• 0

Vraag over gezichtpunt / beoordelings kenmerken van een bank

Hallo geachte forum leden,

Ik heb een vraag m.b.t. het beoordelen van bedrijfsplannen. door banken en financiele instellingen. Vanuit mijn eigen optiek ben ik bezig om mijn bedrijf op te zetten. Ik kijk dus door een door "mijn eigen emoties gekleurde bril" naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van de nieuwe onderneming.

 

Vraag:

Zou iemand - het liefst werkzaam in de financiele bedrijfstak - mij willen vertellen hoe ZIJ tegen een bedrijfsplan aankijken?

1. Kijkt u naar:

- het zakelijk idee?

- de kansen op de markt?

- het te financieren bedrag?

- return on investment?

- liquiditeit positie?

- solvabiliteit?

- Wanneer het geld terug is verdiend komt wat erin gestoken is?

 

2. Wat geeft bij u de doorslag om wel/niet geld te steken in een bedrijfsplan?

 

Ik ben erg benieuwd naar uw optiek, beoordelings, zienswijze op een bedrijfsplan.

 

Met vriendelijk groet,

 

Ronald

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor banken en aanverwanten die vreemd vermogen verstrekken geldt voornamelijk zekerheden en onderpanden. Denk bijvoorbeeld aan voorraden en debiteuren.

Al die andere die je noemt zijn verder ook belangrijk ;D Het draait om het totaalplaatje van een gezonde W/V rekening en cash flow prognose. En een goeie vent, daar kijken ze zeker ook naar!

groet

Link naar reactie
  • 0

Een bedrijfsplan maak je niet voor een financier !!

 

Een bedrijfsplan maak je voor jezelf, behoort bij jou en is van jou!

Een bedrijfsplan beschrijft jouw plannen, is jouw kindje, jij moet in jouw plan geloven !

 

Als je dat gedaan hebt, en je hebt een financiering nodig, dan zal je het te vuur en te zwaard bij een financier moeten verdedigen. Je zal duidelijk moeten maken, waarom jij die plannen wilt uitvoeren, waarom die financier zijn centen erin moet stoppen, welke risico's er zijn, kortom: waarom je zal slagen!

Als je die zaken niet helder voor het voerlicht kan brengen, dus een financier niet kan overtuigen, dan is de kans groot dat je plannen niet zullen slagen.

 

Waar let een financier op:

Ben jij als ondernemer in staat om jou gepresenteerde plannen te realiseren, ben je bereid en kan je financieel risico nemen door eigen kapitaal in te brengen én is de exploitatie realistisch. Hoe groot is het risico van falen. Indien de plannen mislukken hoe liggen dan de kansen/mogelijkheden om het geleende geld terug te krijgen ( welke zekerheden kunnen aangeboden worden)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor het delen van je standpunt

 

@Tim

In hoeverre kan "die goeie vent" doorslaggevend zijn op het totale plaatje?

 

@Marco

Jawel ik geloof heilig in dat plan, anders was ik er niet eens aan begonnen!

 

vraag

Maakt het nog uit welke bank / financier je tegenover je hebt?

Ik heb verhalen gehoord dat de ene bank

- menselijker overkomt dan de andere

- naar andere zaken kijkt dan de andere bank

 

Ik wens jullie nog een prettig weekend :-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen het is doorslaggevend dat het EN een goed verhaal is EN dat de vent geschikt is. Een hele goeie vent komt wellicht met een iets minder goed geschreven verhaal nog weg. Maar banken zijn en blijven gewoon erg risico-avers, zeker op dit moment.

 

Een bank is bereid je een paraplu te lenen, onder de voorwaarde dat het droog blijft ;)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.