• 0

lijfrente

Is dit een gekke stelling .

Ik heb zitten kijken bij berekenen lijfrente direct uitkeerbaar

mijnleeftijd 54 jaar

Vul in bedrag 420.000.00 euro uitkering levenslang bedrag 1909.00 p/m

vul in mijn vrouw erbij 70 % bedrag 1660.00 p/m

 

 

maar als ik dit bedrag op de bank zet voor zeg 5 % bedrag 1750.00 p/m

geen risico bij overlijden voor nabestaanden.

en klopt het dat de bankrente in box 3 valt dus geen inkomstenbelasting en naar ik begreep betaal je over de rente,

na de vrijstelling 4 % over het bedrag en daarover 30 % dus nihill.

 

wat is het voordeel van een lijfrente.

Hans

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij het vrijkomen van de lijfrente moet er belasting betaalt worden dus het idee het meteen op de bank te zetten zonder belasting te betalen gaat niet op.

Als men heeft genoten van de belastingaftrek voor de lijfrente moet men bij uitkering belasting betalen, wel zo eerlijk.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hans

 

Geef de volgende keer even aan dat dit ziet op bedrijfsoverdracht. Ik had bijna jouw post gesloten omdat het lijkt op een particuliere vraag.

 

Als je straks in Spanje woont, heft NL als volgt (nl. geen premies volksverzekeringen in de eerste 2 schijven en ruwweg afgerond):

0-17.000 2,45%

17.000- 34.000 10,25%

34.000 - 54.000 42%

54.000+ 52%

 

Zolang de uitkeringen dus onder de 34K per jaar blijven profiteer je enorm!

 

Wellicht geldt in Spanje nog een premieplicht. Check dat even met een plaatselijke fiscalist.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Even reactie op belasting betalen over lijfrente omdat je de premie ook afgetrokken hebt natuurlijk.

Maar mijn vraag was een bedrag van 420.000.00 euro ineens storten in een lijfrente dus nooit geen premie betaaldt.

en meer belasting betalen.

 

Of 420.000.00 euro op de bank zetten en de rente in box 3 met minder belasting betalen.

 

Maar wat ik wil weten is de manier om naar spanje te gaan hier belasting te betalen ook de sociale dat ik de kinderbijslag ed blijf ontvangen.

 

1 Mijn fitnesscentrum door zoon laten runnen en ik in spanje met klein salaris.

2 Het eigen pand verhuren dus huurgeld als salaris.

3 Het pand verkopen afrekenen met fiscus, alleen bedrag lijfrente is maar 208.000.00 euro door mijn leeftijd.

 

als er een betere manier is zonder kinderbijslag te krijgen hoor ik het graag

In spanje is de kinderbijslag die ik zou krijgen voor 4 kinderen plus kindertoeslag en kortingsheffing vrouw redelijk veel,

dus ald dit zou kunnen graag.

Hans

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hans

 

je geeft zelf al aan dat van de stakingswinst maar 208K aftrekbaar is als stakingslijfrente. Dat is niet prettig.

 

Over de andere opties: verhuur van een pand aan de onderneming van jouw zoon valt in box 3, mits de huurprijs zakelijk is. Dan is alleen de waarde van het pand verminderd met evt. schulden belast in box 3 (ook als buitenlands belastingplichtige) met 1,2% netto. Nadeel is wel dat het pand verhuist van box 1 naar box 3 en er ook dan dus afgerekend moet worden over de stille reserve in het pand (zie optie 3 hieronder).

 

Optie drie kost je 52% IB over (420 - 208) = 110K netto. Dan wel een lijfrente die belast is bij uitkering zoals in mijn vorige post.

 

Heb je geen fiscalist die jou hierover adviseert? De belangen lijken mij te groot om dat even via HL te doen.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.