• 0

Profileren: juist nu!

We worden ermee dood gegooid. Financiële crisis, recessie, angst, paniek. Ja zelfs een mogelijke depressie. Je zou er maar somber van worden.

Waar de grote mammoettankers van het bedrijfsleven vooral bezig zijn het schip niet te laten zinken, zijn de kleine ondernemers druk aan het ondernemen. De huidige tijd biedt daarbij ook een aantal opgelegde kansen om jouw onderneming eens goed te profileren:

 

Flexibiliteit, wendbaarheid

 

De meeste grote bedrijven voelen zich nu min of meer gedwongen tot navelstaren. Afdelingsplannen moeten worden bijgesteld. Herstucturering van de activiteiten overwogen. Personeelsstop en wellicht ontslagen. Voorgenomen investeringen worden bevroren en bestaande klanten koste wat kost behouden. De zuurstof wordt er bijna letterlijk uitgeperst.

 

Benut, als kleine ondernemer, dit gespartel om je flexibliteit als competitief voordeel aan te wenden.

 

Lage prijs, goedkopere alternatief

 

Grote organisaties kunnen uiteraard ook hun prijzen verder laten zakken, maar zullen en kunnen nooit bij de prijsstelling van de kleine onderneming in de buurt komen. Mits je kwaliteit kunt leveren ben jij nu gewoon het goedkopere alternatief.

 

Inventiviteit, gretigheid

 

Juist in tijden van krapte komt het aan op ondernemerschap, inventiviteit, netwerken en gretigheid. Zaken die bij uitstek passen bij de kleinere ondernemer en al sinds mensenheugenis de achilleshiel vormen van de grote organisaties.

 

Onderhandelingsmacht

 

Als de grote organisaties hun grote marketingkanonnen laten zwijgen, ontstaat er flink meer ruimte om over advertentie of reclame tarieven te onderhandelen. Nu sta je met zekerheid eens niet onderaan het prioriteitenlijstje. Ook staan partijen meer open voor andersoortige non-conventionele deals.

 

Klantsensitiviteit

 

In deze tijd staat iedere organisatie, werknemer en ondernemer onder druk. Je in kunnen leven in de ander en zijn/haar vraagstukken is cruciaal.

 

Als kleinere onderneming ben je niet anders gewend dan dagelijks één-op-één contact. Voor jou is dit geen aangeleerd kunstje, maar komt het recht uit het hart.

 

Benut deze voordelen, groei en profiteer van de periode die voor ons ligt!

MerketingVisie is een Rotterdams adviesbureau gespecialiseerd in MKB positionering vraagstukken en de doorvertaling naar een effectieve marketingstrategie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

hear hear.

 

helemaal mee eens, vooral in discussie op verjaardagen stook ik graag en ben ik de enigste voorstander van de crisis. Het heeft namelijk voor mij enkel voordelen.

 

 

En de huizenprijs, die mag van mij 20% zakken! Dan verkoop ik mijn huis gerust met 20k verlies en koop ik een ander huis meet 200k korting, is toch een voordeel van 180k (als je natuurlijk kleiner wilt is het wel weer een nadeel).

 

 

Maar wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen.

 

Remco

 

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

Was het maar zo eenvoudig denk ik bij het lezen van de column. Begrijp ook best dat hier het statement wordt gemaakt dat je niet bij de pakken neer moet gaan zitten als ondernemer. Ik denk dat er veel ondernemers en werknemers zijn die relatief gemakkelijk en sterker uit de crisis gaan komen maar heel veel ook niet.

 

Als je een horeca bedrijf hebt of een kledingzaak of je bent autodealer of keukenverkoper of caravanverkoper dan zijn of komen er hele zware tijden. Heb al eerder gemeld dat ik niet verwacht dat de crisis erg lang zal duren en voor veel mensen, ook ondernemers, zal het zelfs inderdaad een anticrisis zijn. Veel mensen gaan namelijk meer verdienen en de prijzen zullen gaan dalen.

 

Het benutten van de klantsensitiviteit is een heel goede tip.

 

Link naar reactie
  • 0
Lage prijs, goedkopere alternatief

Grote organisaties kunnen uiteraard ook hun prijzen verder laten zakken, maar zullen en kunnen nooit bij de prijsstelling van de kleine onderneming in de buurt komen. Mits je kwaliteit kunt leveren ben jij nu gewoon het goedkopere alternatief.

 

Deze ontgaat mij moet ik zeggen.

Had je een bepaalde branche voor ogen toen je dit opschreef?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Frans,

 

Scherp! Ik had hier inderdaad met name de dienstensector voor ogen. De grote dienstenorganisaties/bureau's zitten voor langere tijd vast aan hoge overheadkosten (i.h.b. de personeelskostencomponent).

MerketingVisie is een Rotterdams adviesbureau gespecialiseerd in MKB positionering vraagstukken en de doorvertaling naar een effectieve marketingstrategie.

Link naar reactie
  • 0

Prachtig om dit te lezen, 1 van mijn beweegredenen om voor mezelf te beginnen dat het megabedrijf waar ik voor werk te bureaucratisch en te langzaam reageert op bijvoorbeeld kleinere opdrachten of adhoc opdrachten. Voor mijn grote werkgever in de beveiliging zijn die opdrachten niet interessant...maar mijn stelregel is..wie het kleine niet eert..is het grote niet waard

Link naar reactie
  • 0

Prachtig om dit te lezen, 1 van mijn beweegredenen om voor mezelf te beginnen dat het megabedrijf waar ik voor werk te bureaucratisch en te langzaam reageert op bijvoorbeeld kleinere opdrachten of adhoc opdrachten. Voor mijn grote werkgever in de beveiliging zijn die opdrachten niet interessant...maar mijn stelregel is..wie het kleine niet eert..is het grote niet waard

 

Helemaal mee eens, men is zich steeds meer gaan richten op de grote opdrachtgevers zodat er nu ruimte is voor starters om in het gat van de kleinere opdrachtgevers te storten.

Alleen oppassen dat deze bedrijven zich na enige tijd ook niet alleen op de grote opdrachtgevers gaan richten.

 

Over de topic titel, als je je nu pas gaat profileren ben ja al te laat.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.