• 0

Lenen of zelf investern

Ik heb een bedrijf gekocht voor een bedrag van 30k. Nu kan ik het bedrag in 1 keer ophoesten, maar ik vraag me af wat verstandiger is; volledig lenen, gedeeltelijk lenen of alles zelf betalen. Er is ook nog geen bedrijfsvorm (b.v. BV) waar kapitaal in zit. Hier stort je natuurlijk 18k in om het op te zetten en wellicht dat een bank wil dat je die eerst opmaakt. Of is het ook een constructie om aan de nieuw op te zetten BV een persoonlijke lening aan te gaan om zo het bedrijf te kunnen kopen. Al het advies en ideen zijn welkom!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die vraag hangt vooral af van hoeveel vermogen je zelf hebt.

 

Als je een miljoen hebt, dan is 30k niks. Als je zelf 50 k hebt, dan zou ik het niet doen, want bij eventuele afschrijving ben je het grootste deel van je vermogen kwijt. Dan zou ik lenen.

 

Verder hangt het af van je relatie met een bank. 20 k uitlenen is voor een bank niet veel en willen ze niet veel tijd in steken. Maar als je weet hoe het werkt en je hebt een goede relatie en krediethistorie daar, dan kan het wel eens zo geregeld zijn.

 

Die 18k in de BV is trouwens een verplichting, maar de vraag of je een BV moet hebben, moet je laten afhangen van de winst die je gaat maken. Ik zou er pas een BV van maken als je meer dan een halve ton winst maakt.

 

 

Ik heb een bedrijf gekocht voor een bedrag van 30k. Nu kan ik het bedrag in 1 keer ophoesten, maar ik vraag me af wat verstandiger is; volledig lenen, gedeeltelijk lenen of alles zelf betalen. Er is ook nog geen bedrijfsvorm (b.v. BV) waar kapitaal in zit. Hier stort je natuurlijk 18k in om het op te zetten en wellicht dat een bank wil dat je die eerst opmaakt. Of is het ook een constructie om aan de nieuw op te zetten BV een persoonlijke lening aan te gaan om zo het bedrijf te kunnen kopen. Al het advies en ideen zijn welkom!

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

dank voor het antwoord. :) Helaas is er geen miljoen op de bankrekening :(

 

De BV leek mij verstandiger ivm persoonlijke aansprakelijkheid en kosten die anders wellicht op de privesfeer verhaald kunnen worden. Maar de 18k voor de oprichting ervan ben je neem ik aan ook kwijt als je onomkeerbare verliezen gaat lijden.

 

Verder was de vraag ook een fiscale vraag. Wellicht zijn er fiscale voor en/of nadelen om vreemd versus eigen kapitaal in de aankoop te stoppen.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn zeker fiscale verschillen, die mede afhankelijk zijn van de exacte situatie. Wie leent van wie, wie staat er borg, hoeveel vennootschappen zijn er, etc.

 

Maar onderschat de fiscale verschillen tussen een eenmanszaak en een BV niet. Die zullen waarschijnlijk veel meer invloed op je besteedbare inkomen hebben.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een bedrijf gekocht voor een bedrag van 30k. Nu kan ik het bedrag in 1 keer ophoesten, maar ik vraag me af wat verstandiger is; volledig lenen, gedeeltelijk lenen of alles zelf betalen. Er is ook nog geen bedrijfsvorm (b.v. BV) waar kapitaal in zit. Hier stort je natuurlijk 18k in om het op te zetten en wellicht dat een bank wil dat je die eerst opmaakt. Of is het ook een constructie om aan de nieuw op te zetten BV een persoonlijke lening aan te gaan om zo het bedrijf te kunnen kopen. Al het advies en ideen zijn welkom!

 

Belangrijk is te bepalen wat je strategie wordt (zie Msteer)

Uit je verhaal lees ik dat je met de juiste marketing en sales de omzet wil verhogen.

Heb je deze plannen al uitgewerkt en wat heb je daar in financiele zin voor nodig?

 

Daarnaast is de keuze voor een BV een fiscale of beperking van aansprakelijkheid.

Voor een financiering maakt het niet uit. Een bank zal een hoofdelijkheid willen bij een startend bedrijf.

Daarnaast is 1 bv geen bv. Sommige activa wil je buiten het risico van een werkmaatschappij houden.

 

Enfin en zo kan ik nog wel door gaan.

Belangrijk is nu te bepalen hoe je wil aanpakken en dit uitwerken in een ondernemingsplan met financieel plan.

 

www.hoogkamermkbadvies.nl

www.Hoogkamermkbadvies.nl

 

 

 

Mij castle: www.kasteeldever.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.