• 0

Geld uit privé na winst terugboeken?

Beste ondernemers,

 

Als beginnende ondernemer ben ik nu ruim een halfjaar opweg en het bevalt mij goed! :)

Alleen zit ik nu met een kleine vraag waar ik zelf even niet uitkom.

Ik heb een eenmanszaak en heb voordat ik het bedrijf startte 226 euro uitgegeven aan een tftscherm voor mijn zaak.

Deze 226 euro heb ik uit mijn privé betaald. Nadat ik geld ging verdienen heb ik deze 226 euro (incl. btw) als kosten opgegeven en dus BTW teruggevorderd.

Vandaag heb ik deze 226 euro teruggeboekt naar mijn privé rekening. Mag dat? (omdat ik dit geld heb geleend).

Ik heb gelezen dat bij een eenmanszaak voor de fiscus weinig verschil is tussen privé en zakelijk vermogen. Mijn balans klopt wel weer door deze 226 euro terug te boeken naar mijn privé.

 

Klopt en mag dat? ;) Alvast hartelijk dank voor het lezen van mijn berichtje! ;D

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zeker mag dat. Het eerste is een privé-storting geweest. De tweede mutatie een privé-opname. Noodzakelijk is het niet om het geld terug te halen maar wel volledig toelaatbaar.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Je balans zou sowieso moeten kloppen, ongeacht of je deze transactie doet:

 

In eerste plaats heb je een investering gedaan van 226 in je bedrijf (het voorschieten van de aankoop van de TFT).

 

Die gaat alsvolgt:

 

Activa: Liquide Middelen +226

Passiva: Eigen Vermogen + 226

 

Dan doe je de aankoop, dit is een transactie op je winst- en verliesrekening:

 

Activa: Liquide Middelen -226

Passiva: Eigen Vermogen -226 (door minder winst (of zelfs verlies))

 

(Deze aankoop kan je direct op je winst- en verliesrekening nemen, zie: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-03.html )

 

Dan keer je 226 euro uit aan jezelf:

 

Activa: Liquide Middelen -226

Passiva: Eigen Vermogen -226

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.