• 0

Is mijn verzekeraar GEK geworden ?

Hoi HL'ERS,

 

Ik heb een bedrijfsbus. Deze is all-risk verzekerd. Nu heb ik zelf schade gereden afgelopen maand voor een bedrag van 3150 euro. Daardoor ga ik van 1700 premie per jaar naar 5219 per jaar. Ik had pas van 1 jaar no claim opgebouwd. Het is de verzekeraar zonder winst oogmerk, ja die ja !

 

Is dit normaal ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kweenie of 't normaal is of niet, ik weet wel dat het vrij handig is om dit soort dingen na te vragen VOORDAT je een verzekering afsluit en je niet voor dit soort verrassingen komt te staan.

Verzekering afsluiten doe je niet (of zou je niet moeten doen) op basis van de laagste premie, altijd verder kijken!

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Tenzij je door een schade er niet of nauwelijks in korting op achteruit gaat, ben je in veel gevallen goedkoper uit om (kleinere) schades zelf te betalen, zoals Steven aangeeft. Die kortingsachterstand werkt namelijk nog jaren door.

 

De meeste verzekeraars hebben volgens mij een clausule dat een schade niet meetelt als je binnen 12 maanden het bedrag terugbetaalt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Tja.. of, hoe snel kun je van deze verzekeraar af? Zit je er nog voor een vol jaar tegen die premie contractueel aan vast?

 

Wat men hanteert aan percentages voor bonus/malus korting verschilt tussen verzekeraars, evenals het (meestal grote) bedrag voor die verrekening. Daardoor zou je nu bij een andere verzekeraar goedkoper uit kunnen zijn sinds dat schadegeval.

Link naar reactie
  • 0
Is dit normaal ?

Ja, de bonus/malusladder maakt onderdeel uit van de voorwaarden, en als het goed is worden die ook in offertes vermeld.

 

Het is de verzekeraar zonder winst oogmerk, ja die ja !

Door de voortdurende prijzenslag wordt er sowieso weinig winst gemaakt. Die prijzenslag loopt overigens ook op zijn einde..juist dan gaat schadeverleden weer een grotere rol bij acceptatie spelen

 

 

In het begin van de BM-trede is je terugval in korting het grootst. Maar dit is wel erg veel. ± 1.000 euro meer premie p/j zou mij reëler lijken.

 

(even aangepast: las je premiestijging verkeerd)

Als je van 60% bonuskorting terugvalt naar 0, of van 40% bonus naar 25% malus, stijgt je jaarpremie van 100-60=40% van de bruto premie naar 100% van de bruto premie. De daadwerkelijke premiestijging die je in dit voorbeeld in je portemonnaie "voelt" is dus 100/40-1 = +250%. Dus ja het kan, maar extreem is het zeker wel! De meeste overige verzekeraars hebben B/M ladders waar je niet zo'n absurde stijging meemaakt: laat dit dus ook onderdeel van een vergelijking zijn.

 

Inderdaad kan het voor eigen rekening nemen van de schade een oplossing zijn, maar je kunt ook - met schadehistorie - andere verzekeraars benaderen, een en ander wel met inachtname van contractvervaldatum en opzegtermijn

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

De premie is voor dit jaar al vastgesteld, deze blijft dit jaar gewoon hetzelfde toch ? Ik heb inderdaad de mogelijkheid om het bedrag terug te betalen. Als ik deze verzekering opzeg, en me bij een nieuwe aansluit begin je dan met een schone lijn of niet ? Ik moet je weer opnieuw no-claimkorting gaan opbouwen ? Ik snap niet dat het premie bedrag fors hoger ligt dan het schade bedrag. Op deze manier word huren bijna nog goedkoper. Wat kan ik het beste doen ?

Link naar reactie
  • 0
Als ik deze verzekering opzeg, en me bij een nieuwe aansluit begin je dan met een schone lijn of niet ?

Nee, helaas: je moet je schadeverleden op iedere aanvraag vermelden, zelfs als je de claim voor eigen rekening genomen hebt. Desalniettemin kan elders offertes opvragen gunstiger zijn: zelfs mogelijk dat je de claim dan gewoon geclaimd kunt laten en alsnog elders goedkoper uitbent in totaal

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry ik kan het niet laten :p

Fijn dat DATZO geregeld is, geloof me ik probeer geen reclame te maken dit is gewoon de eerste keer dat ik het zelf kan gebruiken ... gun me dit moment haha

 

Aan de andere kant is dit zo helemaal niet zo goedkoop als ze willen doen voorkomen (voor mij iig)...

Link naar reactie
  • 0

Qua ditzo/datzo: er zijn inderdaad verzekeringen waar je niet zo'n premiesprong maakt als je 1x een schade hebt. De vraag is alleen of je daar nog van profiteert als je nu naar een andere verzekeraar gaat, of dat dat alleen werkt als je op moment van schade al daar verzekerd was.

 

Je kunt natuurlijk hier en daar offertes opvragen waarin je gewoon melding maakt van het voorval. Gezien het premiebedrag lijkt me dat best de moeite.

Link naar reactie
  • 1
Aan de andere kant is dit zo helemaal niet zo goedkoop als ze willen doen voorkomen (voor mij iig)...

Wat is goedkoop? Je betaalt premie X met 75% no claimkorting. Dan is de premie zonder no claim korting dus 4 x zo hoog. Het loont dus zeker de moeite om niet alleen te kijken naar de premie, maar ook naar het no claim verlies bij schade en de hoogte van de bruto premie

Je kunt natuurlijk hier en daar offertes opvragen waarin je gewoon melding maakt van het voorval. Gezien het premiebedrag lijkt me dat best de moeite.

De Rolls vergelijkingssoftware voor bestelwagens er bijgepakt: uitgaande van een hele luxe dure bestelwagen kom ik met schade op premies uit van tussen de € 2.200,- en 3.400,- per jaar bij 15 aanbieders, zowel direct writers als intermediairmaatschappijen. Nog steeds niet goedkoop, maar wel beduidend scherper dan ruim € 5.000,- en de schade kan gewoon geclaimd worden/blijven.

Topicstarter weet al (PM verkeer over een weer) dat ik hier een volledige vergelijking met naam en toenaam van verzekeraars en producten plaats als hij/zij mij de exacte autogegevens stuurt. Geen afnameverplichting o.i.d.: desgewenst lekker bij direct writer of eigen TP/bank regelen, alleen een duwtje in de juiste richting.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb trouwens nog even geinformeerd.. een vriend van mij die heeft dit alsvolgt gedaan.

 

Hij heeft de verzekering laten betalen voor de reperatie.

Het bedrag daarna terug gestort en op die manier zijn "oude" premiekosten behouden.

Schade staat niet meer geregistreed en hij spaart dus weer verder.

Voor al uw bedrijfssoftware & ICT Oplossingen

www.webaxs.nl www.relaxs.nl www.comaxs.nl

Link naar reactie
  • 0
Hij heeft de verzekering laten betalen voor de reperatie.

Het bedrag daarna terug gestort en op die manier zijn "oude" premiekosten behouden.

 

Schade voor eigen rekening nemen uit bonusbehoud is altijd een alternatief, en zeker voor de wat kleinere schades meestal de goedkoopste, zeker op de wat langere termijn (volledig herstel van no claim verlies duurt 5 tot 8 jaar!). Een goede adviseur zal zijn/haar klant een berekening geven van de premieconsequenties bij wel en niet claimen: ook dat is een optie van de vergelijkingssoftware en sommige maatschappijofferteprogramma's.

 

In dit geval is de schade € 3.150,- en de meerpremie bij overstap naar een andere maatschappij 2200-1750 = 450 Euro voor het eerste jaar. Ook op de langere termijn zal overstap daarom in dit geval goedkoper zijn dan de schade voor eigen rekening nemen.

 

Schade staat niet meer geregistreed

Foutje. De schade staat wel geregistreerd, alleen is voor eigen rekening genomen en daarom niet van invloed op de schadevrije jaren c.q. no claimkorting. Ook voor eigen rekening genomen schades zijn wel mede-bepalend voor acceptatie (bijvoorbeeld voor al dan niet aanbieden bonusbeschermers, instaptredes) Zoals reeds vermeld zul je ook op aanvragen/offertes van andere verzekeraars melding moeten maken van de schade(s).

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.