• 0

Hoe netto opbrengsten te berekenen bij verkoop 50% aandelen in BV?

Beste forumleden,

 

Wie kan mij vertellen wat je aan belastingen verschuldigd bent als je je bedrijfsbelang verkoopt? Ik ben DGA van een onderneming met 50% van de aandelen. Wil dus weten hoeveel ik netto van de verkoopprijs kan overhouden.

 

Ik heb de aandelen van de werkmij ondergebracht in een personal holding. Daar komt ook mijn management fee en de dividend binnen.

 

In afwachting van de reacties

 

A Hanson.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De verkoop van de aandelen door de holding leidt in beginsel niet tot belastingheffing door toepassing van de deelnemingsvrijstelling. Als je de opbrengst naar privé haalt door middel van dividend, dan kost je dat 25% inkomstenbelasting (eerst (direct) 15% dividendbelasting, het restant (25-15=10%) wordt via je IB-aangifte belast).

 

Maar dat is dus uit te stellen door het in de holding te laten zitten, waarbij je wel moet bedenken wat je er dan mee gaat doen: de winst die je met het vermogen behaalt, is wel weer belast.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als je vanuit je holding bv het onroerend goed aankoopt en gaat verhuren ben je over het daarmee behaalde resultaat in de holding vpb verschuldigd; per 1-1-2009 a 20%. Het ligt er aan wat je er daarna mee gaat doen. Zoals je weet naar prive halen kost weer 25% dividenbelasting (tweetraps raket; zie eerder bericht).

Wellicht is het interessant om vanuit de holding dividend uit te keren naar pive en dan in prive in box 3 te beleggen in een pand voor de verhuur.

www.reith.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.