• 0

Herrie in VOF met Schulden

Goede avond, Ik lees met veel interesse het forum opzoek naar een case wat op mijn probleem lijkt

om me wat meer duidelijkheid te geven in wat te doen.

 

Ik ben op dit moment vennoot van een V.O.F. samen met 1 andere partner, zonder een

overeenkomst te hebben gemaakt als goede vrienden 5 jaar gelden enthousiast gestart..

 

Ik had op dat moment een eenmanszaak, met een omzet van ongeveer 12.000 euro per jaar en 3.000,- invertaris. En hij heeft 45.000 euro eigen geld ingebracht in de v.o.f.

 

Hij was een door de wol geverfde ondernemer en ik een jonge onwetende expert in ict

en ik zou werkzaamheden gaan uitvoeren en hij zou administratie etc regelen.

 

Uiteindelijk heb ik mij de afgelopen 5 jaar 120 uur per week kapot gewerkt en heeft hij mij ook voor zijn deel van de werkzaamheden laten opdraaien. Wel heeft hij in onze slechte periode het afgelopen jaar 20 k extra in het bedrijf gestoken.

 

* geld wat ik voor levensonderhoud gepakt heb is van mijn eigen vermogen afgehaald door de boekhouder. Een werkvergoeding van 7.000 euro per jaar is van de winst extra

naar mij toe gegaan voor mijn werkzaamheden.

 

Door een slechte inverstering en het wegvallen van een zeer grote klant hebben wij inmiddels grote schulden opgebouwd en zie ik het helemaal niet meer zitten.

 

Het plaatje ziet er als volgt uit:

 

Eigenvermogen:

 

+ 55.000,- Eigenvermogen A * vennoot

- 16.000,- Eigenvermogen B * van mij

 

Schulden:

 

Crediteuren       25 k

Prive lening vriend   15 k

Bank             75 k

Belastingdienst      10 k

 

 

Ik kan nu het bedrijf voor +/- 120.000 euro verkopen aan een conculega welke reeds een bod heeft gedaan op ons klantenbestand. Maar dit dekt niet de lading. Nu heeft mijn partner geld nodig en wil dat de verkoop doorgezet wordt zodat hij zijn 65 k inleg kan opnemen. Heel graag advies hoe ik dit moet gaan oplossen ik wil graag verkopen en stoppen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals ik het lees is er een schuld van 125000 euro, bij verkoop kan je partner natuurlijk niet eerst die 65000 opnemen. Eerst zullen alle schulden moeten worden afgelost.

 

Wat ik mij afvraag is wie betaald we 120000 euro voor een klanten bestand? Als dit inderdaad het geld waard is dat staan daar inkomsten tegenover.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Jef,

 

In het bedrijf zit inderdaad en klantenbestand welke abonnementen hebben voor een waarde van 75k +/- per jaar.

Ik heb een kopende partij gevonden welke deze klanten willen overnemen en er 120 k voor wil betalen.

 

Ik snap dat eigenlijk eerst de schulden betaald moeten worden, maar men partner staat erop om eerst zijn prive

insteek uit het bedrijf te halen omdat hij het dringend nodig heeft. i.v.m. ernstige problemen in zijn andere bedrijf.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja dat kan jou partner wel willen, maar dat gaat niet. Wanneer de VOF word opgeheven komen de schuldeisers toch weer aankloppen en aangezien het een vof is zullen ze dit halen waar dit het makelijkst is, misschien wel bij de partner en zijn bedrijf.

 

Is er veel werk meegemoeid deze abonnementen?

 

Bij een omzet van 75 K een overname van 120 K? Praten we hierover omzet voor of na belasting etc?

Link naar reactie
  • 0

Beste Jef,

 

Zijn plan is om zijn vermogen op te nemen en crediteuren/belasting etc te betalen en de rekening

courant bij de bank open te laten staan 75 k en hier te gaan praten of ze deze in 2en willen splitsen.

 

Ik weet niet of dit slim is inderdaad en of een bank hiermee akkoord zal gaan. en welke gevolgen er

dan aanzitten. bij mij is niets te halen ik heb niets op men naam staan ( huis/auto zijn van vriendin )

 

Aan deze abonnementen zit niet veel werk, het zijn domein/hosting klanten welke voornamelijk via het

selfservice systeem zichzelf helpen. De koper is dan ook een bestaande conculega die het in wil lijfen.

 

Het bedrag is de brutto omzet excl. b.t.w.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hij kan dit wel willen opnemen maar ze komen het toch weer halen. Ik weet natuurlijk het fijne niet maar bij een bedrijfsstop zal er ook met de belastingdienst moeten worden afgerekend.

 

De bank gaat dit niet splitsen, zoals je aangeeft bij jou valt er niets te halen, nou prima dan haalt de bank het bij je partner, het is tenslotte een VOF, als hij naast deze vof nog een eensmanszaak heeft of een andere vof loopt deze ook risico's. Heb jij een samenlevingscontract oid?

 

Is het niet beter om zelf in loondienst te gaan en dan alle gelden aanwenden om schoonschip te maken en dan de boel te verkopen. Zoals ik het nu lees is zelf het verkopen geen goede optie, daar gelaten dat er een belachelijke hoge prijs word betaald.(is voor jullie wel positief.)

Link naar reactie
  • 0

Beste Jef,

 

Een andere optie dan verkopen zie ik op dit moment niet, hi moet perse zijn vermogen hebben en zie

geen mogelijkheid om schoon schip te maken aangezien we te diep in de schulden zijn geraakt.

 

Ook hebben crediteuren een uiterste betaaltermijn gesteld, en ben ik genoodzaak dik geld op tafel te leggen.

We hebben inderdaad een net bod op ons klantenbestand en dat lost in dit geval het grootste deel van de schulden op.

 

Op papier ben ik nog inwonend bij men ouders ik ben alleen altijd bij men vriendin en gebruik een van haar auto's.

een samenlevings contract is niet van toepassing omdat we officieel nog niet samenwonen.

 

Link naar reactie
  • 0

Je maakt geen schoonschip, je maakt een baggerboot.

 

Wanneer je de boel verkoopt zal de bank hier zeker vragen over gaan stellen, en de belastingdienst zeker. Wanneer deze merken dat jij of je partner als eerste zichzelf hebben betaald dan heb je een groot probleem. Deze instanties zullen gelijk alle mogelijke middelen inzetten.

 

De huidige situatie is als volgt, er is een schuld van 125000 euro, er blijft na verkoop over -5000 euro.

Link naar reactie
  • 0

Je maakt geen schoonschip, je maakt een baggerboot.

 

Wanneer je de boel verkoopt zal de bank hier zeker vragen over gaan stellen, en de belastingdienst zeker. Wanneer deze merken dat jij of je partner als eerste zichzelf hebben betaald dan heb je een groot probleem. Deze instanties zullen gelijk alle mogelijke middelen inzetten.

 

De huidige situatie is als volgt, er is een schuld van 125000 euro, er blijft na verkoop over -5000 euro.

 

Dus als ik het goed begrijp is jou advies om te voorkomen dat hij dat geld opneemt en het geld te gebruiken

voor de schulden die openstaan. Hoe stel je dat voor met de overgebleven 5.000,- en 60 k inleg ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Let ook op het volgende:

 

Schulden aan derden zijn 110; opbrengst verkoop 120 dus resteert 10. Dit kan gebruikt worden voor gedeeltelijke aflossing van de lening van de vriend.

 

Resteert, op basis van de verstrekte gegevens, niets.

Vervolgens opheffen van de onderneming betekent dat je gedwongen kan worden het negatieve vermogen van 16.000 aan te zuiveren. daarmee kan het restant van de lening van de vriend worden afgelost. Resteert 11.000.

Uitgaande van een verdeling 50/50 krijg je 5.500 terug evenals de partner.

Het resterende vermogen van de partner (55.000 -/- 5.500) is verdampt door de verliezen.

En zoals hierboven al enkele malen betoogd kan het geld van de verkoop niet uit de onderneming worden gehaald vóór betaling van de crediteuren anders komen deze het wel bij de privé-personen resp. hun andere onderneming(en) halen.

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Let ook op het volgende:

 

Schulden aan derden zijn 110; opbrengst verkoop 120 dus resteert 10. Dit kan gebruikt worden voor gedeeltelijke aflossing van de lening van de vriend.

 

Resteert, op basis van de verstrekte gegevens, niets.

Vervolgens opheffen van de onderneming betekent dat je gedwongen kan worden het negatieve vermogen van 16.000 aan te zuiveren. daarmee kan het restant van de lening van de vriend worden afgelost. Resteert 11.000.

Uitgaande van een verdeling 50/50 krijg je 5.500 terug evenals de partner.

Het resterende vermogen van de partner (55.000 -/- 5.500) is verdampt door de verliezen.

En zoals hierboven al enkele malen betoogd kan het geld van de verkoop niet uit de onderneming worden gehaald vóór betaling van de crediteuren anders komen deze het wel bij de privé-personen resp. hun andere onderneming(en) halen.

 

 

Beste John,

 

Dank voor je reactie !

 

Mijn eerste vraag die mij te binnen schiet of dit een eerlijke oplossing is?

Zoals ik het nu lees verlies ik 11.500 en men partner 50 k verliest.

 

Ik zie inderdaad nu in dat het geld wat uit de verkoop onstaat hij niet kan opnemen

i.v.m. dat schuldeisers daar heel kort op zullen zitten en dit alsnog daar weghalen.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kan twee dingen doen.

 

1. Je gaat in loondienst

 

2. Je verhuurt jezelf op een project en sleurt minimaal 7500 per maand binnen.

 

Laat de VOF doorlopen, je hebt dier toch weinig werk aan en de inkomsten die hier uitkomen kan je partnet opnemen om zijn investering terug te nemen. Zet dit wel op papier.

 

Verkopen is mijn inziens nog geen optie.

Link naar reactie
  • 0

Je kan twee dingen doen.

 

1. Je gaat in loondienst

 

2. Je verhuurt jezelf op een project en sleurt minimaal 7500 per maand binnen.

 

Laat de VOF doorlopen, je hebt dier toch weinig werk aan en de inkomsten die hier uitkomen kan je partnet opnemen om zijn investering terug te nemen. Zet dit wel op papier.

 

Verkopen is mijn inziens nog geen optie.

 

Beste Jef,

 

Ik ben op dit moment inderdaad met een bedrijf ingesprek over een baan, en verwacht in jan 2009 weer in loondienst

te zijn. ik zie geen mogelijkheden om het bedrijf voort te zetten dus verkoop is wel men enige optie op dat punt.

 

Waarom zie jij dit als geen optie?

Link naar reactie
  • 0

Anno,

 

Jij verliest veel minder omdat jouw vermogen al negatief is geworden doordat je kennelijk in het verleden te veel uit de onderneming hebt opgenomen. Vergeet niet dat je nog eerst die schuld moet aanzuiveren.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

120K schuld op een omzet van minimaal 75K? Daar moet uit te komen zijn. Maar je compagnon moet met zijn fikken van de kas afblijven, hoe slecht het ook met zijn andere bedrijf gaat. Daarom hoeft hij jou nog niet mee te sleuren in zijn val.... Zoals altijd, in tijden van nood leert men de ondernemer kennen...

 

Beste Ruben,

 

Bedankt voor je reactie ! je zou zeggen dat die 120 k in een aantal jaren op te hoesten zou moeten zijn. Maar de situatie is

dusdanig geworden dat stoppen echt de enige optie is voor ons op dit moment aangezien de relatie tussen mij en men

partner behoorlijk verstoord is. we inmiddels geen personeel meer hebben en ik eerlijk gezegd nog 0 motivatie over heb.

 

Inderdaad wat je aangeeft klopt, als je in deze situatie beland dan leer je je partner het beste kennen. Het moment dat hij

dreigende taal begon uit te slaan was voor mij de druppel dat ik besloten heb hoe dan ook niet met hem verder te willen.

 

Wel wil ik de zaken zo netjes mogelijk oplossen, en ook zo snel mogelijk om dit jaar vol ellende zo snel mogelijk achter me

te kunnen laten en er een wijze les uit geleerd te hebben ( meerdere lessen). Wat ik inderdaad door heb is dat het heel belangrijk is dat ik zie te voorkomen dat hij dat geld pakt uit de zaak om enorme problemen daarna te voorkomen.

 

Het probleem is dat de persoon die nu als mediator optreed zijn vader is die wij beide goed kennen, maar deze in het belang van hem denkt ( logisch ) maar deze heeft de constructie voorgesteld om zijn andere zaak te redden van een faillissement zodat hij niet alles kwijt is maar door kan gaan met zijn andere onderneming.

 

Maar heb het idee nu inderdaad dat als we dat pad bewandelen dat de problemen alleen maar groter worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Een mediator is iemand waar beide partijen in geloven, maar met geen der partijen een band heeft. Een andere oplossing zou kunnen zijn dat jullie beiden iemand vragen voor je te bemiddelen en die twee een derde aanwijzen.

 

Als er zoveel schulden zijn, is er geen gezamenlijk vermogen (even kort door de bocht, ik heb de balans natuurlijk nog niet gezien). Als er niets is is er ook niets te verdelen. Punt. Hier kunnen we lang en breed over l*llen, maar daarmee komt er niet ineens geld op de bank.

 

Waarom koop je hem niet uit? Nou ja, kopen... geef hem 5-10K, hij blij, jij de zaak, even goed de hand op de knip en afspraken maken met de schuldeisers, hard werken en over een paar jaar heb jij een mooi bedrijf en geen last meer van een compagnon.

Link naar reactie
  • 0

Anno,

 

Jij verliest veel minder omdat jouw vermogen al negatief is geworden doordat je kennelijk in het verleden te veel uit de onderneming hebt opgenomen. Vergeet niet dat je nog eerst die schuld moet aanzuiveren.

 

John

 

Beste John,

 

Ik zie dit een aantal keren voorkomen in deze discussie, begrijp ik het goed dat ik persoonlijk enkel aansprakelijk ben

voor wat ik in de min sta op de balans ? en is het wel netjes om dat verlies enkel te nemen en men partner voor zijn

eigen vermogen op te laten draaien ?

Link naar reactie
  • 0

Je hebt je er wel in laten luizen dat je 120 uur per week werkt voor 7k.

Daardoor is jouw eigen vermogen negatief geworden.

Hoe kan het dat jullie met die omzet van 75k nooit winst hebben gemaakt?

 

 

Beste Nimda,

 

Dank je voor je reactie ! Jah daar kwam ik inderdaad ook achter dat ik niet heel slim was geweest

met het maken van afspraken aan het begin. Maarja dan ga je uit dat je goede winsten gaat draaien.

 

Wij hebben de afgelopen jaren zwaar geïnvesteerd in groei en kleine winsten gedraaid dat kan je ook zien

aangezien ik gemiddeld 15 k per jaar geconsumeerd heb en er nu een min bedrag van een 16 k is overgebleven.

 

Alleen het afgelopen jaar heb ik het met 7 k moeten doen, wat heel erg passen en meten was aangezien ik

daar ook 30.000 kilometer per jaar voor moest rijden. en eten / drinken en alle andere levensbehoeften moest voorzien.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Anno1602,

 

Jullie zijn beiden hoofdelijk aansprakelijk voor de totale schuld van de V.O.F.

Het kan bijna niet waar zijn dat het eigen vermogen van je compagnon positief is of jullie moeten bezittingen hebben van bijna 200k.

 

Johan

 

Beste Johan,

 

Bij hem is op zijn eigen vermogen bijgeschreven het geld wat hij in de zaak heeft gestoken, daar is een kleine correctie over geweest i.v.m. negatief inkomen 2007 en daar zal nog een kleine correctie op volgen i.v.m. negatief inkomen 2008.

 

Wij hebben wel waarde op de balans staan maar dat zijn allemaal computers/servers waarvan de balanswaarde niet overeenstemt met de werkelijke marktprijs. ( oftewel die leveren bijna niets meer op ) ik heb ze nu bij de verkoop van het klantenbstand ingedaan om de prijs wat omhoog te krijgen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een mediator is iemand waar beide partijen in geloven, maar met geen der partijen een band heeft. Een andere oplossing zou kunnen zijn dat jullie beiden iemand vragen voor je te bemiddelen en die twee een derde aanwijzen.

 

Als er zoveel schulden zijn, is er geen gezamenlijk vermogen (even kort door de bocht, ik heb de balans natuurlijk nog niet gezien). Als er niets is is er ook niets te verdelen. Punt. Hier kunnen we lang en breed over l*llen, maar daarmee komt er niet ineens geld op de bank.

 

Waarom koop je hem niet uit? Nou ja, kopen... geef hem 5-10K, hij blij, jij de zaak, even goed de hand op de knip en afspraken maken met de schuldeisers, hard werken en over een paar jaar heb jij een mooi bedrijf en geen last meer van een compagnon.

 

Beste Ruben,

 

Zijn vader is als mediator gaan optreden toen mijn partner door de stress niet voor zichzelf in durfte te staan, naast dreigende taal is het een keer uitgelopen op een klein handgemeen wat we hebben uitgesproken.

 

Over het algemeen kan ik best met de beste man opschieten, maar blijft natuurlijk vlees en bloed van mijn partner.

Ik overweeg zelf inderdaad ook iemand te zoeken die mijn belangen kan behartigen om het goed af te sluiten.

 

Doorgaan met de zaak zie ik eerlijk gezegd echt niet zitten, ik heb echt de afgelopen jaren me helemaal kapot gewerkt

en heb het gewoon niet in mij zitten om dit nog een paar jaar te doen omdat ik nu echt al een grote periode op men tenen loop en echt weer terug moet naar een 40 uur per week functie om er niet zelf aan onderdoor te gaan.

 

Ik wil niet zwak en zielig klinken maar heb echt alles gegeven wat in me zit de afgelopen jaren en vooral het afgelopen jaar

heeft me compleet gesloopt. 7 dagen per week werken gemiddeld 16 uur per dag met 3 vrije dagen de afgelopen 2 jaar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dit een aantal keren voorkomen in deze discussie, begrijp ik het goed dat ik persoonlijk enkel aansprakelijk ben

voor wat ik in de min sta op de balans ? en is het wel netjes om dat verlies enkel te nemen en men partner voor zijn

eigen vermogen op te laten draaien ?

 

Neen Anno, iets verkeerd begrepen. Jouw kapitaal is negatief; dat zul je dus eventueel (gedeeltelijk) aan moeten zuiveren. Zijn kapitaal is nog positief; dat is het verschil.

 

Als alle onderdelen van de onderneming die iets op kunnen brengen worden verkocht resteert dus een lege onderneming met kasgeld, een verlies, restanten crediteuren en twee kapitaalrekeningen. Vervolgens kan het zijn dat de partner je zal verzoeken het teveel opgenomen kapitaal aan te zuiveren; dit om het kasgeld te verhogen en eventueel nog vrediteuren te kunnen uitbetalen. Resteert voor hem in ieder geval een hoger kapitaal uit te betalen dan wanneer hij dit verzoek niet zou doen.

 

Als de onderneming als geheel wordt verkocht (dus inclusief vorderingen, bezittingen en schulden) resteert een verlies en twee kapitaalrekeningen en mogelijk wat kasgeld. Ook dan kan de partner verzoeken een gedeelte van het negatieve kapitaal aan te zuiveren. Jullie zullen wel beide 50/50 delen in de winst en dus ook in het verlies. Dit zal inhouden dat hij niet zijn kapitaal verminderd met het verlies uit het restant kan halen omdat jij in het verleden te veel kapitaal hebt opgenomen.

 

En.... voorzover de crediteuren niet geheel kunnen worden voldaan (en niet worden overgenomen door de koper) zullen die het hun nog toekomende proberen te halen bij jou of je partner. Het zal hun een worst zijn bij wie als ze de vordering maar kunnen innen. Halen ze het bij jou dan moet jij maar zien dat je dit verrekend krijgt bij je partner (of andersom natuurlijk).

 

Dit betekent dus dat je gedeeltelijk afhankelijk kan zijn van akties van anderen (buiten de onderneming). Wees daarop bedacht.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.