zn eigen beheer-BV). Als ik de afroommethode ga toepassen dien ik mijzelf een veel hoger salaris toe te kennen (70% v/d omzet na aftrek van de bedrijfskosten). Dit betekent dat ik dus een forse aanslag Loonheffing krijg over ieder jaar.

 

Wat is nu wijsheid: gewoon negeren of de inspecteur hieromtrent aan te spreken om zodoende een evt.boete te vermijden?? Begin mij wel zorgen te maken zo..

Link naar reactie
  • 0

Graag gedaan.

 

De rente bij de vaste lening optellen is wellicht in strijd met de regels voor de jaarverslaggeving. Je accountant kan die vraag wel beantwoorden. Ik denk dat hij hierin correct handelt via de RC.

 

De regeling bestaat al, maar geldt per jaar. Dus als in 2011 de RC ooit hoger dan 17,5K was dan geldt de renteplicht over heel 2011. Maak je de RC voor 1-1-2012 lager dan 17,5K dan heb je vanaf 1-1-2012 de renteplicht op de RC niet meer.

 

De rente die de accountant hanteert zal gebaseerd moeten zijn op de overeenkomst van geldlening of RC overeenkomst die je hebt met de BV. Is die er niet, stel die dan op, evt. in overleg met je accountant.

 

Beetje off topic, maar kan wel even snel:

 

De afroommethode kan ook van toepassing zijn als meerdere DGA's werken via een gezamenlijke dochter BV. Daarbij is dan wel van belang dat de managementfee direct gerelateerd is aan jouw werkzaamheden in de dochter BV. Als in de dochter BV ook nog personeel (niet DGA) omzet maakt of als jouw fee niet zuiver afhankelijk is van jouw inspanningen, zal de regeling niet aan de orde zijn. Hoe is dat in jullie situatie?

 

Dat je accountant dat niet weet, kan. Hij doet de cijfers en is geen fiscalist of loonadministrateur. Heeft hij die wel in dienst binnen zijn organisatie dan had dit wel ter sprake moeten komen.

 

Het is aan de fiscus om te bewijzen dat jouw fictief loon hoger is (indien je minstens 41K opneemt). Dat kan met noetes gepaard gaan als je geen pleitbaar standpunt hebt waarom je een lager loon opneemt. Denk eraan dat je sowieso een loon opneemt dat de best verdienende medewerker in het concern geniet (uitgezonderd diegenen die om specifieke redenen meer zouden kunnen verdienen dan jij).

 

Als je op het DGA salaris door wilt vragen, maak dan aub even een nieuw topic aan, zodat het loskomt van dit topic. PM me dan even als je dat gedaan hebt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

2. (of direct vanuit de BV aan privé overmaken, dat kan natuurlijk ook).

 

1 is niet mogelijk, want je hebt al een factuur die aan de BV is gericht en er is aan de BV geleverd. Je hebt dus niets anders gedaan dan voorschieten (wat dus 2 is).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Even iets anders:

De afgelopen 2 jaar heb ik te veel privé opnames uit de BV gedaan.

Het geldt staat op een rekening bij een Broker (geen rente ontvangen).

Kan ik nu deze foutieve handeling ongedaan maken door dit geld in de BV terug te storten, zodat ik strikt als DGA mijn vastgestelde maandsalaris heb ontvangen of ben ik nu strafbaar?

 

Bij voorbaat dank,

deleeuw

Link naar reactie
  • 0

deleeuw

 

Ik kan hier geen kaas van maken.

 

Ik neem aan dat je met "te veel privé opnames" bedoelt dat je nu privé een schuld aan de BV hebt.

Waarom staat dat geld dan renteloos bij een broker en wat is zijn rol hierin? Belegt hij namens de BV?

Waarom denk je dat je hiermee fout zit?

Heb je wel of geen salaris opgenomen (achteraf herstellen gaat niet)?

Strafbaar? Dat lijkt me sterk.

 

Kortom, geef aub wat meer info want hier kunnen we niets mee.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Excuses Joost, voor de onduidelijkheid.

 

Ik heb inderdaad een schuld aan de BV.

De broker speelt geen rol, maar hiermee bedoel ik te zeggen, dat ik zelf handel en aandelen aan- en verkoop.

Het maandelijks salaris van de DGA is inderdaad wel opgenomen.

Het gaat mij er om hoe ik nu van de schuld aan de BV afkom.

 

Beste groet,

deleeuw

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vanaf 2010 (oprichting BV) tot heden is er € 250.000,- te veel opgenomen (onwetendheid); dit bedrag is dus belegd.

 

Wat bedoel je met opgenomen? Is dat geld naar privé gegaan en is het daar vervolgens opgemaakt? Of zit het privé vast in beleggingen? In dat laatste geval beschik je toch gewoon over voldoende geld om de RC in te lossen?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Het geld is inderdaad naar privé gegaan en zit in beleggingen.

Mag ik het teveel opgenomen bedrag terugstorten naar de RC?

Indien dit mag is mijn probleem daarmee opgelost?

Op dat moment heeft de BV een bezit van € 250.000,-; als ik het goed begrijp is dat niet van mij, maar van de BV.

Op welke wijze kan ik nu beschikken over de € 250.000,-?

Een andere vraag; wat zou de gemiddelde DGA met zo`n bedrag doen?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan kun je inderdaad langs die weg de RC inlossen.

Het geld is van de BV. Wil je het hebben in privé, dan kun je besluiten dividend uit te keren. De BV betaalt 15% dividendbelasting en de rest stort je naar privé. Vervolgens in je IB aangifte het bruto dividend aangeven als inkomen in box 2. Dan heft de fiscus langs die weg 25%, maar mag je de reeds ingehouden dividendbelasting verrekenen. Effectief betaalt de BV dus 15% en jij 10%, samen 25%.

 

Wat DGA's ermee doen? In de BV herinvesteren om meer geld mee te verdienen, oppotten voor de oude dag, lenen voor een eigen woning, dure auto's mee kopen....

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank weer voor je antwoord.

Ik blijf zitten met 2 punten:

1 Op wat voor termijn moet de schuld aan de BV ingelost worden?

Er is nu in 2 1/2 jaar een schuld opgebouwd van 300K; ik dan dat morgen aflossen, maar mag ik dat bijvoorbeeld ook over een jaar aflossen? En zijn er consequenties, als ik dat over een jaar doe, bijvoorbeeld rente betalen?

2 Is 300K lenen van de BV om een eigen woning te kopen interessant?

Stel ik wil een huis kopen van 5 ton; ik heb 6 ton eigen geld in privé, maar ga dan die 3 ton lenen van de BV; is dat een goede constructie?

 

Beste groet,

deleeuw

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.