SIDN Petitie "We pikken het niet meer"

Aanbevolen berichten

Na de laatste berichten van de SIDN over de tariefsverhoging en staffelkorting voor de "grote" .nl-registrars is voor ons de maat vol, we pikken het niet meer. Op 09-12-2008 kondigde SIDN het volgende aan:

Beste relatie,

 

Graag informeer ik u over enkele veranderingen die SIDN met ingang van 1 januari 2009 in haar prijzen zal doorvoeren. Het gaat hierbij om het afschaffen van de drie meest voorkomende transacties (aanvraag nieuwe domeinnaam, verhuizing, houderwijziging), een verhoging van de registrarbijdrage met EUR 50,- per kwartaal en de invoering van een kortingsregeling.

 

Afschaffing mutatietarieven

Afschaffing van het tarief voor de eerder genoemde transacties betekent lagere kosten voor u en daarmee mogelijk ook voor uw klanten. Dit kan een stimulans zijn voor een nog breder gebruik van .nl-domeinnamen. Daarnaast betekent het een versimpeling van de tariefstructuur, wat prettig is voor alle betrokken partijen.

 

De omzetderving die het gevolg is van het afschaffen van de mutatietarieven compenseren wij deels, namelijk door middel van het verhogen van de registrarbijdrage. Het betreft echter een zeer beperkte verhoging: worden er via uw organisatie voor meer dan honderd domeinnamen mutaties doorgevoerd per kwartaal, dan is dat per saldo reeds voordeliger.

 

Kortingsregeling

De kortingsregeling houdt in dat u, als u meer dan 10.000 domeinnamen in beheer hebt, een korting krijgt op uw factuur. De regeling werkt volgens een staffel; uw totale korting is afhankelijk van het aantal domeinen dat u in een bepaalde staffel hebt:

 

Groep Aantal domeinnamen, % korting op jaarbasis

vanaf

1 100.000 8%

2 50.000 6%

3 25.000 4%

4 10.000 2%

 

De kortingsregeling zal met terugwerkende kracht over 2008 worden ingevoerd. De registrars die voor de teruggave over 2008 in aanmerking komen, zullen hierover in januari 2009 worden geinformeerd. De voorwaarden voor de kortingsregeling worden voor 1 januari 2009 bekend gemaakt.

 

Mocht u naar aanleiding van dit schrijven nog vragen hebben, dan verwijzen wij u graag naar aanvullende informatie over dit onderwerp op de deelnemersite.

 

Wij vertrouwen erop dat deze aanpassingen positief zullen bijdragen aan het succes van het .nl-domein en zien uit naar een prettige voortzetting van onze samenwerking in 2009.

 

Met vriendelijke groet, SIDN

 

Hier is een groot aantal afnemers c.q. deelnemers fel op tegen, en inmiddels is hiertegen een petitie begonnen op PetitieSIDN

 

Immers,

Het kan toch niet zo zijn dat binnen een stichting met een reserve van 12 miljoen euro de prijzen verhoogd gaan worden, terwijl in het geheel niet duidelijk is wat het nut van deze reserve is.

 

Het kan toch niet zo zijn dan binnen een stichting, die een volledige monopolie heeft, er bepaalde leden kortingen gaan krijgen en andere niet?

 

Het kan toch niet zo zijn dat de SIDN op deze manier bewust de concurrentiepositie van ruim 80% van haar leden ondermijnt? Terwijl de "grote" deelnemers alleen maar nog groter worden.

 

Het kan toch niet zo zijn dat die bepaalde leden met terugwerkende kracht een mega kerstcadeau krijgen terwijl andere zaken, zoals het invoeren van EPP dat een jaar wordt uitgesteld duiden op wanprestaties.

 

Het kan toch niet zo zijn dat de SIDN gewoon haar gang kan gaan zonder dat iemand er iets van zegt, of tegen kan doen.

 

Volgens ons kan dit dus niet en daarom willen wij een vuist maken naar de SIDN toe en vragen wij u ons hierin te ondersteunen.

 

Samengevat eisen de initiatiefnemers van deze petitie dat:

 

De korting die grote deelnemers krijgen teniet gedaan wordt

De prijsverhoging wordt terug gedraaid

Er opnieuw een Raad van Deelnemers moet komen

Een antwoord van de SIDN waarom de SIDN een reserve kapitaal van 12 miljoen euro heeft.

 

Op het moment van schrijven zijn er ruim 160 digitale handtekeningen in ontvangst genomen.

 

Zie ook:

http://webwereld.nl/comments/53964/kleine-hosters-in-opstand-tegen-nieuwe-tarieven-sidn.html

http://tweakers.net/nieuws/57284/hostingbedrijven-in-geweer-tegen-prijsverhoging-sidn.html

http://www.ispam.nl/archives/5377/sidn-deelnemers-starten-petitie-tegen-prijswijziging/

http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/internet/2807602/1282763/deelnemers-niet-blij-met-veranderd-tarief-sidn.html

http://www.webhostingtalk.nl/domeinnamen-algemeen/144513-sidn-petitie-we-pikken-het-niet-meer.html

 

//edit: media links toegevoegd

Link naar reactie

Ik vind het een lastige kwestie, eigenlijk denk ik nl dat het per saldo voor velen een voordeel kan opleveren. Uiteraard niet voor de kleinere deelnemers, maar wel voor bedrijven die hun domeinen afnemen bij de grote deelnemers. Een partij als transip kan bijv die 8% verlaging (deels) doorgeven aan haar klanten.

 

Overigens zou ik het wel beter vinden als men gewoon de tarieven per domein voor iedereen zou verlagen en af zou zien van die 50 euro verhoging - gezien de kaspositie moeten ze idd maar eens uitleggen waarvoor het nodig is.

Link naar reactie
Ik vind het een lastige kwestie, eigenlijk denk ik nl dat het per saldo voor velen een voordeel kan opleveren. Uiteraard niet voor de kleinere deelnemers, maar wel voor bedrijven die hun domeinen afnemen bij de grote deelnemers. Een partij als transip kan bijv die 8% verlaging (deels) doorgeven aan haar klanten.
Juist en dat is nu net het probleem hoe kan een monopolist oneerlijke concurrentie bevorderen, nu kan ik toch niet meer op tegen de prijzen van de grote jongens? en wat is de volgende stap??? We moeten nu zorgen actie ondernemen ze worden niet gecontroleerd en doen gewoon wat ze willen. Dit kan echt niet. 40% van de Nederlanders hebben een .nl domein dit gaat dus iedereen aan! De SIDN is een Stichting geen commercieel bedrijf!! Het lijkt erop dat dit de eerste stap is naar een grote schoonmaak om alle "kleine" deelnemers eruit te werken om zo hun kapitaal nog hoger te maken...
Link naar reactie

Omdat de SIDN een Stichting is en een monopolist, zo moeilijk is het toch niet te bergrijpen dat je dan als plicht hebt je leden gelijk te behandelen! Nu wordt er gediscrimineerd!

 

Ik heb aan mijn start topic wat links toegvoegd zodat je een beeld krijgt waar we voor staan...

 

Een stichting kent geen leden

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Sorry: DEELNEMERS scherp! ;) dit verandert echter niets aan onze stelling :)

 

Ik heb inhoudelijk er geen verstand van maar wat is er mis om groot afnemers te 'belonen' gebeurt zoals gezegd toch overal? Als de stichting haar doel maar nakomt......

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Ik kan me vergissen, maar geldt dat niet in heel veel branches? Albert Heijn zal toch ook goedkoper kunnen inkopen dan de kruidenier op de hoek? Ik zie even niet waarom dit in domeinenland opeens zo'n hot issue is.

 

Dat idee heb ik er ook een beetje bij.

 

Is het geen optie om ipv kleine deelnemer reseller van een grote deelnemer te worden?

 

Ik krijg nl niet de indruk dat de grote deelnemers dat proberen te voorkomen, in tegendeel. Potentieel voordeel van een paar deelnemers die vrijwel alle registraties doen is dat zij een betere onderhandelingspositie krijgen en daarmee beter druk kunnen zetten op de marges van SIDN.

 

Wat ik me sowieso afvraag is of de situatie in nederland bijzonder is: hoe verhoudt zich dat tot bijv eurid, icann of andere nationale tld beheerders?

Link naar reactie
Ik kan me vergissen, maar geldt dat niet in heel veel branches? Albert Heijn zal toch ook goedkoper kunnen inkopen dan de kruidenier op de hoek? Ik zie even niet waarom dit in domeinenland opeens zo'n hot issue is.

Albert Heijn kan kiezen waar het haar producten inkoopt. Daarnaast wordt dit 'opeens' ingevoerd, hoeveel jaar bestaat SIDN al, en hoeveel jaar is iedereen al gelijk? ;)

 

Andere TLD's doen dit niet trouwens, daar koopt iedereen voor dezelfde prijzen in zover ik weet.

Fobero.nl - Voor al uw fotografie!

Link naar reactie
@ Bert, jij kent een hele goede advocaat hier in Haarlem die je kan helpen
Het is Berrie ;) maar dat maakt niet uit hoor. Ja ik ken zeker een goede advocaat in Haarlem :) en die heb ik ook al gesproken. Ik ken er trouwens nog een paar meer. Deze gaan we zeker consulteren als de tijd daar is. Vandaar is de relatiedag van de SIDN, die wachten we iig nog af. Maandag gaat er een persbericht naar alle landelijke media.

 

Begin lekker een inkoop organisatie?
Deze optie staat op onze lijst hoewel we daarmee niet de concurrentie vervalsing oplossen :(
Link naar reactie

@ Bert, jij kent een hele goede advocaat hier in Haarlem die je kan helpen
Het is Berrie ;) maar dat maakt niet uit hoor. Ja ik ken zeker een goede advocaat in Haarlem :) en die heb ik ook al gesproken. Ik ken er trouwens nog een paar meer. Deze gaan we zeker consulteren als de tijd daar is. Vandaar is de relatiedag van de SIDN, die wachten we iig nog af. Maandag gaat er een persbericht naar alle landelijke media.

 

Begin lekker een inkoop organisatie?
Deze optie staat op onze lijst hoewel we daarmee niet de concurrentie vervalsing oplossen :(

 

Mijn welgemeende excuses Berrie :-[ doe de groeten aan JP

 

Maar wat betekent dit qua geld......

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Omdat de SIDN een Stichting is en een monopolist, zo moeilijk is het toch niet te bergrijpen dat je dan als plicht hebt je leden gelijk te behandelen! Nu wordt er gediscrimineerd!

 

Ik zie niet in waar die plicht ligt - ja, het is natuurlijk sympathieker en netter om de prijzen gelijk te houden, maar een 'plicht'?

 

Als ik de diverse berichten lees is er zo te zien niet echt direct contac geweest tussen de organisatie van deze petitie en de SIDN. Dat vind ik vreemd.

 

Daarnaast - als je vind dat er partijen onterecht voordeel krijgen, waarom ga je dan niet even met de NMA praten in plaats van een petitie op te zetten?

 

Ik zeg niet dat jullie ongelijk hebben, maar vind het wel een hoop heisa zo opeens.

Link naar reactie
Als ik de diverse berichten lees is er zo te zien niet echt direct contac geweest tussen de organisatie van deze petitie en de SIDN. Dat vind ik vreemd.

Ik heb contact gehad met de SIDN, en de reactie was dat hun het wel eerlijk vinden. Natuurlijk gaan we eerst proberen met Roelof te praten, komen we er dan niet uit, dan gaan we andere stappen nemen.

 

Daarnaast - als je vind dat er partijen onterecht voordeel krijgen, waarom ga je dan niet even met de NMA praten in plaats van een petitie op te zetten?

Daar ligt de klacht al, alsmede bij de OPTA en bij ICANN.

 

Inkooporganisatie

Dat gaat niet werken, is al vaker geprobeerd. Iedereen is elkaars concurrent, en om dit goed op te zetten is bakken geld nodig. Als je iedereen de DRS login geeft maken er mensen misbruik van, en als je er een applicatie voor wilt zetten, moet je diep in de buidel tasten.

Fobero.nl - Voor al uw fotografie!

Link naar reactie
Als ik de diverse berichten lees is er zo te zien niet echt direct contac geweest tussen de organisatie van deze petitie en de SIDN. Dat vind ik vreemd.

 

Daarnaast - als je vind dat er partijen onterecht voordeel krijgen, waarom ga je dan niet even met de NMA praten in plaats van een petitie op te zetten?

 

Ik zeg niet dat jullie ongelijk hebben, maar vind het wel een hoop heisa zo opeens.

Er is contact met OPTA, NMA en het ICANN ook is er contact met de Politiek (SP). De reden dat er nog geen contact is geweest met de SIDN is omdat we net twee dagen bezig zijn, we willen alles op en rij hebben om goed te voorschein te komen, we gaan niet met hagel schieten. We willen ook eerst zien hoeveel mensen we achter ons krijgen en daarmee overleggen. Dit kan gewoon niet in een paar dagen. Contact gaat zeker gelegd worden.

 

p.s. de SIDN heeft ons wel gebeld met de vraag waar de verwaring zit, en melde daarna dat er vandaag extra tijd is ingericht op de relatiedag om dit alles uit te leggen...ook dit willen we afwachten.

 

Pfff...wacht dan even af wat die zeggen,
In het geval van het NMA hoeven we niet te wachten die heb ik geruime tijd aan de lijn gehad en die hebben de klacht al in behandeling, uit het gesprek kon ik opmaken dat ze het met onze visie eens waren.
Link naar reactie

Pfff...wacht dan even af wat die zeggen, en als zij het met het SIDN eens zijn, ga dan alsnog een petitie starten.

 

We hebben maar 3 weken totdat de tariefwijziging een feit is ;) Konden we maar wachten, of hadden ze het maar eerder aangekondigd (bij voorkeur per brief in plaats van per mail).

Fobero.nl - Voor al uw fotografie!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.