• 0

exclusief contract voor ( erotisch) Foto/video model

Hi,

 

 

Misschien een raar onderwerp hier maar toch wel interessant en kan er weinig over vinden op het internet, mocht het "to much" zijn voor hier dan hoor ik dat ook graag.

 

 

Is het mogenlijk om een ( erotisch) foto/video model (len) exclusief vast te leggen aan een bedrijf.

In Amerika bestaan de z.g.n "contractgirls" bij grote productie bedrijven, nou weet ik dat je in Nederland als je iemand "vastlegt" je gelijk onder de werkgever en werknemer wet valt.

In de wet staat ook dat je iemand niet kan dwingen tot sexuele handelingen

 

Mijn vraag:

 

weet iemand hier een oplossing voor ????, het is b.v een groot risico m.b.t ziekte om een ( erotisch) model vast te leggen/ exclusief. Ook bestaat de kans dat de wetgeving je aanrekent voor "gedwongen prostitutie" dus strafbaar.

 

Ik ben bezig om een "gebruikers handleiding" op te zetten voor beginnende modellen in de erotische branche, deze modellen lopen vaak tegen vage contracten en personen aan en hebben nul tot geen bescherming.

D.m.v deze handleiding willen we voorkomen dat modellen in dit soort "valkuilen" stappen, maar dan moet ik wel weten of dit soort contracten mogenlijk zijn.

 

Bij voorbaat dank.

 

Challenger.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Noemen ze dat niet een impressario in de muziek branche of een "manager" of agent? Je vertegenwoordigd iemands zakelijk belangen op commissie basis. De modellen worden door de klant betaald. Daar wordt je geen werkgever van.

 

Een ander model is dat je de modellen feitelijk in dienst neemt en een salaris geeft. Dan kan je voor ze vragen wat je wil en zijn de totale opbrengsten voor jouw.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Het gaat nu voornamelijk om een exclusief contract, dus dat houd in dat ze niet voor andere produktiebedrijven mogen en kunnen werken.

Soort van "gezicht van" zoals bv een bekend fotomodel het gezicht is van b.v een cosmetica merk, alleen dan nu voor de erotiek branche.

 

Agenten, impressario's of managers zoals die bestaan in de hoedannigheid zoals in de muziekwereld of mainstreamentertainment bestaan niet in de NL erotiek branche.

De z.g.n modellen of castingbureau's stellen al helemaal niks voor want die kan iedereen beginnen, daar heb je geen papieren of wat dan ook voor nodig. De modellen die daar binnenlopen zijn overgeleverd aan de genade van het bedrijf.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als jij wil dat een model bij jou een exclusief contract gaat tekennen zal je dat model toch wel moeten kunnen garandren dat ze voldoende werk via jou krijgt.

Indien je die garantie niet kan geven zal iemand dat niet snel tekennen anders zit ze straks maanden zonder werk omdat jij geen opdrachten hebt.

 

overigens zou ik deze vraag eens op www.adultwebmaster.nl stellen, daar zitten de experts op dit vakgebied.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

Bedankt voor je input.

 

Adultwebmasters zijn zeker geen expert op dat vakgebied ::) want die hebben bijna geen contact met de buitenwereld ;D

Nee is gekkigheid, maar ik ken er (te)veel en die hebben eigenlijk weinig te maken met modellen.

Als, en ik zeg als, ze al zelf hun content (= materiaal) maken/produceren dan huren ze modellen in bij 1 van de casting/modellenbureau's.

Het model doet de opdracht, ze zet haar handtekening op een modelrelease, doet afstand van het materiaal en krijgt haar geld, einde verhaal, model heeft niks meer te zeggen over wat er met de content gebeurd en krijgt er ook geen extra inkomsten meer van. Zeker nu ook het internet zo groot aan het worden is, word het steeds gevaarlijker voor modellen om zomaar ergens een opdracht te accepteren, ze hebben geen flauw idee waar ze heen gaan en de z.g.n modellen/casting bureau's interesseert het ook geen reet, zoalng ze maar geld verdienen, verstand van de erotiekwereld en van modellen hebben ze al helemaal niet.

 

Bij een exclusief contract word die garantie ook gegeven op voldoende werk, alleen moet er een contract/oplossing zijn voor het feit dat het model dan niet onder de wergever/werknemer wetgeving valt omdat daar juist teveel haken/ogen aanzitten.

 

In Amerika werkt het model exclusief voor een produktiebedrif en krijgt daar (zeer) goed voor betaald + haar naam word opgebouwd en doet het bedrijf alle marketing, enz.. waardoor ze op latere leeftijd ( als ze geen zin meer heeft of verkeerd "opdroogt" ;)) uit de bisness kan stappen maar nog steeds geld krijgt van haar naam, website en films op basis van royalties. Dit is voor het model en haar toekomst een velemale betere opzet, want die veel al jonge modellen denken nog niet zo na over 10 tot 15 jaar later, alleen dan is het te laat.

 

Wij merken zeer regelmatig dat modellen maar 2 tot 3 jaar dit werk doen en dan door alle valkuilen en verkeerde figuren, geen spaarpotje hebben opgebouwd en verder ook niks hebben aan royalties of een website. ze stappen dan uit de bisness, en probeer dan nog maar eens een "normale" baan te vinden met het risico dat op een dag je werkgever naar je toekomt en je vrolijk verteld dat hij je gisteren nog op canal+ heeft gezien, om maar een voorbeeld te noemen.

Dit terwijl het ook goed geregeld kan worden met goede voorlichting en begeleiding en met bescherming van het model.

 

 

Link naar reactie
  • 2

Even vanuit eigen modellenervaring (enkele jaren, kilo's en lachrimpels lichter ;D )

 

Ik heb nooit als erotisch model gewerkt, maar wel als fashion model. Daar was het in principe niet ongebruikelijk dat je tekende voor een bepaalde mate van exclusiviteit. Zal eens zoeken of ik op zolder de doos met foto's en papieren uit die tijd nog kan vinden. Dan kan ik je zo een voorbeeldje sturen.

 

Er was dan meestal een periode aan verbonden. Het is bij mij niet voorgekomen in de tijd dat ik voor modellenbureaus werkte, alleen in de tijd dat ik freelance werkte.

 

Staat me nog iets bij dat dat destijds ook zo geregeld was bij een merk van badmode. Ik mocht tijdens de looptijd van die campagne en ik geloof uit mijn hoofd tot een seizoen erna niet voor een concurrerend bedrijf van dit merk werken.

 

Maar, houd er wel rekening mee dat het aanbod wat je het model doet wel de moeite waard is. Anders zal zij niet snel akkoord gaan met een dergelijk contract.

Hartman Fieldmarketing

Link naar reactie
  • 0

...

In Amerika bestaan de z.g.n "contractgirls" bij grote productie bedrijven, nou weet ik dat je in Nederland als je iemand "vastlegt" je gelijk onder de werkgever en werknemer wet valt.

In de wet staat ook dat je iemand niet kan dwingen tot sexuele handelingen

 

Mijn vraag:

 

weet iemand hier een oplossing voor ????, het is b.v een groot risico m.b.t ziekte om een ( erotisch) model vast te leggen/ exclusief. Ook bestaat de kans dat de wetgeving je aanrekent voor "gedwongen prostitutie" dus strafbaar.

...

 

Neem eens contact op met de BD? Als je hun een uitspraak kunt laten doen, wordt het al makkelijker. Wat jij wilt lijkt inderdaad op een manager / artiest (of sporter) constructie, en dat lijkt me voor de BD wel acceptabel (is geen loondienst).

 

Gedwongen prostitutie lijkt me niet aan de orde. Het model tekent bijv dat ze bepaalde handelingen wel / niet uitvoert, dan lijkt me niet dat er van dwang sprake is. Ook niet als er vastgelegd wordt hoeveel uur / dagen het model maximaal per jaar werkt. En als het model ook nog het recht heeft werk te weigeren lijkt me dat nog minder dwang dan de gemiddelde werknemer in NL heeft ;D.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Ik ben bezig om een "gebruikers handleiding" op te zetten voor beginnende modellen in de erotische branche, deze modellen lopen vaak tegen vage contracten en personen aan en hebben nul tot geen bescherming.

D.m.v deze handleiding willen we voorkomen dat modellen in dit soort "valkuilen" stappen, maar dan moet ik wel weten of dit soort contracten mogenlijk zijn.

 

Bij voorbaat dank.

 

Challenger.

 

Heb je verder wel zelf ervaring in deze branche, en genoeg on handleiding te maken voor derde ???

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • -1

??? omdat ik vraag wat BD betekent dan ben je gelijk onervaren ???? rare beredenering

 

 

We zitten/werken "pas" 11 jaar in de bisness en mijn vrouw is een zeer bekend glamour/erotiek model.

Verder werken en hebben gewerkt over heel de wereld met alle grote/bekende bedrijven, fotografen en andere bekende sterren. Hoef daar toch geen verantwoording over af te leggen ????

 

Ik stel een vraag waar we met onze partners niet goed uit kunnen komen en dat is toch ook de bedoeling van dit forum, of word je hier ook beoordeeld op wie je bent, wat je kan en of dat wel in het plaatje past ????

 

Als je een reactie wilt geven dan liever zinvolle :)

Link naar reactie
  • 0
We zitten/werken "pas" 11 jaar in de bisness en mijn vrouw is een zeer bekend glamour/erotiek model.

Verder werken en hebben gewerkt over heel de wereld met alle grote/bekende bedrijven, fotografen en andere bekende sterren

 

Heeft je vrouw zelf nog nooit een exclusief contract gehad wat als voorbeeld zou kunnen dienen?

Link naar reactie
  • 0

 

...

Hoef daar toch geen verantwoording over af te leggen ????

 

Nee.

 

Ik stel een vraag waar we met onze partners niet goed uit kunnen komen en dat is toch ook de bedoeling van dit forum (ja), of word je hier ook beoordeeld op wie je bent (ja), wat je kan (ja) en of dat wel in het plaatje past (ja) ????

 

De 2e en 3e (ja): jouw bijdragen (net als van alle andere leden) worden impliciet beoordeeld, zowel als vragensteller als als antwoordgever en dat heeft natuurlijk te maken met wie je bent en wat je kunt. De 4e (ja): het moet met ondernemen te maken hebben, en geen huiswerkvragen van studenten. Voor de rest is alles mogelijk, ook bijv vragen over ondernemen in de erotiekbranche.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

??? omdat ik vraag wat BD betekent dan ben je gelijk onervaren ???? rare beredenering

 

 

We zitten/werken "pas" 11 jaar in de bisness en mijn vrouw is een zeer bekend glamour/erotiek model.

Verder werken en hebben gewerkt over heel de wereld met alle grote/bekende bedrijven, fotografen en andere bekende sterren. Hoef daar toch geen verantwoording over af te leggen ????

 

Ik stel een vraag waar we met onze partners niet goed uit kunnen komen en dat is toch ook de bedoeling van dit forum, of word je hier ook beoordeeld op wie je bent, wat je kan en of dat wel in het plaatje past ????

 

Als je een reactie wilt geven dan liever zinvolle :)

 

Verkeerde conclusie! Zelfs een beetje onaardig....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Als ik het even teruglees dan denk ik dat we het hier over een misverstand hebben.

Anders dan de Postbank ING kun je hier gewoon een rekening courant openen en krediet opbouwen.

Mensen worden hier niet beoordeeld of veroordeeld omdat ze actief zijn in een branche waar iedereen het over heeft maar niemand ooit in heeft gewerkt, een dienst afgenomen of iets van heeft gekocht.

Overigens hebben we aardig wat actieve Higherlevelaars die actief zijn in jouw branche, ook dat geeft naar mijn mening aan dat we hier over het algemeen redelijk ruimdenkend zijn.

 

On topic maar weer. :)

Link naar reactie
  • 0

 

Verkeerde conclusie! Zelfs een beetje onaardig....

 

Misschien wel, maar ik begrijp wel waarom Challenger dat kon denken. Wat was dan de juiste conclusie?

 

Er was nog helemaal geen conclusie te trekken! Ik vroeg mij dit af voordat ik allerlei antwoorden ga geven ik een beetje het idee had dat er heel veel mensen hun input geven en de TS er dan 'zomaar' vandoor mee gaat.... Zo zie je maar hoe prettig het is als mensen zich voorstellen of hub vraag onderbouwd stellen.... no hard feelings

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Ik ben ook zeker niet >:(, dus daar hoeft niemand zich druk over te maken, wij uit de adultbisness kunnen wel tegen een stootje (nog wel meerdere ook en dat is dan wel weer lekker ;D)

 

Ik ben niet van de afkortingen en een BD of TS het zal allemaal wel, als ik het in mijn vakgebied vertaal dan hebben we het over Bondage en Domination of TransSexueel........

 

De BD ;D stond binnen een week na onze oprichting bij ons op de stoep om vragen te stellen over de bisness en gaven toe dat de erotiek industrie een "grijs" gebied was voor hun, dus ik heb het niet zo op de BD en zij ook niet op ons.

 

Mijn vrouw heeft meerdere contracten afgeslagen juist door het feit dat de contracten van geen kant klopten en onder catagorie "wurg" vielen.

 

In Amerika word anders aan gekeken tegen het beroep van Adult/ erotisch glamour model en zijn de modellen bang voor hoge schadeclaims, die "angst" bestaat ( gelukkig) niet in Europa.

 

Bij een aantal van de grote bedrijven in Europa bestaan ook contractmodellen maar die zijn ( bijna altijd) met modelinge overeenkomst dat je sex hebt met een hoge pief.

Zo word het ook aan je aangeboden.

 

Bovenstaande dingen zijn juist zaken waar we van af willen.

 

De reden dat ik niet met naam en toenaam sta is een bewuste keuze, mijn excuus daarvoor als dat jullie weerhoud om goede input of ideeën te geven.

Link naar reactie
  • 0

 

...

De reden dat ik niet met naam en toenaam sta is een bewuste keuze, mijn excuus daarvoor als dat jullie weerhoud om goede input of ideeën te geven.

 

Het feit dat je niet je eigen naam wilt gebruiken is je goed recht, en zal (denk ik) niemand er van weerhouden te reageren op je vragen. Als je wat verder leest in andere topics zul je zien dat veel mensen niet hun echte naam gebruiken.

 

TS is topicstarter, trouwens. Als ik jou was zou ik toch met de BD in gesprek blijven. Juist omdt de erotiek een 'branche apart' is, moet je hun er van overtuigen dat jij eerlijk zaken wilt doen en daarom hun hulp (in de vorm van duidelijke uitspraken) nodig hebt. Anders blijft de branche schimmig en dat willen ze toch ook niet? Mocht dat niet helpen, dan gewoon hogerop gaan,desnoods tot aan de staatssecretaris (evt mbv de pers). Maar probeer zolang mogelijk met ze samen te werken, en vooral niet in wij/zij discussies terecht te komen.

 

Mijn persoonlijke ervering met de BD is dat er prima met ze te praten valt, zolang je duidelijk maakt wat je bedoeling is. Maar goed, ik zit niet in de erotiekbranche, dus dat zal iets lastiger kunnen zijn.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Is het mogenlijk om een ( erotisch) foto/video model (len) exclusief vast te leggen aan een bedrijf.

In Amerika bestaan de z.g.n "contractgirls" bij grote productie bedrijven, nou weet ik dat je in Nederland als je iemand "vastlegt" je gelijk onder de werkgever en werknemer wet valt.

In de wet staat ook dat je iemand niet kan dwingen tot sexuele handelingen

 

...

 

weet iemand hier een oplossing voor ????, het is b.v een groot risico m.b.t ziekte om een ( erotisch) model vast te leggen/ exclusief. Ook bestaat de kans dat de wetgeving je aanrekent voor "gedwongen prostitutie" dus strafbaar.

 

Interressante materie, goede zaak dat iemand daar mee bezig is, dunkt me.

 

Ik weet heel weinig over die branche, en ben ook zeker geen advocaat, maar ik vraag me af of niet gewoon iets als volgt kan doen (een contract wat ik in de IT branche wel vaker zie):

 

Je maakt een contract voor een bepaalde periode, met betaling of per gemaakte uren of per 'project'. Als de persoon in kwestie dan niet wil werken, krijgt deze ook niets (hoeft er dus ook niet 'gedwongen' to worden). Exclusiviteit leg je dan vast middels zo'n standaard clausule die zegt dat je tijdens de contractperiode niet voor een concurrerend bedrijf uit dezelfde sector mag werken. Je zit dan wel met werkgever/werknemer relatie denk ik zo, maar je mag 3x een contract voor bepaalde tijd uitgeven, toch?

 

Ik zou toch hopen dat een goede advocaat de mogelijkheden hiermee zo voor je op een rijtje zou kunnen zetten.

Web- en (mobiele) software ontwikkelaar

Nu ook verkrijgbaar als DGA!

Link naar reactie
  • 0

Hi,

Bedankt voor je input.

 

We hebben ook een advocaat/jurist die zich ermee bezig houd maar ben gewoon benieuwd of er misschien andere of betere oplossingen zijn. Er zijn veel meer aspecten die meespelen.

 

Met die "oplossing" die jij voordraagt zit het probleem dat je bezig bent met het opbouwen van een naam, die kun je niet binnen 3 maanden opbouwen en zelf niet binnen een jaar. Een contract voor exclusief zou voor minimaal 3 jaar moeten.

Liefst zelfs 5 jaar, maar de doorloop van deze modellen ligt op 2 tot 3 jaar dat een model in deze bisness werkzaam is.

Die korte periode komt ook voornamelijk door het feit dat ze dan zo vaak in de zeik zijn genomen dat ze helemaal niks met de bisness te maken willen hebben.

 

Het risico voor het bedrijf is ook vrij groot want als het bedrijf zijn geld en moeite in een model steekt ( even niet dubbelzinnig) dan wil je niet dat het model na een jaar zegt: "hey bedankt voor de moeite, iedereen kent me nu en ik ga ergens anders mijn geld verdienen".

Dat soort situaties zie je natuurlijk ook bij bands, acteurs of topmodellen, iemand steekt er veel tijd en moeite in en dan vervolgens, zodra ze bekend worden, vertrekken ze.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.