• 0

Hallo allemaal,

Ben nu al een paar dagen hier aan t lezen en zit met een vraag.

Wij willen een medisch kinderdagverblijf starten. Nu dachten wij om als stichting te starten en deze over een paar jaar om te zetten naar een bv.

Waarom?

Op de geplande lokatie staat een vliegtoren dat binnenkort op de monumentenlijst komt, we kunnen deze en de grond voor een schappelijke prijs overnemen. Bij diverse fondsen gehoord dat ze ons best wilde helpen maar alleen als stichting.

Dit is erg interessant alleen wil ik niet afhankelijk zijn van een bestuur en wil vooraf aangeven dat de stichting zal worden omgezet naar een bv

1- Kan iemand me vertellen of zo'n constuctie kan

2- Is t verstandig

3 - of toch gewoon meteen een bv opzetten

Alvast bedankt voor jullie reaktie

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18485-starten-kdv-als-stichting/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Oscar

Ik zie niet in waarom een stichting niet zou kunnen? Maar als voor derden een stichting de enige bedrijfsvorm is voor hun steuntoezegging, waarom dan nu al beginnen over een BV?

Ik denk dat de fondsen hun bijdrages aan goede doelen in stand willen houden en niet van doen willen hebben met een aandeelhouder die zich zou kunnen verrijken met hun donaties! Als eigenaar van een BV kun je immers jezelf (legaal) veel beter bevoordelen dan als bestuurder van een stichting.

Overigens denk ik ook dat die fondsen echt niet zitten te slapen en wellicht een clausule op zullen nemen in de overeenkomst van hun steuntoezegging tav een evt. omzetting naar een andere rechtsvorm.

Lijkt me ook logisch. Waarom zou je anders een BV willen? Het stichtingsbestuur kan daar nauwelijks een reden voor zijn. Zo lastig is dat nl. ook weer niet.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo allemaal,

Ben nu al een paar dagen hier aan t lezen en zit met een vraag.

Wij willen een medisch kinderdagverblijf starten. Nu dachten wij om als stichting te starten en deze over een paar jaar om te zetten naar een bv.

Waarom?

Op de geplande lokatie staat een vliegtoren dat binnenkort op de monumentenlijst komt, we kunnen deze en de grond voor een schappelijke prijs overnemen. Bij diverse fondsen gehoord dat ze ons best wilde helpen maar alleen als stichting.

Dit is erg interessant alleen wil ik niet afhankelijk zijn van een bestuur en wil vooraf aangeven dat de stichting zal worden omgezet naar een bv

1- Kan iemand me vertellen of zo'n constuctie kan

Ik kan me niet voorstellen dat de betreffende partijen die een stichting als voorwaarde stellen hiermee akkoord zullen gaan.

2- Is t verstandig

3 - of toch gewoon meteen een bv opzetten

Waarom niet een stichting die het terrein - zonder winst oogmerk, met behoud van het monument als doel etc - exploiteert en het KDV als huurder in een BV?

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Hoi

Bedankt voor jullie reaktie.

Het punt is dat wij voornemens waren een bv te starten.

Nu deze mogelijkheid zich heeft aangediend zijn wij enigzinds bezorgd dat we de controle mogelijk zouden verliezen daar we een bestuur "boven"ons hebben.

Dus onze oplossing was duidelijk communiceren dat deze situatie (een stichting) tijdelijk is. Is het uberhaupt makkelijk om een stichting om te zetten in een bv?

Maar goed

We gaan nu bekijken wat de mogelijkheden zijn om zoals voorgesteld de MKD( als bv) en monument ( stichting)apart op te richten.

Oscar

• 0

In hoeverre heb je geen controle over je stichting? Deze vraag intrigeert mij ook.

Ik weet dat je de stichting kunt oprichten met één bestuurslid (jezelf). Als je je zorgen maakt dat je de winst niet aan jezelf mag toekennen en je kunt aardig inschatten wat de winst in de komende jaren zal zijn, mag je jezeft vanaf het begin een goede salaris geven?

Als de stichting geen eigendom is, hoe kun je die ooit verkopen/overdragen? Goodwil? Gewoon weggeven?

Er is weinig info op de site's van KvK, notaris.nl en Belastingdienst over dit onderwerp.

Alvast bedankt voor deskundig advies.

• 0

Een stichting is niet bedoeld voor het behalen van persoonlijk voordeel. Een stichting heeft geen eigenaar en kan dus ook niet verkocht, overgedragen of weggegeven worden. Wel kan een nieuw bestuur benoemd worden, en nieuw personeel (bv directeur). Ook kan de stichting natuurlijk de onderneming verkopen, de stichting heeft dan een zak met geld waar ze iets mee kan doen.

Als je een onderneming wil starten om er zelf rijk van te worden, kun je beter een rechtsvorm gebruiken die daarvoor ook bedoeld is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

In hoeverre heb je geen controle over je stichting? Deze vraag intrigeert mij ook.

Ik weet dat je de stichting kunt oprichten met één bestuurslid (jezelf).

Een beetje notaris zal toch echt verlangen dat bij oprichting een voorzitter, penningmeester en secretaris worden benoemd.

Als je je zorgen maakt dat je de winst niet aan jezelf mag toekennen en je kunt aardig inschatten wat de winst in de komende jaren zal zijn, mag je jezeft vanaf het begin een goede salaris geven?

Nee, de bestuurders mogen geen salaris ontvangen, hooguit een vergoeding van de gemaakte kosten.

Als de stichting geen eigendom is, hoe kun je die ooit verkopen/overdragen? Goodwil? Gewoon weggeven?

De stichting kan de gedreven onderneming wel overdragen.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Hoi,

Ik heb even gelezen wat je vraagt en wat de antwoorden zijn die men geeft op je vragen.. maar kan het zijn dat je een stichting wilt starten omdat je dan subsidies aan kan vragen en dat te gebruiken als start kapitaal?

Het lijkt erop dat je een stichting wilt beginnen voor de verkeerde redenen..

Als je winst wilt maken met je eigen toko en je hebt geen eigen start kapitaal dan zijn er ook andere manieren.

Mijn excuses als het niet waar is wat ik denk.

Laat even weten wat je precies wilt zodat we je op een goede manier kunnen helpen.

urd-1

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar