• 0

omzetverloop horeca

Horeca tijgers aanwezig?? Ik kan een horecaonderneming over nemen in Antwerpen, probleem is dat ik moeilijk de omzet kan schatten. Is er dan geen jaarrekening zal je zeggen, ja , die is er alleen de huidige eigenaren doen heel veel zwart(schijnt normaal te zijn in B). De makelaar komt met zeer hoge inkomsten die ik niet geloof. De omzet op papier is 150.000, weer veel te laag. Het is een goede locatie, downtown Antwerpen, bedrijf bestaat al 15 jaar, goede naam, terras, mooie inrichting, apparatuur in orde etc. Ik heb zelf bij 2 bezoeken kunnen constateren dat de zaak goed loopt. Nu ben ik een dag voor de deur gaan posten, om te zien hoeveel mensen er binnen komen. Op een doordeweekse dag was dat 190. Wat ik me nu afvraag is, hoe verhoudt de omzet op zaterdag en zondag zich normaal gezien tot de omzet op een doordeweekse dag?? Zondag is de zaak altijd open, van de buurvrouw begreep ik dat zondag bijna even druk is als zaterdag. Iemand ervarinf met deze problematiek.??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Makkelijk gezegd dat de rest van de omzet zwart is..

 

Maar het gaat er (juist bij horeca) niet alleen om wat de zaak nu draait, maar wat 'ie draait, als jij aan het roer staat. Kan je niet gewoon een maand meewerken in de zaak, zodat jij een goede mening kun vormen..

 

Is het trouwens echt in de binnenstad in Antwerpen, of meer bij het station? Ik kom namelijk veel in de buurt van het centraal station, in de buurt van de Keyserlei, is nogal wat verloop aan horecazaken..

 

Maar uitgaande van een gemiddelde besteding van 10 euro × 190 × 350 = 665 000

Link naar reactie
  • 0

De zaak zit in de Hoogstraat, tussen Groenplaats en Schelde. Hoe kom jij op 10 e per klant? Horeca Nederland geeft aan 4,5 e per klant bij een lunchroom. Nou heb ik ook gelezen dat de belgen meer besteden in de horeca, maar zo veel meer? Dan heb je nog de BTW discussie, in Belgie is de BTW op voeding hoog tariief heb ik begrepen. Scheelt ook wel een slok(behalve als je alles zwart doet, maar dat zal mijn bank wel niet accepteren denk ik)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen horca tijger maar als iets klinkt als te mooi om waar te zijn, dan is het vaak te mooi en niet waar. "Meer gegadigden" betekent vast dat ze willen dat je de hoofdprijs betaalt. En dat de omzet zogenaamd "zwart" is bevestigt dat beeld. Niet in trappen, zeggen dat je er over zult nadenken. Laat ze jou maar bellen. Als ze niet bellen willen ze niet onderhandelen.

Link naar reactie
  • 0

Heb je inzicht in de inkopen ?

De belastingdienst gebruikt in de horeca vaak de inkoopstatistieken om te bepalen hoeveel omzet er gedraaid zou moeten worden.

 

Uit een biervat tap je x biertjes a x euro, x biervaten per jaar is dus x omzet

Dit kun je ook toepassen op de inkoopcijfers van koffiemelk, koffie, broodjes, eieren en weet ik wat er allemaal door leveranciers aangeleverd word. Door te extrapoleren denk ik dat je een redelijk goed beeld kunt krijgen van wat er aan omzet mogelijk is.

 

 

Ik herinner me uit eerdere discussies op Higherlevel wel meer verhalen van horecabedrijven waar bij nader inzien de beloofde omzet helemaal niet gehaald werd. Soms door optimisme (naiviteit) van de nieuwe eigenaar zelf, soms gewoon door het rommelen met de cijfertjes van de vorige eigenaar om zo de vraagprijs op te kunnen krikken.

Link naar reactie
  • 0

Ik wist natuurlijk niet dat het om een lunchroom ging, was gewoon natte vingerwerk..

 

Maar als je met een lunchroom een shoarma tent o.i.d. bedoeld, kan je toch wel uitgaan van een gemideld 5 euro denk ik, zit je dus op ruim 3 ton... Wat noemde de makelaar als omzet?

 

wat is trouwens de vraagprijs en de reden van verkoop? Staat er in de buurt meer leeg, of ter overname?

 

Neem het advies van msteer ter harte en wacht af. Het is in deze tijd zowieso moeilijk om een bedrijf te verkopen (zeker met goodwill)

Link naar reactie
  • 0

Een shoarmazaak is het zeker niet, meer een deftige tearoom, oud pand, veel sfeer,antieke meubels, 80% van de klanten zijn tussen 40-60 jaar. Vind ik ok, hebben meestal geld te besteden en gaan voor kwaliteit. De vraagprijs is 160.000. Omzet schat ik zelf vooralsnog op 330.000. De vraagprijs van 160.000 is dan redelijk. Eigenaren willen verkopen ivm leeftijd. Indicatie van de omzet is voor mij ook dat er 3 fte ers werken. (naast de eigenaren) In de buurt staat weinig te koop. Eigenaren exploiteren sinds 2004 dus zeker geen eendagsvlieg.

Over de financiering maak ik me geen zorgen, de account manager van Fortis kende de zaak, hij zag weinig problemen(heb zelf in de branche gewerkt dat maakt het gemakkelijker)

Inkoop, is ook belachelijk laag, vermoedt dat er ook eea zwart gaat. Dus hier is weinig te extrapoleren.

 

Link naar reactie
  • 0

Inkoop, is ook belachelijk laag, vermoedt dat er ook eea zwart gaat. Dus hier is weinig te extrapoleren.

 

 

Ga je uit van je eigen vermoedens (wishfull thinking) of ga je dit verder uitzoeken.

Misschien bestaat die inkoop wel helemaal niet en teken je straks voor een lage omzet terwijl jij denkt dat er meer omzet is,

JE kunt nergens verhaal halen over als de zwarte omzet niet bestaat.

Link naar reactie
  • 0

Beste Anthony,

 

Uit jouw beschrijving van de zaak, formule en locatie lijken er zeker kansen te zijn voor een goede ondernemer! Om in te schatten of het hier om een redelijke vraagprijs gaat, zou ik vooral kijken naar het resultaat en de cash-flow. In de exploitatie moet voor jou voldoende ruimte zijn voor prive-inkomen en het doen van herinvesteringen en aflossingen. Let in de aangeleverde jaarrapporten behalve op de omzet op de kostenstructuur en de ontwikkelingen daarin de laatste boekjaren. Hou dit tegen de branchecijfers, of laat een horeca-expert of accountant het geheel beoordelen. Je kunt op kenniscentrumhoreca.nl de gemiddelde Nederlandse exploitatiecijfers van een lunchroom met deze omzet achterhalen.

 

Je betaalt voor aantoonbare resultaten: de vraagprijs moet gebaseerd zijn op de historische omzet- en winstcijfers uit jaarrapporten. Dat de verkopende partij (of zelfs de makelaar) praat over zwarte omzet doet eerder vrezen voor “lijken in de kast”, als gevolg van een dubieuze bedrijfsvoering…

 

De genoemde omzet lijkt inderdaad laag. Maar ik zou de omzetverwachting niet baseren op een rekensommetje naar aanleiding van één willekeurige momentopname. Het aantal personeelsleden zegt weinig over omzet, het kan best zijn dat er erg inefficiënt wordt gewerkt en dat de omzet per medewerker laag is. Je kunt de omzet bijvoorbeeld relateren aan gemiddelde omzetcijfers per vierkante meter van vergelijkbare bedrijfsformules, en aan gemiddelde besteding per gast (wordt overigens vermeld exclusief btw).

 

Een tearoom/grandcafe is m.i. een meestal moeilijker te exploiteren horecaformule. Dit vanwege het feit dat de gemiddelde besteding relatief laag is, gasten een lange verblijfsduur hebben, de arbeidsproductiviteit laag is, de huisvestingskosten (vanwege vloeroppervlak en locatie) vaak hoog zijn en er meestal een grote investering (met grote aflossings- en rentedruk) noodzakelijk is.

 

Natuurlijk wordt er gemeld dat er meerdere gegadigden zijn. Een dergelijke overname is een te serieuze stap en een te groot risico om gehaast te doen; reken je mogelijkheden goed uit en doe degelijk marktonderzoek. Ik zou bij zo’n bedrag niet aarzelen om een (Belgische) deskundige met kennis en ervaring op dit gebied in te huren, daar heb je altijd baat bij. Die kan je ook helpen om een goed onderbouwde branchegerelateerde financiele prognose te maken, en bij het formuleren van een duidelijke visie voor je horecaconcept.

 

Heel veel succes!

Groet,

Paul

 

Link naar reactie
  • 0

De zaak zit in de Hoogstraat, tussen Groenplaats en Schelde. Hoe kom jij op 10 e per klant? Horeca Nederland geeft aan 4,5 e per klant bij een lunchroom. Nou heb ik ook gelezen dat de belgen meer besteden in de horeca, maar zo veel meer? Dan heb je nog de BTW discussie, in Belgie is de BTW op voeding hoog tariief heb ik begrepen. Scheelt ook wel een slok(behalve als je alles zwart doet, maar dat zal mijn bank wel niet accepteren denk ik)

 

Ik heb een aantal jaren in Antwerpen gewoond. De Hoogstraat is, naar mijn mening, een van de leukere winkelstraten en altijd erg druk. Lijkt mij geen slechte stek voor horeca.

Van horecacijfers heb ik geen verstand, wel een klein beetje van Belgen ;D De café's en lunchrooms zitten daar vaak vol in tegenstelling tot Nederland waar je een groot deel van de dag een kanon kan afschieten zonde riemand te raken.

In restaurants wordt, voor zover ik me herinner inderdaad het hoge BTW tarief berekend, wordt als luxe gezien. Verder is het in België zeer gebruikelijk om een deel van de omzet zwart te draaien (niet alleen in de horeca). Of je daar van uit moet gaan bij de overweging om een dergelijke zaak te kopen laat ik aan jou over.

 

In ieder geval veel succes!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 321 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.