• 0

Franchise, dealer, partner of licentiehouder? help. :S

Dit is mijn eerste post trouwens ;D dus wil ik alvast ieder bedanken die mij advies kan verlenen.

 

Mijn vraag is dus als volgt: Ik ben bezig met het samenstellen van een Franchise overeenkomst maar na veel contact te hebben gehad met andere bedrijven ben ik erachter gekomen dat Franchising soms dreigend over kan komen. Meestal zijn de voorwaarden en dergelijke wel goed maar de bedrijven die ik benaderd heb zijn bang hun vrijheid te verliezen. Dit vind ik op zich wel begrijpelijk omdat er natuurlijk wel instaat dat wij ze onder onze vleugel willen nemen door middel van trainingen en onze formule en in ruil hiervoor bepalen wij hun afzetregio.

 

Nu heb ik navraag gedaan en ben ik erachter gekomen dat andere benamingen mits deze wel aan de voorwaarden van een franchise voldoen, beter overkomen. Zoals: dealer, partner of licentiehouder enzo. Nu wil ik graag weten of iemand uit ervaring mij kan vertellen wat beter overkomt? en heeft iemand misschien een aantal voorbeeld contracten voor mij waar ik inspiratie mee op kan doen? Als er geen voorbeelden gevonden kunnen worden kan ik dan een aantal benamingen horen zoals bijvoorbeeld partnerovereenkomst - hoe ik franchisenemer en franchisegever benamingen kan vervangen.

 

Ik hoop mij voldoende duidelijk te hebben gemaakt. Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan het beestje wel een andere naam geven maar de voorwaarden blijven het zelfde.

De naam schrikt misschien bij voorbaat af maar de voorwaarden zijn het belangrijkste dus moet je misschien een softer concept opzetten.

 

Het is wel zo dat de opbouw en de voorwaarden beschreven in de Franchise overeenkomst goed overkomen. Maar meestal is het moeilijk om de juiste personen bij een bedrijf te pakken te krijgen als ze het woord Franchise horen. Het lijkt zo als ik het woord Franchise uit spreek dat mensen daar gelijk iets negatiefs uithalen. Daarom wil ik graag een andere benaming. Alleen weet ik nog niet welke omdat ik niet veel ervaring op dit gebied heb. :-\. Bedankt voor je reactie trouwens.

Link naar reactie
  • 0

Wat je bedoel is dus dat je via een leugentje voor bestwil bij de juiste persoon terecht komt.

 

Ja dat is wat ik bedoel. Ik wil wel aan de voorwaarden blijven voldoen van een Franchise, omdat wij bedrijven zoeken die we lichtelijk kunnen sturen en begeleiden. De juiste benaming voor zo een contract vind ik niet Franchise en misschien ook niet partnerschap maar heeft uw enige suggesties? Ik zoek dus een benaming waarmee ik de voorwaarden kan behouden van een Franchise zonder een misleidende titel.

Link naar reactie
  • 0

Nu vraag je aan mij een naam te bedenken zodat je misschien wel mij of een mede forumlid via deze leugen kan benaderen.

Tja........ wat denk je zelf.

 

Nee zo bedoel ik het helemaal niet! Het is zo de voorwaarden die wij stellen zijn zeer mild vergeleken andere Franchise. Op financieel gebied en op het gebied van promoten willen wij geen misstappen zien omdat dit schade toe kan brengen aan onze goede naam. Daarom leggen wij vast in het franchise contract dat wij het bedrijf sturen en begeleiden. Maar in ruil daarvoor willen wij wel ieder een afzetgebied geven zodat er niet onderling teveel geconcurreerd gaat worden. Het ging mij meer om het slechte imago van het woord Franchise. Dat wil ik weg werken omdat veel bedrijven dan gelijk gaan denken dat wij de helft van hun omzet gaan afnemen en de leiding over gaan nemen. Maar dat is helemaal niet het geval. Het is zo wij hebben afspraken met een aantal grote bedrijven om voor hun een bepaalde dienst te verlenen. Maar wij hebben nu op het moment zoveel bedrijven onder ons dat de werk druk te groot is geworden. Zo kwamen wij dus op het idee om te gaan franchisen zodat we het werk kunnen verdelen en een aantal zakenpartners erbij hebben zodat ons netwerk ook wat groter word.

 

Het is helemaal niet de bedoeling om mensen te gaan misleiden door een benaming te kiezen die iets anders over laat komen dan dat het werkelijk is. Daarom mijn vraag of uw misschien nog goede suggesties had. en/of goede benamingen. Met dat gedeelte van ''een leugentje voor bestwil'' had ik niet begrepen dat uw bedoelde dat ik de boel aan het belazeren was (om even plat te zeggen). Zo is het namelijk absoluut niet. Wij weten gewoon zeker dat veel bedrijven staan te springen om met ons in zee te gaan als ze ons contract goed doorlezen. Alleen veel bedrijven nemen de moeite niet eens als ze Franchise overeenkomst zien staan.

Link naar reactie
  • 0

Uit je verhaal maak ik een beetje op dat je zelf op pad gaat met jouw franchiseformule en probeert ondernemers in jouw branche over te halen zich bij jouw franchiseforumule aan te sluiten. Volgens mij zoeken mensen alleen aansluiting bij een franchise op het moment dat ze daar zelf voor kiezen en niet door ze het enigszins op te dringen.

De mensen die je nu benadert hebben voor zover ik dat uit jouw verhaal opmaak gewoon een lopend bedrijf, waarom zouden deze mensen een percentage van hun omzet aan jou betalen als hun bedrijf zonder jou het ook prima doet.

 

Volgens mij ben je vooral bezig voor je eigen problemen een oplossing te zoeken, de mensen die je nu benadert voelen dat aan en haken af.

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk voor ons beter om samen te werken met andere omdat we dan werk kunnen verdelen. Maar het is niet zo dat wij daarvoor in ruil niks terug geven. Wij willen onze groei niet stilzetten omdat we teveel werk krijgen dus lijkt het ons het beste om samen te werken met andere. Dit is ook voordelig voor hun omdat ze nu geen bedrijven hoeven te benaderen want ze kunnen de bedrijven waar wij voor werken ''overnemen'' . De meeste bedrijven die wij benaderen voor een franchise zijn vrij jong in vergelijking met ons maar hebben zich in onze ogen al wel bewezen. Is het dan niet logisch dat wij een klein gedeelte van de winst claimen in ruil voor opdrachten van grote bedrijven? En wij geven hun ook onze ervaringen en trainingen mee waarmee wij al een goede naam hebben opgebouwd.

 

Maar ik heb het gevoel dat ik nu meer inhoudelijk onze Franchise overeenkomst aan het verdedigen ben dan dat ik geadviseerd wordt. Misschien had ik mijn vraag anders moeten formuleren bij de opening van deze post. Ik zoek dus advies over wat voor soort overeenkomst bij mij past. Ik heb de richtlijnen van een Franchise aangehouden omdat ik over een aantal Franchise contracten beschikking had. Maar de benaming Franchise is gewoon negatief gebleken.

Link naar reactie
  • 0

Blijft mijn opmerking staan, je benadert volgens mij andere bedrijven vooral vanuit de eigen wens om samen te werken.

 

Dat een ander bedrijf voordeel heeft bij samenwerking wil nog niet zeggen dat die ander ook de behoefte heeft om met jouw samen te werken. De deal die je aanbiedt omvat ook een ander soort samenwerking, wat deze mensen voor ogen hebben is eerder een soort inkoopcombinatie waarbij elke deelnemer zijn eigen identiteit behoud.

Het voorstel wat jij doet is om deze bedrijven een franchise aan te bieden waarbij ze de naam die ze opgebouwd hebben op moeten geven in ruil voor jouw naam. Daarbij komt ook nog dat je het hebt over werkverdelen, het idee van een franchise is dat de franchise organisatie veel zaken voor de franchisenemer uit handen neemt, denk hierbij aan marketing(acties) centrale inkoop enz enz.

Hoe die werklasten nu verdeeld gaan worden is mij onduidelijk omdat je zelf aangeeft juist te willen samenwerken om je eigen workload te spreiden over de partners.

 

Je kunt het verhaal op mij niet overbrengen, waarschijnlijk loop je tegen datzelfde probleem aan als je mensen benadert om jouw businessvoorstel aan voor te leggen.

 

Ik raad je aan eens op papier te zetten wat je zelf precies voor ogen hebt, wie gaat in deze nieuwe constructie welk werk doen, waar liggen de verantwoordelijkheden, wat heeft jouw organisatie te bieden en wat levert dat anderen aan voordelen op en vergeet daarbij ook niet zelf de nadelen voor een partner op papier te zetten.

Link naar reactie
  • 0

Beste Noe,

 

ik ga er gemakshalve vanuit dat je een werkende formule hebt. Ben je al eens concreet benaderd voor samenwerking? Heb je eigen vestigingen?

 

Als je een franchisegids o.i.d. doorneemt dan kun je toch zien hoe andere organisaties hun franchise vermarkten?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Blijft mijn opmerking staan, je benadert volgens mij andere bedrijven vooral vanuit de eigen wens om samen te werken.

 

Dat een ander bedrijf voordeel heeft bij samenwerking wil nog niet zeggen dat die ander ook de behoefte heeft om met jouw samen te werken. De deal die je aanbiedt omvat ook een ander soort samenwerking, wat deze mensen voor ogen hebben is eerder een soort inkoopcombinatie waarbij elke deelnemer zijn eigen identiteit behoud.

Het voorstel wat jij doet is om deze bedrijven een franchise aan te bieden waarbij ze de naam die ze opgebouwd hebben op moeten geven in ruil voor jouw naam. Daarbij komt ook nog dat je het hebt over werkverdelen, het idee van een franchise is dat de franchise organisatie veel zaken voor de franchisenemer uit handen neemt, denk hierbij aan marketing(acties) centrale inkoop enz enz.

Hoe die werklasten nu verdeeld gaan worden is mij onduidelijk omdat je zelf aangeeft juist te willen samenwerken om je eigen workload te spreiden over de partners.

 

Je kunt het verhaal op mij niet overbrengen, waarschijnlijk loop je tegen datzelfde probleem aan als je mensen benadert om jouw businessvoorstel aan voor te leggen.

 

Ik raad je aan eens op papier te zetten wat je zelf precies voor ogen hebt, wie gaat in deze nieuwe constructie welk werk doen, waar liggen de verantwoordelijkheden, wat heeft jouw organisatie te bieden en wat levert dat anderen aan voordelen op en vergeet daarbij ook niet zelf de nadelen voor een partner op papier te zetten.

 

Bedankt voor je advies. Het is wel zo dat ik veel informatie achterwegen moet laten omdat ik een geheimhoudingsplicht getekend heb daarom komt het verhaal misschien een beetje warrig over, sorry daarvoor. Mijn vraag was alleen zijn er andere soorten overeenkomsten zoals een Franchise of andere benamingen die niet zo dreigend overkomen. De voorwaarden zijn al duidelijk en staan grotendeels al vast. Het is trouwens ook niet de bedoeling om nu mijn Franchise formule op dit forum te promoten dus om verder inhoudelijk over de voorwaarden in te gaan is niet nodig. Ik wilde graag advies over de benaming maar ben nu al een aantal posten verder en krijg het gevoel dat ik me constant aan het verdedigen ben, wat overigens bijna niet gaat omdat ik absoluut niet teveel informatie vrij mag geven.

Link naar reactie
  • 0

Geheimhoudingsverklaring met wie of wat? Het zoeken van samenwerking met bestaande bedrijven zou ik geen franchise meer noemen, eerder strategische samenwerking of dealerschap.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Geheimhoudingsverklaring met wie of wat? Het zoeken van samenwerking met bestaande bedrijven zou ik geen franchise meer noemen, eerder strategische samenwerking of dealerschap.

 

Groet,

 

Highio

 

Ik heb een geheimhoudingsverklaring moeten afleggen de dag dat ik mijn afstudeerstage hier ging lopen. Dus ik durf niet veel informatie vrij te geven. Ik had namelijk de opdracht gekregen om een Franchiseovereenkomst te maken en hierna bedrijven te benaderen om zich bij ons aan te sluiten. Dit had ik gedaan maar als feedback kregen we vaak te horen dat we beter de naam Franchise konden veranderen (volgens mij manager dan). Ik ben met de stelling eens dat als je een Franchise contract maakt (ook al is het een soft Franchise) dat je het zo moet blijven noemen, maar goed. Nu hebben wij hier vaak genoeg over vergaderd dus kreeg ik de opdracht om op internet andere benamingen te zoeken voor een Franchise. Ik ben nu gelukkig tot de conclusie gekomen dat het veranderen van de naam meer kwaad met zich meeneemt dan goed, dit merkte ik vooral aan de reactie van meneer René v. Zandwijk.

Quote=

Nu vraag je aan mij een naam te bedenken zodat je misschien wel mij of een mede forumlid via deze leugen kan benaderen.

Tja........ wat denk je zelf.

 

Nu kan ik tenminste laten zien dat ik niet de enige ben die niet graag de naam wilt veranderen. Dus bedankt voor jullie feedback en advies. Ik zal dit zeker meenemen in de volgende vergadering. :)

 

Goeten,

 

Noe

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik alles gelezen heb denk ik dat je het niet eens onder franchise moet brengen. Je moet gewoon bedrijven benaderen die jullie overtollige opdrachten willen afwerken op detacheringsbasis of iets dergelijks.

 

Zo houd je de klanten maar je besteed het uit aan derden. Het positieve is dat je klanten dan geholpen kunnen worden zonder dat je ze een NEE hoeft te verkopen. Hierdoor verlies je de klant niet en als jullie in de toekomst doorgroeien zou je de klant in eigen beheer kunnen nemen.

 

Je kunt ook met dit samenwerkingsverband een prijs afspreken zodat jezelf evt ook er nog wat aan zult verdienen.

 

In welke branche ben je actief??

 

 

Mvg

Link naar reactie
  • 0

Beste Noe,

 

Als je franchise-product goed is, dan behoef je dat toch niet te maskeren met een "fantasienaam". Dan is het zaak om die personen/bedrijven op te zoeken die mogelijk geïnteresseerd zijn. Je zult je op die groep(en) moeten focussen ! Of je moet je product aanpassen.

 

Mischien is het ook wel handig, om tijdens die komende vergadering eens langs je neus weg te vragen:

wat vinden jullie belangrijk:

a) Een schitterende cadeauverpakking met feestelijke strik;

b) Een ter zake doende inhoud;

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.