• 0

Aanslag voor auteursrechterlijk beschermde kopy

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Mocht je denken dat je voor alles in Nederland al moet betalen, dan heb je het mis. Vanaf deze maand valt bij alle bedrijven een rekening in de bus voor gemaakte kopietjes.

Deze maand aanslag voor kopieën tijdschriften inzake vergoeding voor gebruik beschermde artikelen

 

Zie artikel Zibb >>>

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja ik zit me ook af te vragen of dit wel serieus is. Zibb is wel een serieuze bron en 1 april is al lang geweest, maar dit klinkt me toch wel erg raar in de oren? Lees er ook nergens anders over, terwijl het wel een nieuwswaardige actie zou zijn lijkt mij.

 

Je mag hem niet direct verscheuren zeker? Want betalen zie ik zo 1,2,3 nog niet gebeuren... ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af wat ze zouden doen met:

 

scanner+printer-> heffing op alle printjes?

faxapparaat -> heffing op ontvangen faxen?

scanner+internet-> heffing op alle verzonden e-mails?

internet+printer-> heffing op alle printjes?

 

Kunnen ze dit niet handiger veranderen in een heffing op leeg papier?? Dat sluit wat beter aan op de heffing op CD'tjes, DVD's en cassettebandjes :-\ Krijg je straks ook nog zoiets dat je voor het bewerken van papier met aantoonbaar rechtenvrij/eigen materiaal speciaal heffingsvrij papier kunt kopen!?

 

Krijg hier inderdaad wel een '1 april' vermoeden bij ::)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Er is op webwereld een discussie geweest over de verhoging van de heffingen op CDR´s etc. Daar werd toen ook door iemand geroepen of "ze nu helemal doorgeslagen waren en of ze dan ook maar gingen heffen op kopietjes" Dat dit nu nog geen week erna in het nieuws komt verbaasd me dan ook heel erg. Ik denk dat het een grap is en als dat het niet is dan is het toch een grap :-X

 

Zouden ze al weten wat je allemaal met Email kunt versturen, of met een tekstverwerker kunt doen!

 

RANDDEBIELEN!

Ga gewoon geld verdienen door aan een behoefte te voldoen ipv iemand te dwingen geld te betalen......

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Universiteiten en Hogescholen betalen die repro-vergoeding al wat langer. Voor actieve auteurs betekent dat een paar duizend euro per jaar extra inkomen. Terecht, want het onderwijs maakt readers waarin artikels 1:1 overgenomen worden. Ook in (grote) bedrijven is het gemeengoed dat artikels 1:1 in knipselmappen belanden. Dat zijn geen kopietjes voor persoonlijk gebruik meer, dus ook hier lijkt een vergoeding op zijn plaats.

 

Het is geen doen om voor elke onderwijsinstelling/onderneming apart vast te leggen wat gekopieerd wordt, laat staan om de vergoeding naar de betrokken auteur te gireren. Dus nu wordt er een generieke heffing opgelegd die via een algemene verdeelsleutel doorgegeven wordt aan de uitgeverijen die zich bij Reprorecht hebben aangesloten. Dat systeem kraakt natuurlijk aan alle kanten; erg rechtvaardig is het niet. Maar wat is wel een goed systeem?

 

Ik weet niet of iemand het al eens aan de rechter heeft voorgelegd. Me dunkt dat zo'n generieke heffing niet verdedigbaar is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Ik weet niet of iemand het al eens aan de rechter heeft voorgelegd. Me dunkt dat zo'n generieke heffing niet verdedigbaar is.

 

Tja maar dat roepen ze ook al jaren bij de CDr´s en niet te vergeten bij de cassettebandjes (je kent ze wel van die dingen waar je twee meter van een soort dropveter uit kunt halen ;D)

 

Wrm wordt het dan niet aangepakt?!

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

TwaLevel,

 

Op de UU wordt zeer netjes omgegaan met readers. Ze zijn vrij prijzig, of staan, als ze aanmerkelijk goedkoper of beter gevuld zijn, vol met eigen artikelen van de docent, of van collegae van wie de betreffende docent toestemming heeft gekregen. Dus draagt men af, of gaat men afspraken aan met de auteurs. Het gaat dus niet overal op.

Link naar reactie
  • 0

Wat een aperte nonsens! Ik hoop dat ik ook een factuur krijg, want we hebben niet eens een kopieer machine.

 

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het hier om een broodje aap gaat. Wat was het motto van Balkenende II ook al weer? Meer werk, minder regels of zoiets? Begint al goed! >:(

 

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Wrm wordt het dan niet aangepakt?!

 

Tja, als Pim er nog was...

 

Enfin, dat hangt af van wat je met het bedoelt. Het kopiëren van auteursrechterlijk beschermd materiaal is zo namelijk wel aangepakt. Alleen veroorzaakt de oplossing van dat probleem een nieuw probleem, namelijk dat iedereen met een kopieerapparaat (bestaan die dingen nog?) opdraait voor de vergoeding van auteurs. Blijkbaar kan het profijtbeginsel hier niet toegepast worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het blijven echte Hollandse regels... We willen wel een vergoeding krijgen omdat het mogelijk is, maar het mag nog steeds niet........

 

Klinkt als bloedgeld... da's ook geld dat afkomstig is van verboden activiteiten.......

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

ik verheug me al op de factuur, daar kunnen we een mooi rechtzaakje van maken met zn allen... als ik een artikel wil lezen koop ik het tijdschrift wel in de winkel. zou me echt geen situatie kunnen voorstellen waarbij ik kopietjes zou maken van auteursrechtelijke zooi, tenzij je de btw-aangiftes mee gaat tellen :D

 

zouden manuals van internet ook meetellen? ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Tja maar dat roepen ze ook al jaren bij de CDr´s en niet te vergeten bij de cassettebandjes (je kent ze wel van die dingen waar je twee meter van een soort dropveter uit kunt halen ;D)

 

Wrm wordt het dan niet aangepakt?!

Volgens mij betaal je al een bepaald bedrag als je een doosje CD recordables koopt, toch? ???

 

Afijn, lekkere nonsens allemaal. En als ik het goed heb staat er in de auteurswet ook dat je een werkcopie mag maken, zonder dat je hoeft te betalen.

 

Met andere woorden: als je een mooi kranteartikel over je bedrijf copieert om je klanten te laten zien, om te voorkomen dat het origineel beschadigd raakt, is dat volkomen legaal.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Ikke reprorecht mailen en vragen of ze mee willen discuscieren of hun standpunt willen verdedigen. Krijg ik de volgende reacties:

 

Als eerste een ontvangst bevestiging:

Geachte heer, mevrouw,

 

Deze ontvangstbevestiging is geautomatiseerd verzonden. Bedankt voor uw reactie. Wij zullen uw verzoek zo spoedig mogelijk behandelen.

 

Met vriendelijke groet,

Stichting Reprorecht

 

Daarna een antwoord (ik heb een paar keer moeten lezen om zeker te zijn dat het niet weer om een automatische reply ging):

Geachte heer Hettema,

 

Per 1 februari is de Auteurswet gewijzigd. Over de gevolgen daarvan informeert de Stichting Reprorecht het bedrijfsleven via een mediacampagne en middels brieven en brochures.

 

Met vriendelijke groet,

Stichting Reprorecht

 

Oh ja, de disclaimer van de mailtjes is ook niet mis:

© Stichting Reprorecht - alle rechten voorbehouden.

 

Aan de inhoud van dit e-mailbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Op alle communicatie en activiteiten van de Stichting Reprorecht zijn haar Algemene Voorwaarden van toepassing. Een exemplaar daarvan vindt u op haar website, haar schriftelijke communicatie en kan u voorts op verzoek worden toegezonden.

 

De informatie verzonden met dit e-mailbericht (en bijlagen) is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n). Gebruik door anderen dan geadresseerde(n) is verboden zonder voorafgaande toestemming van de Stichting Reprorecht. De informatie in dit e-mailbericht (en bijlagen) kan vertrouwelijk van aard zijn en kan binnen het bereik vallen van een geheimhoudingsplicht.

 

Stichting Reprorecht staat niet in voor de juiste, volledige en vertrouwelijke overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail, noch voor de juiste, volledige en tijdige ontvangst daarvan.

 

Stichting Reprorecht - Hoofddorp - www.reprorecht.nl

 

TRACKING NUMBER: A00004373312-00007074548

 

Onder het motto van: "we communiceren zo min mogelijk, misschien laten ze ons dan met rust!" scoren ze een duidelijke 10!

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet hoe ik dit moet noemen. Doet me een beetje denken aan van die ridders in de middeleeuwen, die een fort bouwen langs een doorgaande weg en voorbijgangers beroven. Betaal je niet dan wordt je hoofd afgehakt. Toegevoegde waarde van zo'n roofridder? Ziltch! Ja, ze houden andere boeven weg. Dan zeg ik maar weer "it takes one to know one".

 

Je komt er op geen enkele wijze onderuit. Metteen omgekeerde bewijslast. Het "flowschema" op hun site is niet eens te lezen. (zie onder)

stroomschema.thumb.jpg.ea618ee7c0b496547cbd27c4d22b9094.jpg

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

de openingsalinea van de regeringsverklaring zoals die gisteren is gepresenteerd aan de tweede kamer:

 


Het kabinet wil: Meer mensen aan het werk. Groei van het nationale inkomen. Een betere publieke dienstverlening in zorg, onderwijs en veiligheid. Beheersing van de staatsschuld om de lasten van de vergrijzing te kunnen betalen.

Het zal niet makkelijk worden dit alles te realiseren. Nederland verkeert niet alleen in een recessie, maar heeft ook ten opzichte van andere landen structurele achterstanden opgelopen. Niets doen totdat het weer beter gaat, is geen serieuze optie. Dan kan Nederland niet aanhaken wanneer de wereldeconomie weer aantrekt. Dan raken we dieper het dal in.

Dit kabinet zet in op vernieuwing en versterking van de economie. Wil investeren in kennis, veiligheid, mobiliteit en duurzaamheid. Met meer activerende sociale voorzieningen. Met verbetering van het openbaar bestuur. Met minder regels.


Dat minder regels (motto van dit kabinet) is nú al een beetje naar de achtergrond aan het verhuizen.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De vergoeding voor gemaakte kopieën is zeker geen 1-aprilgrap. Ik, schrijver van het als eerste aangehaalde artikel, ontving hierover gisteren een uitgebreid pakket. Daarna heb ik MKB-Nederland even om een reactie gevraagd (zie onder).

 

Met vriendelijke groeten,

Mark van der Heijden

 

 

Reactie MKB-Nederland:

 

De nieuwe kosten die het reprorecht met zich meebrengt voor ondernemers is bij ons bekend. In het voorjaar hebben wij twee notities naar onze achterban doen toekomen via de Hoofdbeleidscommissie Economische en Fiscale Zaken. Gezamenlijk hebben wij besloten een brief op te stellen

voor onze leden die een deze dagen verstuurd zal worden.

(...)

Tegen de opgelegde verplichting tot betaling kan niets worden

ingebracht, gezien de wetgeving (Auteurswet, en ook de ons omringende landen betalen hiervoor). Tegen de manier van vaststellen van de bedragen die ondernemers moeten betalen hebben wij wel bezwaren (inderdaad de ondernemer die geen kopieermachine heeft etc.)

Link naar reactie
  • 0
Tegen de opgelegde verplichting tot betaling kan niets worden ingebracht, gezien de wetgeving (Auteurswet, en ook de ons omringende landen betalen hiervoor).

 

En toch krijg ik hier "jeuk" van. Ik blijf dit soort heffingen echt een onrechtvaardige manier van inkomsten werving vinden. Kan iemand mij uitleggen waarom auteursrecht van MAATSCHAPPELIJK belang is dat de wetgever besluit om hiervoor, zelfs mensen die er geen gebruik van maken, te laten opdraaien. Dit doen wij met cultuur en natuur maar met commerciële organisaties toch iets minder naar mijn mening....

 

Ik heb datzelfde gevoel bij de heffing die wordt gevorderd indien een onderneming muziek aan heeft staan. Of dit nu een radiozender is, of een gekochte CD, de wetgever vindt het blijkbaar noodzakelijk dat ook hier nog eens extra wordt betaald voor de extra voordelen die de onderneming geniet door het gebruik van muziek.

 

Ik ben benieuwd naar de mening van voorstanders. Wat zijn de argumenten? (en verliezen ze daar gevolg, oorzaak niet bij uit het oog)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.