• 0

Wonen in België, belasting betalen in NL

Zoals eerder al vermeld ben ik aan het dubben om in België te gaan ondernemen/wonen, maar wat is belastingtechnisch nu verstandig. Ik heb begrepen dat als je als Nederlander in België gaat wonen, de keuze hebt om de belastingafdracht in NL te doen of in België. Maar gaat dat alleen op als je een inkomen geniet uit Nederland, of ook als je in België je brood verdient als ondernemer?

 

Het ziet er naar uit dat ik in België ga wonen en aandeelhouder en bestuurder wordt van een Belgische BVBA. Daarnaast hou ik een BV aan in Nederland, waarmee ik één activiteit aanhoud waarbij ik een winst voor belasting denk te behalen van 30 -50k per jaar. Hier ben ik ongeveer 1 á 2 dagen per maand mee bezig en heb hier geen kantoorruimte o.i.d. voor nodig.

 

De afspraken met de accountant in NL en BE staan in januari gepland, maar ik denk niet dat zij mij grensoverschrijdend advies kunnen geven.

 

Volgens mij zou ik gewoon de BV in NL aandeelhouder moeten laten worden van de BVBA in BE en een management-fee laten uitbetalen aan de BV in NL, waar ik dan mijn salaris uit betrek. Maar hoe gaat het dan met de winstbelasting van de BVBA, valt die dan in zijn geheel in BE, waarna de winst naar NL gaat en nog een keer wordt belast in de BV, of wordt er dan maar 1 keer belast?

 

Komt toch nog wat bij kijken...

 

Bij voorbaat hartelijk dank voor de reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vooropgesteld: Als je in België woont en werkt, zal je in ieder geval daar belast worden. Daarnaast kun je ook in Nederland belastingplichtig zijn. Om te voorkomen dat je dubbel belasting betaalt, bestaat er een verdrag tussen Nederland en België, waardoor dubbele heffing meestal voorkomen wordt.

 

Overigens is het nog even de vraag waar je inkomen uit de BV belast zal zijn. De BV is in ieder geval op grond van de Nederlandse wetgeving in Nederland belastingplichtig. Echter, als de feitelijke leiding van de BV (jij dus) in België zit, zal de BV op grond van de Belgische wetgeving (ook) in België belastingplichtig zijn. Genoemd verdrag zal dan de uitkomst bieden. Het is mogelijk de BV in Nederland te houden, maar dat betekent wel dat besluiten en dergelijke ook hier genomen moeten worden. Maar ook in dat geval zal belastingheffing over je salaris in beginsel aan België worden toegerekend, als je vanuit België werkt.

 

Het is best wel complex hoe dit precies werkt, maar veel accountants en belastingadviseurs in de grensstreek hebben hier wel ervaring mee. Maar waarom wil je in Nederland belastingplichtig blijven? Je haalt jezelf namelijk wel wat op je hals.

 

Oh ja: als de BV aandeelhouder wordt van de BVBA, dan zijn de opbrengsten (dividend) die de BV ontvangt in beginsel vrijgesteld op grond van de deelnemingsvrijstelling. Dus niet belast in Nederland.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De belastingdruk in Nederland is lager en de hypotheekrenteaftrek kan je dan ook meenemen(en ik wil de drempel ook niet te hoog maken, om weer terug te keren ;)). Ik zie dat veel Nederlanders dat doen, maar de meeste werken dan in NL en wonen in BE. Maar in principe ben ik dan ook in dienst bij een Nederlands bedrijf..

 

Wat ik heb begrepen is dat je dan je aangifte inkomstenbelasting in Nederland en België doet en op het Belgische formulier een vakje aankruist dat je de belastingheffing in Nederland doet plaatsvinden en dan moet je in Begië nog 5-7% over het bedrag aan inkomstenbelasting betalen aan een soort van gemeentebelasting.

 

Ik had dus gedacht dat ik niet in dienst kom bij de Belgische BVBA, maar dat ik me verhuur vanuit NL aan de Belgische BVBA d.m.v. een management-fee..

Link naar reactie
  • 0

Ik zit in een soortgelijke situatie. Ik woon in Belgie en werk nu op basis van een 0-uren contract via een Nederlands tussenburo bij een groot verzekeringsbedrijf in Nederland (dat alleen met preferred suppliers werkt, vandaar dat tussenburo). Nu zou ik graag hetzelfde werk via een nog op te richten belgische BVBA voort willen zetten. Het tussenburo zegt dat dat niet kan. Volgens de belastingdienst buitenland zou het wel mogelijk moeten zijn en is er waarschijnlijk sprake van onwil.

Hoe zit dat nu feitelijk? Kan ik vanuit een Belgische bvba een tussenburo in Nederland factureren voor de werkzaamheden die ik bij een eindklant verricht? Waarom zou een tussenburo daar moeilijk over doen?

Link naar reactie
  • 0

Ik woon zelf als Nederlander ook in België. Ook al is het maar het zevende huis over de grens en ligt Maastricht slechts tientallen meters verderop, feitelijk is het gewoon België. Toch doe ik vrijwel alles in Nederland (behalve slapen ;) ) en als in 2009 de onderneming gaat opgestart worden doe ik dat ook in Maastricht. Eigenlijk is het enige wat ik in België afdraag de huur van de woning. Ik heb overigens (vooralsnog?) nooit inkomsten genoten uit België en zodoende daar nog geen verdere belastingen hoeven betalen. Vanzelfsprekend wel in Nederland. De Nederlandse zorgverzekering heb ik ook bijvoorbeeld gewoon kunnen aanhouden. Of de onderneming in de toekomst ook een vestiging in België zal krijgen, daar ben ik nog niet mee bezig. Zelfde geldt voor of ik in de toekomst in België blijf wonen of toch weer binnen de Nederlandse landsgrenzen terugkom.

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

 

Locorendo Internacional & Victoria Experiencia

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.