• 0

Verzameltopic - Voor iedereen die een WEBWINKEL wil openen/beheren...

Ik ben nog niet zo lang op het forum, maar ik zie redelijk wat posts over mensen die een EUREKA idee krijgen om een Webwinkel te openen. De vragen die dan voorbij komen zijn vrijwel van gelijke aard of hebben raakvlakken met andere topics op het forum. Daarom dacht ik dat het wellicht makkelijk is om een soort Forum-Onderwerp te maken waarin alle adviezen/tips kunnen komen die betrekking hebben op Webwinkels. Alles gecentraliseerd.... scheelt zoekwerk en de nieuwkomers kunnen dan makkelijk en overzichtelijk zien wat er allemaal bij komt kijken. (Zal een admin vragen of die kan helpen met het ordenen van de info).

 

Mede door het artikel over Webwinkels van gisteren in de Metro wil ik mijn steentje hieraan bijdragen.

(PB mij of Post hier webwinkelgerelateerde tips van hosting, software, betaalmogelijkheden tot aan plannen etc.).

Ik laat mijn mede-ondernemers en forumbezoekers graag adviseren. Dan kan ik een lijst maken en aanvullen in deze eerste forumpost. (heb alles opgesplitst, zodat de totaallijst niet te lang wordt en alles duidelijk blijft per categorie).

 

Alternatieve all-in-one webwinkel mogelijkheden

http://www.mijnwebwinkel.nl/

http://biedmeerwebwinkels.nl/

 

Wettelijke regelgeving voor een webwinkel

http://www.mkbservicedesk.nl/1070/wettelijke-regelgeving-webwinkels.htm

 

Online magazines over webwinkels

http://www.emerce.nl

http://www.twinkle.nl

webwinkel.thumb.jpg.7e3821c177e6ac8a4fc0d375b7d67eb2.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Ik heb een aantal systemen vanuit technisch oogpunt bekeken.

 

*OSCommerce is slecht georganiseerd qua code. Wanneer er iets aangepast moet worden dien je over technische kennis te beschikken en dan nog steeds kunnen aanpassingen lastig zijn. Nadeel is ook dat je bij een website die oscommerce gebruikt dit op een een of andere manier direkt ziet.

*Virtuemart is een plugin voor joomla. Dit werkt redelijk maar is beperkter dan oscommerce.

*Zen-cart is dacht ik een speciale versie van oscommerce.

*Drupal ken ik alleen als CMS.

 

Bij een webshopsysteem is het interessant vaak naar een paar demo sites te kijken. Ik hoop dan sites tegen te komen die ieder hun eigen identiteit hebben en niet overduidelijk bv. alleen een andere kleur hebben. De webshop moet goed te skinnen zijn.

 

http://www.magentocommerce.com:

Voor de hobby ben ik nu bezig met een test van het open source webshop systeem Magento. Persoonlijk denk ik dat Magento conceptueel erg goed in elkaar zit. Ik heb hoge verwachtingen van de toekomst van dit systeem. Nadeel is nog dat het wat traag is.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

*OSCommerce is slecht georganiseerd qua code. Wanneer er iets aangepast moet worden dien je over technische kennis te beschikken en dan nog steeds kunnen aanpassingen lastig zijn. Nadeel is ook dat je bij een website die oscommerce gebruikt dit op een een of andere manier direkt ziet.

Dat ben ik dus niet met je eens. Ja het is veel code en qua code erg rommelig ook, maar je kan er dan ook van alles mee. Mits je inderdaad over technische kennis beschikt. Zodra je dat hebt kan je de site ook helemaal naar eigen smaak aanpassen (zie: schatteboutjes.nl, is voorbeeld geen reclame), Ik heb deze site gemaakt (oscommerce) nadat ik een ontwerp heb laten maken (photoshop bestand). Mensen die zonder al teveel technische kennis een oscommerce shop hebben opgezet, die shops lijken heel erg op elkaar en daarvan zie je dan dat ze oscommerce zijn. Er zijn overigens meerdere softwarepaketten waarvan het lijkt dat ze er uit zien als oscommerce.

 

*Virtuemart is een plugin voor joomla. Dit werkt redelijk maar is beperkter dan oscommerce.

Leuk voor de hobbyist maar hiervan zie overduidelijk dat het Virtuemart is, vaak met gebruik van een gratis of goedkope template

 

Bij een webshopsysteem is het interessant vaak naar een paar demo sites te kijken. Ik hoop dan sites tegen te komen die ieder hun eigen identiteit hebben en niet overduidelijk bv. alleen een andere kleur hebben. De webshop moet goed te skinnen zijn.

Een beetje webdesigner/ontwikkelaar kan dat altijd, met vrijwel elk pakket.

Link naar reactie
  • 0
  • 0

Of ik ben scheel of Shopfactory staat er nog niet bij! ;D (http://www.shopfactory.nl)

 

Ik gebruik al vanaf het begin Shopfactory. En wel om de volgende redenen.

- Shopfactory schaf je voor een bepaald bedrag aan, dus je betaald niet per maand een bedrag.

Het nadeel hiervan is dan weer dat als er een nieuwe versie verschijnt dat je die dan weer moet kopen.

Updates zijn wel gratis.

- Je hebt geen programmeerkennis nodig voor shopfactory, ook kennis van html, php, .net etc is niet nodig. Ik heb meerdere paketten bekeken en geprobeerd, ook gratis paketten, maar shopfactory werkte gewoon het handigste.

- Shopfactory had de meeste mogelijkheden (in 2006)

 

Ook nu nog ben ik wel tevreden met shopfactory. Toch wat nadeeltjes:

- Ik zit nu aan 20.000 produkten, de software wordt hierdoor wel trager (bijvoorbeeld het toevoegen van artikelen gaat langzamer)

- Voor support moet je betalen, een supportticket kost 9,95 euro. Deze heb ik echter nog nooit nodig gehad omdat er een zeer uitgebreid user-forum is waar je eigenlijk alle mogelijke problemen kunt vinden inclusief oplossing.

 

Ik hoop dat deze informatie nuttig is voor medeforummers.

Link naar reactie
  • 0

[...]

Ook nu nog ben ik wel tevreden met shopfactory. Toch wat nadeeltjes:

- Ik zit nu aan 20.000 produkten, de software wordt hierdoor wel trager (bijvoorbeeld het toevoegen van artikelen gaat langzamer)

- Voor support moet je betalen, een supportticket kost 9,95 euro. Deze heb ik echter nog nooit nodig gehad omdat er een zeer uitgebreid user-forum is waar je eigenlijk alle mogelijke problemen kunt vinden inclusief oplossing.[...]

 

Dan wil ik je toch aanraden eens te kijken naar een oplossing met Drupal (www.drupal.org) en dan in het bijzonder naar de boven ook reeds genoemde Ubercart (http://www.ubercart.org/).

 

Als je software langzamer wordt is het duidelijk niet gemaakt op jouw formaat winkel, en om heel eerlijk te zijn, 20K artikelen moet een normale webwinkel eigenlijk gewoon aan kunnen.

 

Nu ben ik verder niet bekend met ShopFactory, maar je zou eventueel ook kunnen proberen om de achterliggende database te optimaliseren. Dat wil ook wel eens helpen, en de meeste databases hebben daar standaard een of ander programmaatje of functie voor.

Het Webambacht - Nieuwe media met ouderwetse kwaliteit: http://webambacht.nl | Food in Beeld - Win een bedrijfsfilm met website! http://foodinbeeld.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben al jaren bezig met mijn eigen webwinkelsoftware, omdat ik geen enkel systeem vond die daadwerkelijk deed wat ik als (voormalig) retailer verlangde. Uiteindelijk verwachtte ik als gebruiker functies en usability die een programmeur niet kan bedenken, maar mensen uit de praktijk wel.

 

Mijn software is ooit begonnen als eenvoudig kassasysteem en inmiddels zover dat er ook voorraadbeheer, administratieve functies en wat marketingtools inzitten. Vanuit mijn bedrijf lever ik deze software aan diverse klanten. Diverse klanten hebben de afgelopen jaren dan ook actief mee-ontwikkeld aan de software. Alle kritieken, opmerkingen en suggesties werden verzameld en wanneer mogelijk ontwikkeld.

 

Een aantal voorbeelden van webwinkels die draaien op iPos (zo heet mijn software):

[MOD-edit] links verwijderd, voorbeelden van je eigen sites vinden mensen wel via je portfoilio op je site toch?

 

Verder is de insteek van de webwinkel ook zo veel als mogelijk SEO friendly te zijn, met diverse mogelijkheden van up- en crossell. In de toekomst zal de nieuwste versie in PHP worden gelanceerd. Doordat het een eigen ontwikkeling is kan er eigenlijk alles aan worden aangepast op de manier zoals de klant het wil, ook aan de achterkant!

 

Ter vergelijking

Ik heb ook wel eens een webshop op basis van Virtuemart gemaakt. En als je een beetje de weg weet met het ontwikkelen van templates met CSS hoeft ook dat niet direct te zien te zijn. Wel vind ik ook dat het wel beperkt is in wat het kan, vooral aan de achterkant mis ik persoonlijk wat handige tools. Deze website is opgezet met Virtuemart:

 

Ipos_Leaflet.pdf

Link naar reactie
  • 0

Wat me opvalt is dat er nog weinig gesproken wordt over diverse partijen die webshops op maat kunnen leveren. Op dit moment zijn er steeds meer webontwikkelaars die in willen springen op de markt van startende en kleinere webshops.

 

Het grote voordeel is niet alleen dat er meer mogelijk is qua techniek, maar ook dat er veel meer nagedacht kan worden over internet marketing. Laten we wel wezen, een webshop is uiteindelijk niet meer dan een 'tool' om je producten of diensten te verkopen.

 

In die zin is een webwinkel niet anders dan een fysieke winkel. Voordat je een nieuwe winkel opent, ga je druk aan de slag met verbouwen. Je maakt een mooie inrichting die aansluit bij de doelgroep, je denkt na over waar je producten wilt plaatsen, zodat ze de meeste aandacht krijgen en natuurlijk wil je ook dat de kassa goed werkt en liefst ook nog gekoppeld is aan je administratie. Maar vergeten we niet iets?! Hadden we voor dit alles eerst niet kritisch moeten nadenken over de locatie van het winkelpand? Sta ik in een drukke winkelstraat? Komt mijn doelgroep gemakkelijk voorbij lopen?

 

Je kunt een winkel nog zo mooi inrichten, maar als die mooie winkel midden in een weiland staat, zul je weinig bezoekers krijgen die je weten te vinden. Laat staan dat je die bezoekers tot klant kunt maken.

 

Een webwinkel is daarom slechts een 'tool' om je producten te verkopen. Je producten aan de man brengen doe je door te investeren in hele andere dingen; zoals internet marketing, SEO (zoekmachine optimalisatie) , webredactie (het schrijven van aantrekkelijke en relevante content). Heb je deze zaken ook goed voor elkaar, dan zorg je ervoor dat je webwinkel niet in een weiland staan, maar midden in de Kalverstraat in Amsterdam.

 

Ben erg benieuwd wie van de webshop starters onder ons, zich daar ook mee bezig houdt en hoe precies die balans zich bevind tussen techniek (website, e-commerce oplossingen) en marketing.

 

groetjes,

 

Sander

Ehio Media

 

edit: even je logo verwijderd. Trok het hele topic uit z'n verband

Link naar reactie
  • 0

Wat ik hier nog niet gezien heb is www.creloaded.com

Momenteel ontwikkelen we de B2B editie voor 1 van onze klanten en tot zover lijkt het een uitstekende keuze zijn geweest.

Creloaded is trouwens ook een aftakking van oscommerce, maar (naar mijn mening onterecht) nog niet zo heel bekend in Nederland.

B2B en B2C webwinkels op maat: www.estoreconsult.nl

Link naar reactie
  • 0

Overigens mijn advies;

 

Ga niet zelf aan de slag om je webwinkel helemaal op te zetten, zeker niet als je geen ervaring hebt. Je bent anders een van de 10.000en met dezelfde webwinkel en hetzelfde pakket. Het komt snel hobbymatig/amateuristisch over en wat onderscheid je dan nog van de rest die precies hetzelde doen?

 

Ik help veel (startende) webwinkeliers, ik een hoop werk uit handen doordat ik het technische aspect afhandel van het opzetten van de webwinkel (software, grafisch, hosting, advies, etc). Zodat dat webwinkelier zich bezig kan houden met de producten en eventueel marketing.

En ja, het kost inderdaad geld, zeker als startende ondernemer is het misschien een aardige investering (hoewel dat erg relatief is). Maar je investeert in je eigen omzet en uiteindelijk als je zelf ook serieus bent zie je dat zelf weer terug.

Link naar reactie
  • 0

De ervaring leert dat iemand vaak maar goed is in 1 ding of design of het technische gedeelte. Daarom is het ook goed om van te voren te kijken wat iemand wel en niet kan. Anders ben je een hoop geld kwijt en heb je nog niks.

 

Ik ben het trouwens niet helemaal met maarten eens. Door je een beetje in te lezen in de materie kun je een hoop dingen zelf doen. Bijvoorbeeld het installeren van Magento of oscommerce is helemaal niet zo moeilijk. En door het zelf te doen weet je ook meteen een beetje wat je in handen hebt.

Ik ben zelf erg te spreken over magento, het is wel een zwaar script, maar een update doorvoeren is heel makkelijk. zo kun je een hoop wensen al lzelf verwezelijken en als je er dan nog niet uitkomt kun je altijd nog een webscripter inschakelen en als je script helemaal naar je zin is, ook iemand voor de layout.

Link naar reactie
  • 0

Met de vereenvoudiging om webwinkels zelf te maken tegen zeer lage kosten merk ik dat er een steeds groter aantal 'ondernemers' zijn die hier dankbaar gebruik van maken. Ook de verwachting is hooggespannen en daarbij ook de teleurstelling als blijkt dat de omzet achterwege blijft.

 

Naast een 'look' van de site ontbreekt het gevoel en belevenis dat een bezoeker krijgt. Puur een opsomming van producten is slechts het begin, de marketing naar de bezoeker toe het vervolg.

 

Het lukraak beginnen zonder gedegen marktkennis leidt tot korte winst (financiele winst nog niet meegeteld). Bij een website opzetten hoort ook een focus op de doelgroep, wie zijn het en waar kopen zij. Als je weet waarom zij kopen dan kun je je website op hun behoefte afstemmen. Vertrouwen in je website krijg je door jezelf beter in de markt te positioneren, dat kan via het schrijven van teksten bij weblogs of verkrijgen van free-publicity in bladen. Werk samen met anderen en je naam wordt breder gedragen, door een grotere 'positieve' naamsbekendheid wordt ook een acceptatie van jou in de markt groter.

 

Maar waarom zou een klant bij jou kopen? wat is je toegevoegde waarde tussen, bijvoorbeeld, alle lingerie shops. Sta in de schoenen van de bezoeker/koper en vraag jezelf af: ' what's in it for me' .

 

Ondernemen via webshops is niet de self fullfilling prophecy, het is een bedrijf dat 24/7 loopt en wat ook van jou als ondernemer een continue respons/input vraagt.

 

Zijn er bedrijven die startende webshop ondernemers coachen?

 

Met groet en succes,

Rick

 

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

De ervaring leert dat iemand vaak maar goed is in 1 ding of design of het technische gedeelte. Daarom is het ook goed om van te voren te kijken wat iemand wel en niet kan. Anders ben je een hoop geld kwijt en heb je nog niks.

 

Ik ben het trouwens niet helemaal met maarten eens. Door je een beetje in te lezen in de materie kun je een hoop dingen zelf doen. Bijvoorbeeld het installeren van Magento of oscommerce is helemaal niet zo moeilijk. En door het zelf te doen weet je ook meteen een beetje wat je in handen hebt.

Ik ben zelf erg te spreken over magento, het is wel een zwaar script, maar een update doorvoeren is heel makkelijk. zo kun je een hoop wensen al lzelf verwezelijken en als je er dan nog niet uitkomt kun je altijd nog een webscripter inschakelen en als je script helemaal naar je zin is, ook iemand voor de layout.

 

Technisch en grafisch zijn inderdaad geheel andere werelden door een verschil in denkwijze. Maar veel bedrijven hebben daar wel een vast persoon voor. zelf gaan shoppen is ook niet aan te raden maakt het enkel complex.

 

En het zelf installeren van osCommerce en Magento is juist het probleem dat ik aankaart. Wat onderscheid je, er zijn 10.000en zelf geinstalleerde osCommerce en Magento webwinkels.

Zorg ervoor dat dit gepersonaliseerd wordt, passend bij product en bedrijf. Ga geen eindeloos tijd hier zelf aan besteden, je mist dan compleet het doel van het hebben van een webwinkel.

Link naar reactie
  • 0

probleem dat ik aankaart. Wat onderscheid je, er zijn 10.000en zelf geinstalleerde osCommerce en Magento webwinkels.

Zorg ervoor dat dit gepersonaliseerd wordt, passend bij product en bedrijf. Ga geen eindeloos tijd hier zelf aan besteden, je mist dan compleet het doel van het hebben van een webwinkel.

 

Gelijk heb je, webshoppen draait om vertrouwen. Als je zelf wat in elkaar frutselt... tja dat geeft geen vertrouwen dus geen omzet. Begin niet aan een webshop avontuur als je geen goede vormgever hebt/bent en een webmarketeer.

Vergelijk software CRM CMS ERP HRM-software. Lees meer over CRM-systemen / ERP

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.