• 0

marketing voor beginnende webshop

Beste Higherlevel users,

 

Voor de zomer kreeg ik een idee om een leuke webwinkel op te zetten, waarin voornamelijk games, consoles en accessoires aangeboden zouden worden. Sinds een maand ben ik actief bezig met het 'organiseren' van mijn webwinkel. Ik heb al meerdere leveranciers benaderd en met enkel daarvan aparte contracten samengesteld en ondertekent.

 

De software van de webwinkel is al geïnstalleerd op de server, en ik ben bijna klaar met de design daarvan. Als het zo doorgaat zal de webwinkel binnen een week gebruiksklaar zijn. En kan ik eigenlijk al online en beginnen met de verkoop van producten.

 

Alleen ik vindt het een moeilijke tijd om er in te springen, want sinterklaas is al geweest en de kerstdrukte ben ik ook al misgelopen (hoogstwaarschijnlijk is de webwinkel in de week van kerst online).

 

Met een goede strategie zou ik weliswaar mijn eerste maanden kunnen overleven denk ik. De concurrentie in de branche is moordend, en er zijn heel veel grote jongens zoals bol.com, consoleshop.nl en freerecordshop.nl. Ik heb uiteindelijk mijn marges bepaald, aan de hand van mijn inkoopprijzen en de verkoopprijzen in de markt.Ik ben tussen de goedkoopste en het gemiddelde aanbieder met mijn verkoopprijzen. De leverancier is ook de leverancier van mijn concurrenten. Alleen is de inkoopprijzen toch anders, de concurrenten kopen veel goedkoper in doordat zij in een hogere staffel zitten dan ik, en daardoor meer korting krijgen (dus ze maken veel meer winst dan ik). Ik vrees niet voor mijn lage winstmarges, want ik ga der van hoe meer ik afzet, des te goedkoper ik ga inkopen en zo meer winst ga maken.

 

Mijn probleem is het volgt;

 

Wanneer de webwinkel online is, is de koopgekte al afgelopen, daardoor denk ik dat mensen geen behoeftes meer hebben om wat te kopen. En wanneer ik mijn promotie ga maken (d.m.v. folders) dat mensen er niet geïnteresseerd in zullen raken en zullen het links laten liggen. Is deze gedachte juist?

 

Zelf heb ik ook nog in een winkel gewerkt 2,5 jaar lang in Amsterdam en zoals vele weten daalt de omzet in detailhandel in de maanden januari t/m maart. Is dit ook het geval op internet?

 

Wanneer moet ik mijn webwinkel promoten, na de wat slechtere maanden of gewoon voor oud en nieuw nog, dus zo snel mogelijk?

 

Heeft u misschien ook nog andere goede marketing tips die ik goed zou kunnen gebruiken? Of andere ideeën om goed mee te kunnen concurreren?

 

Ik ben benieuwd naar de reacties,

 

Alvast bedankt

Groeten,

E.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ook online zijn de verkopen tijdens januari t/m maart minder, hoewel dit weer gecompenseerd wordt door het feit dat er steeds vaker online gekocht wordt.

 

Wanneer moet ik mijn webwinkel promoten, na de wat slechtere maanden of gewoon voor oud en nieuw nog, dus zo snel mogelijk?

Ik zou zo snel mogelijk beginnen. Misschien is het slim om nu zoveel mogelijk aan gratis promotie te doen, omdat de concurrentie groot is, en daarmee ook de prijzen hoog. Vanaf januari betaald promoten zou een optie zijn.

 

Heeft u misschien ook nog andere goede marketing tips die ik goed zou kunnen gebruiken? Of andere ideeën om goed mee te kunnen concurreren?

Let goed op zoekmachine optimalisatie van je website, en voeg hem toe aan vergelijkers, indien je lage prijzen hanteer.

-----------------

http://www.vergelijkmobielinternet.nl

http://www.wiitekoop.nl

Link naar reactie
  • 0

 

p2p > Mensen moeten weten dat je bestaat, ze moeten je weten te vinden.... Zonder promotie weten bezoekers niet van je bestaan af. Zodra je je site getest hebt en volledig online bent zou ik de promotie gelijk inzetten om je bekend te maken. In principe moet je je webwinkel altijd promoten, gezien je aangeeft dat de concurrentie hoog is.

 

De meeste webshops die pas gaan promoten als het slechter gaat, lopen op dat moment achter de feiten aan. Kijk eens of je je URL op bepaalde game/computer-fora (in de linkssectie) kan krijgen of een andere vorm van gratispromotie kan toepassen. Het is een begin....

 

Wellicht zou je een kortingsactie kunnen doen, bijvoorbeeld 10% korting op alle aankopen in de maand Januari of op de eerste aankopen. Hangt er natuurlijk vanaf hoe jouw games-leveranciers jouw belasten bij het inkopen ervan, is dit op basis van een abonnement of echt per game? Of is er een vaste kortingsstaffel?

 

Heb je wellicht een URL van je leverancier, gezien je concurrenten ook hier bestellen is dat geen geheim meer. Dan is het makkelijker te beoordelen. Dat geeft wat meer achtergrondinfo over je positie. Als ik het in schat, draait alles bij jou nu om volume. Wat zijn jouw onderscheidende factoren ten op zichte van je concurrentie?

 

 

Link naar reactie
  • 0

-zorg dat je komt op clanbase.com (met speciale aanbiedingen bij lancering nieuwe spellen)

-windows life; waaronder hotmail (ook hier zit je doelgroep)

-maak een nieuwsbrief waar mensen zich alvast kunnen aanmdelden.

 

-zorg voor eengrote actie waarbij mensen iets kunnen winnen.. daarvoor moeten ze hun game online op jou website zetten bijvoorbeeld. (veel fanatieke gamers nemen hun spel op (zoiezo verplicht voor clanbase voor eventuele conflicts).

hierin moeten ze hun vetste moves laten zien. de jury bepaald wie wint bijvoorbeeld..

 

verder moet je jezefl teovoegen bij sites als bestekeus.nl . mensen willen vaak verglijken.. jij komt vervoglens met je webshop in zo'n lijstje..

zorg ook dat je in xfire of ventrilo komt. .. (vraag me niet hoe maar het moet mogelijk zijn en andes eventueel op de website).

 

later kun je loyaliteitsprogramma's starten waarbij mensen bij meer als 5 aankopen per jaar vooor een steelseries headset kunnen sparen..

 

groetjes status .

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

De marketing van een webwinkel kan je op veel verschillende manieren doen. Het ligt vaak aan het product wat je erop hebt staan welke marketing kanalen je het beste in kunt zetten.

 

Persoonlijk zal ik voor de lancering eerst je website optimaliseren doormiddel van Zoekmachine optimalisatie (SEO). Dit omdat het vaak 1 maand duurt voordat je daar een leuk resultaat mee bereikt. Als je eerst live gaat met je webshop en ga je daarna gelijk alles weer veranderen dan worden de zoekmachines niet zo blij.

 

Dus bespreek met je webbouwer welke punten qua zoekmachine optimalisatie hij heeft meegenomen en vraag ook ff extern advies aan.

 

Je kunt daarna als de site live is een doel gaan stellen wat je per conversie wil betalen. Daarnaast moet je gaan kijken hoeveel bezoekers je krijgt via de natuurlijke resultaten en hoe je dit gaat aanvullen dat je bijvoorbeeld elke maand op 3000 bezoekers komt. Nu moet je gaan bekijken welke marketing kanalen je in moet gaan zetten.

 

Misschien: AdWords, Banner campagne, Admarket?

 

Mensen weten nog niet van jou webshop af. Dus je zou eerst branding moeten gaan doen. Of je kan zoal hierboven genoemd gaan werken met een kortingsactie. Ik zou dit doen doormiddel van Google AdWords en een landingpage. Verzamel daarbij zoveel mogelijk email adressen voor een maandelijkse nieuwsbrief om je bezoekers terug te laten komen.

 

Mensen die gamen of cd's kopen doen dat wel het hele jaar. Er komen elke maand nieuwe cd's uit. Alleen de maand jan. is een mindere maand. Maar maak daar gebruik van om je marketing op orde te krijgen. En een flyer actie is leuk voor plaatselijk bereik alleen ik neem aan dat je wilt dat mensen uit heel Nederland bestellen.

 

 

Er zijn hiernaast nog veel meer marketingtips te verzinnen. Alleen je moet zorgen dat de basis. Je webshop eerst goed scoort binnen de zoekmachines en dan pas links inkopen.

 

Groet,

 

Peter

 

p.s. Mocht je even een half uurtje willen sparren over online marketing mail even.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Flyeren vind ik totaal zinloos voor een webwinkel, je wilt heel NL bereiken.

 

Marketing voor games is erg moeilijk, er zijn al veel webwinkels, en grote spelers die snel en veilig kunnen leveren. Je moet dus nu voor jezelf eerst eens goed bedenken waarom er mensen bij jou zullen bestellen, en niet bij FRS of Bol. heb je daar een antwoord op? Ben je goedkoper, kun je sneller leveren, heb je misschien een te gekke klantenservice, lever je gratis strategy guides voor de spellen mee, heb je misschien een leuke community voor games te bieden in de vorm van een forum ofzo?

 

Wat je in ieder geval niet moet doen, is de vele gameforums volspammen met jouw winkel. Je wordt meteen door de moderators verwijderd, en de gamers hebben helemaal geen boodchap daaraan.

Ik zou persoonlijk gaan voor een Adwords campagne, en verzin leuke guerilla marketing acties voor je winkel. En vooral heel goed nadenken over waarom gamers bij jou moeten kopen.

 

Misschien is een omruilactie een leuk idee? Na de kerst hebben al die ouders hun gamende kids verkeerd begrepen, en niet de goed expansion set gekocht. Adverteer daarmee, dat er bij jou kosteloos omgeruild kan worden voor wel een goed spel, mits de kerstverpakking er nog om zit ofzo. Want geloof me, een heleboel gamers krijgen niet het goede spel voor de kerst onder de boom ;-)

Link naar reactie
  • -1

Mijn advies is om je meer te richten op internet marketing. Stel Adwords- en Marktplaats campagnes op, doe aan e-mail marketing en richt je op Social media. Zo trek je meer bezoekers en onderhoud je ook het contact met de klant (terugkerende bezoekers).

 

In het geval van Adwords bijvoorbeeld is dat het zo goed als ALTIJD meer oplevert dan het kost! :)

 

Edit door moderator: spamlinks verwijderd.

 

Links naar Mediact en Yime zijn verwijderd

Link naar reactie
  • 4

Leuk hoe de wereld van de spammers in elkaar zit.

 

Laten we eens een reconstructie maken van meneer Daniël Bennik.

 

Daniël is dringend op zoek naar wat meer bekendheid voor zijn werkgever. Sinds hij daar in mei een sollicitatiegesprek had, en inmiddels stagiair is valt dat ws onder zijn werkzaamheden net zoals hij niet de eigenaar is van de webshop in zijn URL maar slechts de marketing doet

 

Op 6 september is Daniël begonnen met de linkbuildingactie voor Yime waar hij hierboven ook trots melding van maakt.

Inmiddels heeft hij de huisregels nog niet gelezen en zich ook nog niet verdiept in Higherlevel blijkbaar.

 

Het aardige is dat hij zijn berichten plaatst vanaf de pc van zijn werkgever. Dat is simpel te achterhalen als je (zoals wij Admins) het IP-adres hebt en dus zie je Mediact ineens opduiken in de RDNS-gegevens.

 

Goed, Daniel maakt namens Mediact dus reclame voor Mediact. Hoe past dan de reclame voor Yime in het verhaal?

Simpel. Bij MEdiact werkt een zekere Frank Leegstra

 

En F.Leegstra is niet geheel toevallig de eigenaar van het domein Yime.nl. Alleen heeft hij nog even niet op de website van Mediact vermeld dat hij tevens in Yime participeert.

 

maar goed. De stageopdracht van Daniël bij Mediact is duidelijk: Linkbuilden en reclame maken....en trek je vooral niets aan van huisregels van de sites waar je reclame maakt

 

Leerpuntje voor je stageopdracht zeg maar.

 

De links heb ik verwijderd trouwens, althans, zodanig dat het je weinig SEO-voordeel meer oplevert.

 

Het topic gaat op slot

 

Edit: Kleine aanvulling: De gebruikte linkbuildingtechniek van mediact houdt ook het heel onschuldig vragen stellen op diverse andere fora in

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 61 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.