• 0

Cirkelzaag die geen vingers zaagt

Aanbevolen berichten

  • 0

Rekent u even mee?

 

Omtreksnelheid bij een zaagblad met een doorsnede van 500 mm en een toerental van 10000/minuut is 3,14*500*10000/60=261666,7 milimeter/seconde. Stel dat de tanden zo'n 40 mm uit elkaar staan, dan komen er 261666,7/40=6541 tanden per seconde voorbij. Op het filmpje zie ik dat de zaag nog 3 á 5 tanden doordraait voordat hij wegvalt. Laten we zeggen 5: de zaag stopt dus na 5/6541 seconde = 0,000764 seconde. Wil je in die tijd door je vlees heen tot op het bot komen, dan moet je zo'n 5 mm door je huid en vlees afleggen. Je hand of vinger moet 5 mm afleggen in 0,000764 seconde, dat is 6541 mm per seconde, is 23550 kilometer/uur.

 

Ik denk dat de zaag sneller is. ;D

 

 

Je gebruikt in het voorbeeld een zaagblad dat vele malen groter is en vele malen meer toeren draait dan in het demofilmpje.

Een blad met een dergelijke omvang zal juist veel minder toeren hoeven draaien omdat het zaagresultaat afhankelijk is van het aantal snijtanden dat er per tijdseenheid passeert. En zaagblad dat teveel toeren draait daarvan krijgen de tanden niet eens meer de tijd om te snijden, de zaag werkt dan niet meer en zal bot worden door de hoge wrijvingstemperaturen.

 

Laten we nu even uitgaan van een gewoon 24 tands zaagblad met een diameter van 190 mm en een toerental van 3600 rpm, precies zoals je ze bij de vakhandel ook kunt vinden.

Uit het filmpje valt moeilijk uit te maken hoeveel zaagtanden de zaag nog doordraait voordat deze stilstaat en wegvalt.

Ik ga dan ook even uit van de 5 tanden die jij ook in je voorbeeld hebt gebruikt, daar voeg ik nog 5 extra zaagtanden aan toe vanwege de traagheid van de beveiliging. traagheid die er sowieso in moet zitten wil de zaag niet overgevoelig worden voor bv kleine inductiestroompjes of statische elektriciteit.

 

Bij een toerental van 3600 rpm draait het blad dus 60 omwentelingen per seconde.

Er komen in een seconde 60 x 24 tanden voorbij, 10 zaagtanden passeren dan in 7 miliseconden.

5 milimeter huid in 7 miliseconden is 720 milimeter per seconde, en dat komt overeen met 2,6 km/h.

 

Bij het eerder aangehaalde happen van de zaag, snijd de zaag niet maar zet zich diep in het materiaal of lichaamsdeel en trekt deze mee in zijn beweging. Dit zijn geen snijwonden zoals je ziet bij scherpe messen of scherpe zaagbladen, dit zijn wonden waar de huid kapot gescheurd is.

Ik heb een tijdje in de bouw gewerkt en daar wel wat freak accident zien of horen gebeuren, vaak ging het mis doordat er iets onverwachts met het werkstuk gebeurde en de hand van het slachtoffer de machine raakte doordat het lichaamsdeel door het werkstuk werd meegesleurd de machine in. De snelheid van de voorwerpen en lichaamsdelen liggen dan volgens mij beduidend hoger dan de 2,6 km/h

Link naar reactie
  • 0

Het zal niet alles voorkomen, maar wel dat je per ongeluk een vinger kunt afzagen die op het werkstuk ligt... of je moet er rapper dan 72cm/s doorheen zagen, dat is wel een fors tempo.

 

Als je gelijk en ninja met je hand op die zaag mept ben je je vingers kwijt, maar dat is wellicht ook nog wel zo als het zaagblad stilstaat ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de zaag sneller is. ;D

 

Post het filmpje even van je theorie vs. praktijktest ;D

 

 

Haha, ik kijk wel uit.

 

Overigens zat ik er een factor 1000 naast, het is 23500 meter per uur = 23,5 km/uur. Maakt het inderdaad iets anders....

 

Overigens is zo'n 3 km/uur nog best snel zagen, maar ik durf mijn hand er niet voor in de zaag te steken dat het goed afloopt ::)

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Een erg mooie vinding.

Dezelfde techniek word al jaren toegepast op bijv de duurdere papierschredders.

Kom ik gelijk bij de vraag, welk specifiek onderdeel valt hier te patenteren?

Volgens mij kun je op die manier ook een slijptol of kettingzaag maken zonder daarbij deze meneer zijn patent te schenden.

Alhoewel een slijptol qua geleiding niet zo voor de hand ligt :P

 

Als ik de filmpjes op www.sawstop.com bekijk, dacht ik gelijk dat deze machines onder licentie waren gemaakt.

Maar niets is minder waar:

 

The original idea was to license the technology to other table saw manufactures, but after negotiations failed to produce agreements, the trio decided that if the SawStop technology was ever to reach the market-place, the three founders would have to do it themselves.

 

Je kunt het werkelijk bijna niet geloven dat ze op zo'n korte tijd zo'n complex apparaat hebben gebouwd.

Of ze moeten gebruik gemaakt hebben van veel bestaande onderdelen.

 

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.