een slechte verkoper afwimpelen

Aanbevolen berichten

Hoe zal ik dat eens doen?

 

Vertellen dat zijn offerte nergens op slaat en dat hij niet eens de moeite heeft genomen om te lezen/luisteren naar de wensen en verder dat hij niet zo vaak moet storen en niet moet denken dat ik ook maar een cent zal spenderen (en zeker niet de belachelijke prijs die hij vraagt, maar zat wel korting bij!!).

 

of: bedankt voor de offerte, we gaan er niet op in. (wegens...smoesje).

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

Geachte heer/mevrouw xxxx

 

Ik heb uw offerte doorgelezen en ben tot de conclusie gekomen dat uw zienswijze op onze mogelijke samenwerking niet in het geheel niet overeenkomt met , en niet aansluit bij, de vraagstelling die tijdens ons gesprek ter sprake is gekomen.

Dit gecombineerd met een prijsstelling die in tegenstelling tot andere voorstellen die ik heb ontvangen, mijn budget ver overschrijdt maakt dat ik, ondanks uw vele enthousiaste pogingen mij te overtuigen, toch heb besloten met een andere partij in zee te gaan, waarmee de overeenkomsten inmiddels getekend zijn

 

Rest mij u te danken voor uw inspanningen

 

Met vriendelijke groet

 

xxx

Link naar reactie

Een goede verkoper wimpel je niet af, dus een slechte moet een makkie zijn. ;D

 

Ik zou het laten afhangen van het karakter die de verkoper heeft. Is het een arrogante bal dan krijgt 'ie de wind van voren, is het een harde werker die gewoon niet beter kan dan geef ik 'm een reactie waar hij wat mee kan voor de toekomst (niet in ons gesprek, maar bij toekomstige soorgelijke trajecten).

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie

Een goede verkoper wimpel je niet af, dus een slechte moet een makkie zijn. ;D

 

 

Het is alleen de manier waarop.

 

Ik moet zeggen dat hier hele 'humane' reacties bij zitten, terwijl ik op de vrijdagmiddag en zo vlak voor kerst iets minder vriendelijk meer ben.

 

Gezien het feit dat het niet echt een arrogante bal is, zal ik eens kijken hoe ik hem toch de waarheid vertel zonder dat er discussie uitkomt. Ik zie al wat leuke dingetjes hier die ik kan gebruiken.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

 

Op basis daarvan: alleen "nee" en verder geen tijd spenderen.

 

Wie niet horen wil, zal ook niet voelen... ;D

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

1. Sorrie maar we hebben geen budget meer. (volledig uitbesteed)

2. Sorrie alles is al gebudgeteerd.

 

uit verhaal maak ik op dat je zelf een offerte hebt opgevraagd maar dit niet wilt? Dan zou ik zeggen dat de prijs jullie HELAAS het budget overschreidt in tegenstelling tot andere aanbieder.

 

 

 

Link naar reactie
Gezien het feit dat het niet echt een arrogante bal is, zal ik eens kijken hoe ik hem toch de waarheid vertel zonder dat er discussie uitkomt. Ik zie al wat leuke dingetjes hier die ik kan gebruiken.

 

Hoewel ik niet altijd even subtiel ben zou ik in dit geval toch wel, op vriendelijke toon, duidelijk maken dat je zijn overdreven aandacht als behoorlijk storend hebt ervaren, en dat ondanks dat het niet de bepalende factor is geweest, dit toch wel een rol heeft gespeeld bij de beslissing om niet op zijn offerte in te gaan.

 

Maar eerst zou ik kort en zakelijk zeggen dat het niet doorgaat omdat:

- ondanks de diverse contactmomenten die er zijn geweest de offerte domweg niet aansluit bij jullie vragen en wensen

- de prijs veel hoger is dan de andere offertes die je voor dezelfde opdracht hebt ontvangen

 

Met een beetje geluk leert hij ervan, en hebben zowel hij als zijn baas als zijn toekomstige prospects daar baat bij.

Link naar reactie

Ik sluit me bij Peter aan, en de waarheid dienen. Hoeft niet botweg, maar wel heel direct, en vermijd negatieve woorden als 'niet', 'neen', ja maar' (positief afwimpelen):

 

1. 'Ik sla uw aanbod af, onder dankzegging voor de genomen moeite.'

2. Bij een 'Waarom'-vraag van zijn kant, antwoord je dat zijn aanbod teveel afwijkt van de oplossing is die jij zoekt en dat je je beslist elders gaat oriënteren.

3. a. Dan volgt waarschijnlijk de vraag welke oplossing je dan wel zocht, dan antwoord jij:

b. dat je uit zijn uitgebreid toegelichte aanbod hebt geconstateerd dat dit echt totaal afwijkt van wat jij zoekt, dat jij beslist de oplossing bij een ander gaat zoeken, je herhaalt dat je zijn aanbod afslaat en je herhaalt dat je je elders gaat oriënteren.

 

Zolang hij blijft doorvragen, blijf jij begrip uitspreken voor zijn vraag en je blijft boodschap 3. b. herhalen, alleen dat maar, zonder leugentjes voor bestwil of smoesjes erbij te halen. (Dat geeft weer ruimte voor reactie.)

 

Uiteindelijk druipen ze vanzelf af.

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

Dat hij nog geen overtuigende argumenten heeft aangewend die ertoe leiden dat je overstag gaat. En dat zijn zienswijze niet overeenstemt met jouw visie en dat vanwege gebrek aan oprechte interesse / relevante kennis voor jouw opdracht je niets met zijn offerte kan.

 

 

Link naar reactie

Ik persoonlijk heb op zo'n moment geen zin in welke discussie dan ook, misschien niet aardig maar als ik heb besloten niet in te gaan op een offerte om zaken zoals je ze benoemd (dus: slechte verkoper) dan doe ik het af met de simpele woorden dat ik hem bedank voor de genomen moeite maar dat het hem niet gaat worden en dat ik weinig tijd en energie heb om er verder inhoudelijk op in te gaan. Ik weet dat hij liever opbouwende kritiek zou willen want daar kan hij want mee maar ik zit daar niet om hem op te leiden.

 

Ik moet eerlijk bekennen dat als zo'n iemand (die me dus toch al irriteert) door blijft drammen ik geneigt ben om te vragen welke gedeelte hij van de zin "het gaat hem niet worden" niet begrijpt.....misschien heel bitchy maar dan had hij zijn huiswerk maar beter moeten doen.

www.kikibags.nl

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.