• 0

strategisch marketingplan

Beste,

 

ik ben bezig met een strategisch marketingplan voor de organisatie waar ik voor werk. Maar zit een beetje met twijfels en gevoel wordt nog sterker als ik stukken via google op zoek.

Ik betrap mij erop dat ik heel snel wil verdiepen terwijl je eerst vrij globaal moet blijven.

externe-/interne analyse etc.

Maar in principe wil ik onderzoeken of de organisatie meer vanuit moederbedrijf moet werken dan vanuit de locaties. Hoe moet ik dit verwoorden en waar moet ik hier uiteindelijk over beginnen. De plannen die ik lees spreken zich hierin namelijk erg tegen. De een is alleen maar onderzoeksplan en daarin worden oplossingen aangegeven. De andere heeft een heel gerichte doelstellingen en tijdens opmaken rapport wordt dit onderzocht of dit ook haalbaar is.

Dit creeert bij mij veel onduidelijkheid, vandaar graag jullie mening!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik wil daar door meer cross-selling bewerkstelligen. Wij hbben namelijk 8 locaties en veel van onze klanten weten niet dat andere locaties ook bij ons horen. Zodra je in mijn ogen gaat werken vanuit moederbedrijf wordt dit duidelijker.

Maar weet dat ik mezelf al snel verlies en te veel focus ga leggen terwijl ik een open visie moet houden.

 

Link naar reactie
  • 0
Maar in principe wil ik onderzoeken of de organisatie meer vanuit moederbedrijf moet werken dan vanuit de locaties. Hoe moet ik dit verwoorden en waar moet ik hier uiteindelijk over beginnen.
Dit klinkt als een afstudeeropdracht, maar goed, het is blijkbaar een probleem voor een bedrijf. Het wordt mijns inziens dus een adviesrapportage wat is opgesteld als strategisch marketingplan. Je zult dan eerst een Plan van Aanpak moeten opstellen, en dat begint met het formuleren van de juiste doelstellingen en de juiste vragen (probleemstelling, zit al zo'n beetje in jouw quote hierboven), dus wat je gaat onderzoeken en hoe, uitgezet in een tijdpad. Als dat akkoord is met het bedrijf, kun je aan de slag met je onderzoek. Je hanteert dezelfde volgorde als bij een strategisch marketingplan, echter jouw onderzoek mondt uit in adviezen (conclusies & Aanbevelingen).

 

Als je nu weer gaat Google-en, kom je vast meer tegen over dit onderwerp.

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Bij de strategische, centraal / decentraal, beslissing is heel veel afhankelijk van de markt. In het algemeen wordt centraal gekozen om de kosten te beperken. Eén groot kantoor is veel voordeliger dan 4 kleine.

Decentraal is beter voor de klant dus genereert gemiddeld meer opbrengst. Er moet dus een goede balans gevonden worden waarbij ik zou zeggen dat decentraal de voorkeur heeft tenzij daardoor de kosten hoger worden dan de extra opbrengsten. Het is dus een afweging die regelmatig gemaakt moet worden waarbij de kosten van verandering zelf de rem op verandering zijn.

 

Beetje algemeen maar wellicht heb je er iets aan.

Link naar reactie
  • 0

Maar in principe wil ik onderzoeken of de organisatie meer vanuit moederbedrijf moet werken dan vanuit de locaties. Hoe moet ik dit verwoorden en waar moet ik hier uiteindelijk over beginnen. De plannen die ik lees spreken zich hierin namelijk erg tegen. De een is alleen maar onderzoeksplan en daarin worden oplossingen aangegeven. De andere heeft een heel gerichte doelstellingen en tijdens opmaken rapport wordt dit onderzocht of dit ook haalbaar is.

Dit creeert bij mij veel onduidelijkheid, vandaar graag jullie mening!

 

Beste Esther,

 

Een goed startpunt is het boek van Alsem (Strategische marketingplanning). Hierin worden vele topics globaal besproken:

 

Deel A Inleiding en marktafbakening

1 Het strategische marketingplanningsproces

2 Missie, waardestrategie en marktafbakening

 

Deel B Situatieanalyse

3 Interne analyse

4 Afnemersanalyse

5 Bedrijfstakanalyse

6 Concurrentenanalyse

7 Distributie- en leveranciersanalyse

8 Van analyse naar strategie

Deel C Ondernemings- en marketingbeslissingen

9 Ondernemingsdoelstellingen en ondernemingsstrategieën

10 Marketingdoelstellingen en marketingstrategieën

 

Deel D Implementatie

11 Marktinstrumentdoelstellingen en marktinstrumentstrategieën

12 Organisatie en implementatie (uitvoering) van marketing

 

Het boek: http://www.bol.com/nl/p/boeken/strategische-marketingplanning-druk-4/1001004002593585/index.html

 

Succes!

Ambition

Sebastiaan van der Valk helpt, als adviseur / coach / begeleider, organisaties met vormgeven aan veranderingen.

 

Daarnaast zet ik ideeën voor new business op papier, verken de ideeën en breng ze in de praktijk. Zo is bv www.espressokopjes-online.nl ontstaan en uiteindelijk verkocht per 30-12-2015.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties tot zover. Het is geen project voor school/studie. Deze heb ik namelijk al afgerond maar ik ben de eerste die invulling geeft aan deze functie en er is het verleden nooit gewerkt met sales-/marketingplannen. Nu heb ik al aantal salesplannen geschreven maar voor dit onderwerp lukt het mij niet om een goede lijn op te zetten.

Ik heb een aantal boeken zelf ook al waaronder van Alsem/Oostra een luisterboek over strategische marketing (erg handig in file) en boekje over dienstenmarketing. Maar deze boeken spreken elkaar ook tegen.

Ik lees wel dat op dit forum voornamelijk gewerkt word met van Alsem, denk dat ik die er dan ook maar gebruik als leidraad.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil daar door meer cross-selling bewerkstelligen. Wij hbben namelijk 8 locaties en veel van onze klanten weten niet dat andere locaties ook bij ons horen. Zodra je in mijn ogen gaat werken vanuit moederbedrijf wordt dit duidelijker.

Maar weet dat ik mezelf al snel verlies en te veel focus ga leggen terwijl ik een open visie moet houden.

 

Zijn die 8 locaties gelijk, of bieden ze verschillende producten?

 

Is het voor de klant van belang dat er acht locaties zijn (bijvoorbeeld omdat je klanten door het hele land werken en dan snel een locatie in de buurt kunnen vinden, zoals bijvoorbeeld Fabory met bevestigingsmaterialen) of is het meer zo dat het verschillende productenaanbod van belang is?

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Het zijn horeca locaties, die de B2B markt kan afhuren voor evenementen. De locaties zijn niet gelijk.

Omdat groep x eerst een partij viert op locatie a, kunnen wij ze heel makkelijk meenemen naar andere locatie. Maar onze gasten weten vaak niet van het bestaan van de andere locaties. Ik ben van mening als we richting de B2B markt met de naam van het moederbedrijf werken dat dit duidelijker wordt. Ze hoeven maar 1 naam te onthouden voor een 8-tal locaties.

Link naar reactie
  • 0

Soms moet je gewoon naar de markt kijken wat succesvol is. Dan zie je dat clustermarketing (ook) het beste werkt in de zakelijke evenementen branche. Een grote aanbieder zal hierbij een zekere diversiteit aanbieden waarbij de specialismen (themafeesten, survival enz) een grote zelfstandigheid hebben en houden.

 

Arjan van Dijk bijvoorbeeld is een specialist op het gebied van themafeeesten in oude gebouwen enis recentelijk onderdeel geworden van Jaarbeurs Catering Service maar wel geheel zelfstandig.

http://www.agf.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=41346

 

Gladwell verwoordt het clusteren erg fraai in deze presentatie. Komt er op neer dat je de markt eerst verdeelt in segmenten en dan voor elke groep een oplossing op maat biedt.

http://blog.ted.com/files/malcolmgladwell.html

 

Link naar reactie
  • 0

Het zijn horeca locaties, die de B2B markt kan afhuren voor evenementen. De locaties zijn niet gelijk.

Omdat groep x eerst een partij viert op locatie a, kunnen wij ze heel makkelijk meenemen naar andere locatie. Maar onze gasten weten vaak niet van het bestaan van de andere locaties. Ik ben van mening als we richting de B2B markt met de naam van het moederbedrijf werken dat dit duidelijker wordt. Ze hoeven maar 1 naam te onthouden voor een 8-tal locaties.

 

Maar hoe belangrijk zijn de huidige namen voor de klanten? Een opgebouwde naam komt niet zomaar weer terug.

 

Bovendien kun je je afvragen of het niet gewoon mogelijk is via iedere locatie de andere locaties te promoten. Ter plaatse, of aanvragen van potentiele klanten.

 

Schrijf een plan vanuit een vraag en niet vanuit een oplossing die al in je hoofd zit. Begin ook gewoon eens onderwerpen en vragen die in je opkomen op een blaadje te schrijven zonder naar google-marketing plannen te kijken.

 

Hoe doen de diverse locaties het nu eigenlijk? Zijn de doelgroepen verschillend? Wat weet je over bestaande/historische klanten? Zijn ze tevreden? Blijven ze terugkomen of na hoeveel keren niet meer? Wat is de reden voor hun uitjes?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.