• 0

Internet start-up is opzoek naar 'traffic indicatie'

Beste lezers,

 

In het voorjaar van 2009 zal een nieuwe advertentiewebsite gelanceerd worden. De site richt zich op zoekende en orienterende consumenten (de dienst verklap ik nog niet).

 

Inleinding van mijn vraag;

 

Voor o.a. de liquiditeitsbegroting is het zaak dat er een indicatie komt van het aantal bezoekers dat de site gaat genereren. Nu heb ik de volgende prognose opgesteld a.d.h.v. Google adwords.

 

Bezoekers zoeken via Google's zoekmachine >40 miljoen keer per maand op woorden (+ variaties) die gerelateerd zijn aan de core business van de site. Om het aantal unieke bezoekers te berekenen neem ik 10% van 40 miljoen = 4.000.000 unieke bezoekers per maand (dit is slechts een indicatie).

 

Om een indicatie te geven van de traffic is het volgende overzicht gemaakt;

0-1 jaar: 40.000 tot 80.000 unieke bezoekers per maand (1% - 2% van 4.000.000 unieke bezoekers)

1-2 jaar: 80.000 tot 150.000 unieke bezoekers per maand (2% - 3,75%)

2-3 jaar: 150.000 tot 250.000 unieke bezoekers per maand (3,75 - 6,25%)

 

(Bovenstaande prognose werkt uiteraard alleen als bv. de content goed is, SEO optimaal wordt ingezet, samenwerkingsverbanden met gerenomeerde bedrijven e.d.)

 

Vragen;

 

In hoeverre is bovenstaande prognose realistisch? Waarom wel/ niet?

Heeft een van jullie tips/ cases? (Ervaring van andere start-ups)

 

Alvast dank voor jullie input.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

>40 miljoen keer per maand

 

In Nederland? Of is je site Engelstalig, en zoeken Engelstaligen zo vaak op deze termen?

 

Is de concurrentie op termen die geaggregeerd 40 miljoen zoekopdrachten opleveren, niet ontzettend sterk? Hoe weet je dat je hoog zult komen en zoveel % zult kunnen laten doorklikken?

 

Al met al zijn de getallen erg hoog. Maar aan de andere kant: het blijft puur nattevingerwerk, je kunt dit amper serieus voorspellen ("Als ik een site maak die exact zo werkt als Hyves, maar aangevuld met wat mooie content over paarden, dan is mijn bezoekersaantal: Bezoekersaantal-van-Hyves + Iedereen-die-zoekt-op-paarden. Wauw!!")

Link naar reactie
  • 0

Site richt zich op NL. Google Adwords geeft >40 miljoen zoekopdrachten aan voor een x aantal zoekopdrachten die relevant zijn voor de site. Er is een grote concurrent, namelijk; marktplaats.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind je indicatie echt enorm ruim.

 

Weet je hoeveel partijen er zijn die marktplaats al 'concurrent' hebben? En hoeveel daar al degelijk zijn opgenomen in zoekmachines. Er zijn er genoeg die al langer dan twee jaar bestaan maar nog niet op de eerste pagina verschijnen met de zoekwoorden waar jij het waarschijnlijk ook over hebt. En volgens mij mag je op de tweede pagina al blij zijn met een promille van de traffic die op die zoekwoorden zoekt. Hier zijn onderzoeken over geweest, kan ze alleen niet naar boven halen.

 

Hoeveel huishouden zijn er in Nederland? Hoe hoog is de internet-penetratie in Nederland? Welk % van de huishoudens? Welk % daarvan gebruikt zoekmachines? En welk % daarvan zoekt op jouw specifieke zoekwoorden? Ik denk dat 4.000.000 verre van reëel is.

 

Daarnaast is het heel erg moeilijk om tegen marktplaats te concurreren. Voor een verkoper heeft het geen zin om dingen op jouw website aan te bieden zonder traffic. En als koper heeft je website niets te bieden zonder aanbiedingen van verkopers. Je zal er nog een hele kluif aan hebben om er alleen al voor te zorgen dat de eerste 1000 advertenties door users zelf worden toegevoegd aan de website.

 

Ook niet onbelangrijk is waar je je eerste traffic vandaan gaat halen, hoeveel je daaraan uit gaat geven en hoeveel traffic je daarmee denkt in te kopen (en voor welk tijdsbestek).

 

Link naar reactie
  • 0

Kennelijk heb je bij AdWords gekeken naar behoorlijk generieke woorden, want anders kom je nooit aan dit soort aantallen. Ik ben toch benieuwd waar je je gegevens op hebt gebaseerd... Op meerdere zoekwoorden misschien?

Als je die resultaten bij elkaar optelt kom je wel aan de 40 miljoen natuurlijk...

 

Ik heb zelf even gekeken op 'seks' (dat leek me wel wat) en kom op 823.000 per maand.

Maar dan: zoeken op 'seks' via Google levert 63.400.000 hits op.

 

En jij schat in dat je in het eerste jaar al 1 tot 2 procent bezoek kunt genereren? Dat lijkt me behoorlijk overschat. Generieke zoekwoorden betekent heel erg veel concurrentie. En zolang je niet op de eerste 2-3 pagina's van de zoekresultaten verschijnt kun je het wel schudden. Dat wordt 0,001 procent bezoek. Je kunt alleen de markt van advertentiesites betreden als je ook (veel) offline reclame maakt. Zomaar gevonden worden lukt niet.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

>Om een indicatie te geven van de traffic is het volgende overzicht gemaakt;

>0-1 jaar: 40.000 tot 80.000 unieke bezoekers per maand (1% - 2% van 4.000.000 unieke bezoekers)

>1-2 jaar: 80.000 tot 150.000 unieke bezoekers per maand (2% - 3,75%)

>2-3 jaar: 150.000 tot 250.000 unieke bezoekers per maand (3,75 - 6,25%)

 

Hoeveel sites beheer je op dit moment zelf die al een hoge pagerank hebben? Als je uit "stilstand" zonder enige ervaring een nieuwe site probeert te lanceren en verwacht hiermee na 1 jaar 40-80.000 bezoekers per maand te halen, dan wordt dat een flinke kluif waar je heel veel energie in zal moeten steken.

 

www.prijsvaneenhuis.nl

Link naar reactie
  • 0
Hoeveel sites beheer je op dit moment zelf die al een hoge pagerank hebben?

Pagerank is niet relevant. Een site met 20.000 uniek per dag kan een lage pagerank hebben.

 

Als dit zoals gezegd je eerste website is, dan zijn deze cijfers heel erg mooi, maar vrijwel onrealistisch. Helemaal als je een site zoals Marktplaats begint, zoals al gezegd zijn daar al vele concurrenten van.

 

Zorg dat je mensen iets beters kunt bieden als marktplaats, pas dán heb je kans om iets te worden in deze markt. Anders maak je geen kans!

Batterijen en Opladers voor telefoons.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.