• 0

guerillamarketing.nl domein

Hallo,

 

ik heb het domein www.guerillamarketing.nl een tijd geleden gedeponeerd, om hiermee als online guerillamarketing platform te gaan werken.

 

Toen ik Jay Levinson hiermee benaderde met de vraag of het hem wat leek hieraan bij te dragen, kreeg ik van hém een enthousiaste mail (met het aanbod een cursus te doen van 10.000 dollar, zodat ik gecertificeerd guerillamarketeer zou zijn) en van iemand anders van zijn bedrijf een mail, waarin zij stelt dat 'the guerilla marketing brand' een geregistreerd handelsmerk van Jay Conrad Levinson is en dat het feit dat ik het domein www.guerillamarketing.nl geclaimd heb, een schending van hun handelsmerk was.

Ook raadt ze me aan een cursus (van 10.000 dollar, nog steeds) bij ze te volgen in Californië, om zo gecertificeerd te zijn.

 

Iemand, die een beetje research voor me gedaan heeft schrijft:

 

The closest thing to "international copyright law" is the Berne Convention (officially known as Berne Union for the Protection of Literary and Artistic Property). Copyright laws vary from country to country but as a rule do not contravene or provide less copyright protection than the Berne Convention.

The Berne Convention defines copyright as a protection that covers published and unpublished literary, scientific and artistic works, whatever the form of expression, provided such works are fixed in a tangible or material form. This means that if you can see it, hear it and/or touch it - it may be protected. If not, it's not. Which is pretty much in keeping with my definition: You cannot copyright an idea. All you can copyright is your expression of an idea. And since "guerrilla marketing" is intangbible, it's an idea, and therefore it cannot be copyrighted."

 

Ik zoek nu een goed advies, want de meeste mensen raden me aan om het door te zetten-- dat het waarschijnlijk intimidatie is en dat ze waarschijnlijk geen poot hebben om op te staan.

Ik heb zelf zeer veel tijd en energie in het ontwikkelen van een concept gestoken (www.impulsant.nl/site_gm.jpg) en kreeg al veel goede reacties op het concept.

Guerillamarketing is hot (niet 'the latest thing' op marketinggebied, maar de recessie laat veel bedrijven creatievere oplossingen zoeken), en dus zou het me erg aan m'n hart gaan als ik dit niet door kan zetten.

Zo'n goeie domeinnaam....

 

Ik hoor graag van iemand die hier een lichtje op kan schijnen!

 

Groet,

Annedien

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Levinson is waarschijnlijk niet de oorspronkelijke bedenker van de uitdrukking en het model, maar hij heeft wel een jaar of twintig het guerillagedachtengoed geventileerd, een achttal boeken geschreven en een lucratief opleidingsprogramma voor guerilla-consultants opgezet. Stel dat jij een impulsant-theorie ontwikkelt, daar een internationale business op stoelt, en over twintig jaar krijg je een mailtje uit Amerika van iemand die zegt 'wij gaan hier een eigen impulsant-schooltje beginnen' - zou je dan niet ook fijntjes op je auteursrecht wijzen?

 

Volgens mij is het voor jou een fluitje van een cent om met een eigen term te komen; je hebt die bandwagon van Levinson helemaal niet nodig.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hmm, lastig geval. Ik gebruik de term guerillamarketing al een jaar of 15 en ik heb nog nooit een boek (of site) van Linvingson gezien of gelezen. Guerillamarketing is een term voor veel verkopen zonder marketing budget. De term omschrijft een principe, net als "funshoppen" of "boot strapping".

 

Ik kan me voorstellen dat Livingson niet wil dat anderen profiteren van zijn lucratieve denkwerk en dat hij daarom schermt met maatregelen.

 

Ik denk dat hij gelijk heeft als je zijn ideeën overneemt of zijn boeken gebruikt om er een cursus op te baseren. Anderzijds lijkt het me sterk dat hij jou (en anderen) kan verbieden eigen ideeën te ontwikkelen onder de term "guerillamarketing" of hoe je het ook wil noemen.

 

De methode die livingson en de zijnen hanteren om je onder druk te zetten lijken een beetje op die van de maffia. Zo van betaal met 10.000 dollar en ik val je niet lastig. Het lijkt een beetje op protectiegeld.

 

Voor de zekerheid kan je er een andere naam aan geven, maar ik vraag me af of dat gaat helpen. Als je te maken hebt met een machtswellusteling, die op geen enkele wijze tolereerd dat zijn belangen bedreigd worden, dan kan je niet zoveel beginnen. Vraag dat maar aan Saddam Houssein.

 

De keus ligt bij jezelf. Vind je dat je in je recht staat om originele ideeën omtrent guerillamarketing te ontwikkelen en te publiceren, met het gevaar dat je één of andere idioot achter je aankrijgt die je het leven zuur gaat maken, of laat je de zaak voor wat die is en ga je wat anders doen.

 

Volgens mij kan livingson je weinig maken als je je eigen iedeeën ontwikkeld en geen werk van hem gebruikt. Dus als de site van guerillamarketing.nl verder niks met livingson te maken heeft kan hij dat moeilijk verbieden.

 

BTW: guerillamarketing.com is nog vrij en guerillamarketing.org en guerillamarketing.net behoren aan een domeinverzamelaar uit engeland.

 

Mijn verhaal zo teruglezend, zou ik me niks van livingson aantrekken. Ik zou de site wel lekker in het Nederlands maken.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, guerilla marketing is gewoon een term en een term kan denk ik niet geclaimed worden. Het lijkt een beetje op het verhaal van het verworden van een merknaam tot een soortnaam. (in Amerika schijnt het werkwoord "to xerox" te worden gebruikt)

 

BTW: guerillamarketing.com is nog vrij en guerillamarketing.org en guerillamarketing.net behoren aan een domeinverzamelaar uit engeland.

 

Rare domeinverzameler dan, als hij .org en .net wel registeerd en .com niet.

 

En idd, als je de site in het nederlands maakt, kan hij die toch niet lezen ;D

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk een kip-en-ei verhaal.. Belangrijk is wat er EERST was, de merknaam en -registratie, of de term op zich.

 

Bij werkwoorden als 'To Xerox', 'To Google', 'To Kazaa' is het zonneklaar dat ze afstammen van een merknaam. Die merknaam is (was) opzich zonder letterlijke betekenis.

 

Een plan als 'gratisbier(.nl)' of 'toffegsms(.nl)' lijkt me moeilijk tot handelsmerk te maken. Waar guerilla-marketing onder moet vallen kan ik niet zeggen, ik weet te weinig van de geschiedenis af. Voor mn gevoel is het een 'zinnetje' van 2 lang bestaande woorden, en daardoor niet vatbaar voor copyrights.

Link naar reactie
  • 0

Bij werkwoorden als 'To Xerox', 'To Google', 'To Kazaa' is het zonneklaar dat ze afstammen van een merknaam. Die merknaam is (was) opzich zonder letterlijke betekenis.

 

-> Een merknaam mag niet te generiek zijn, dus te omschrijvende, algemene namen kunnen in principe geen merk worden.

 

-> Als een merknaam opgenomen wordt in het algemene taalgebruik en in woordenboeken verschijnt, dan vervallen de merknaamrechten. Zie bijvoorbeeld Hagelslag of Fiets. Als het een generiek woord wordt dan mag iedereen dat gebruiken. Dus dan zou Ilse zich een Google mogen noemen, als Google synoniem zou worden met ' online zoeken'. (Geen wonder dus dat Google zich hier met alle mogelijkheden tegen verzet)

Link naar reactie
  • 0
-> Een merknaam mag niet te generiek zijn, dus te omschrijvende, algemene namen kunnen in principe geen merk worden.

 

Yep, en daarom kan guerillamarketing dus niet beschermd worden.

 

-> Als een merknaam opgenomen wordt in het algemene taalgebruik en in woordenboeken verschijnt, dan vervallen de merknaamrechten.

 

Niet per definitie, als een bedrijf er alles aan doet om een verwording tot soortnaam te voorkomen, dan vervallen de merknaamrechten niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ga door, ik ga lanceren!

;D

Ik heb me op allerlei manieren laten adviseren en denk dat mensen me terecht aanraden om me niet zo snel gewonnen te geven.

Hoewel TwaLevel wel gelijk heeft dat ik zo iets nieuws verzonnen heb, wil ik ook wel eens ervaren hoe het is om me niet zo snel 'over te geven'. In het 'ergste' geval maak ik een hoop stampij (want ik vind het uberhaupt nogal bah-merikaans om zoiets te gaan registreren en dan te proberen mij 10.000 dollar te laten betalen voor een sessie met 'the master guru himself', zoals hij genoemd word in een e-mail van ze, en mij dan niet eens even een bewijs te overleggen als ik daarom vraag!) en dat is dan, INDERDAAD, hele goede guerillamarketing.

 

Thanks everyone, ik hou jullie op de hoogte.

 

Annedien

GM to the bone!

8)

Link naar reactie
  • 0
(want ik vind het uberhaupt nogal bah-merikaans om zoiets te gaan registreren en dan te proberen mij 10.000 dollar te laten betalen voor een sessie met 'the master guru himself'

 

Inderdaad, het doet me een beetje denken aan die guru's van de MLM, NLP (Sjakka) en Persoonlijke rijkdom programma's. Riekt allemaal naar zwendel.

 

Anyway Annedien, zet um op! Kick some ass ;D

 

Suc6

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.