• 0

Software activeren en afschrijven

Hallo,

 

Vanaf 1 oktober heb ik mijn eigen tekenbureau opgestartnaast mijn fulltime baan. Ik heb hier een aantal kosten voor gemaakt. Wat kleine investeringen onder de €450,-. Deze mag ik in 1 keer afschrijven van mijn omzet. Ook heb ik software aangeschaft. Deze onkosten liggen wat hoger en zal ik in 3 jaar moeten afschrijven. Nu mijn vraag, omdat ik pas drie maand aan de slag ben is het dan mogelijk om de eerste afschrijving pas volgend jaar te doen of anders 1 kwartaal af te schrijven? Dit heeft te maken omdat de onkosten anders hoger worden dan de inkomsten. Als ik het volgend jaar kan doen scheelt dat weer 42%........ Of zie ik het helemaal verkeerd?

 

MOD: titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi PVA,

 

In eerste instantie mag je software fiscaal niet meer afschrijven in 3 jaar. Vanaf 2007 mag je per jaar maximaal 20% van de aanschafwaarde afschrijven (dus 5 jaar) . Ik neem aan dat je niet aan het urencriterium voldoet (1225 uur per jaar), dus je zult voor de Inkomstenbelasting waarschijnlijk niet als ondernemer worden beschouwd (waarschijnlijk wel voor de BTW...). Je zult in dat geval de opbrengsten moeten beschouwen als overige inkomsten uit arbeid. Willekeurige afschrijving is dan niet aan de orde en in dat geval 'moet' je tijdsevenredig gaan afschrijven. In jouw geval idd over 3 maanden.

 

Het maakt (in eerste instantie) niet zoveel uit dat je inkomsten negatief worden in het eerste jaar. De negatieve inkomsten kunnen gewoon worden verrekend met je inkomsten uit je loonbetrekking.

 

Ik hoop dat het wat duidelijk is.

 

Groet,

 

Richard

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voorde snelle reactie, super!

 

Ik wil een soort van jaarbalans maken tussen inkomsten en uitgaven, ik weet niet of ik dit moet opgeven aan de belastingdienst, maar wil het sowieso voor mezelf wel even op papier hebben.

Als ik het goed begrijp moet ik in mijn geval de volgende som toepassen voor 2008: aanschaf x 20% /12 *3 voor de software.

 

Het klopt toch wel dat alles onder de €450,- in 1x moet? Dus ook de subscription van de software.

 

*************************************************************************************************************************************

Bij het maken van het overzicht vraag ik me nu ook af of ik de kosten van de verzekeringen die ik heb ook als onkosten op moet dienen?

Link naar reactie
  • 0

Hoi PVA

 

Richting fiscus is een balans vereist. Zowel voor een resultaat uit overige werkzaamheden als voor een onderneming. Overigens is het urencriterium niet beslissend voor het hebben van een onderneming. Vereist is het volgende: deelname aan het economisch verkeer met een organisatie van kapitaal en/of arbeid met als doel winst te maken wat ook redelijkerwijs te verwachten moet zijn.

 

Dus zonder de 1225 uren kun je ook prima een onderneming drijven. Beslissend zijn dan vaak de uiterlijke kenmerken: tijdbesteding, omzet, reclame, logo, briefpapier etc.

 

Zonder de 1225 uur kom je simpelweg niet in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek etc.

 

Alles onder de 450 euro zijn kosten en dus breng je die in 1x ten laste van de winst.

Verzekeringen zijn ook kosten voor zover zij zien op zakelijke dekking.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nu mijn vraag, omdat ik pas drie maand aan de slag ben is het dan mogelijk om de eerste afschrijving pas volgend jaar te doen of anders 1 kwartaal af te schrijven? Dit heeft te maken omdat de onkosten anders hoger worden dan de inkomsten. Als ik het volgend jaar kan doen scheelt dat weer 42%........ Of zie ik het helemaal verkeerd?

 

Als je de software dit jaar gekocht hebt maar nog niet daadwerkelijk in gebruik hebt genomen is het verdedigbaar om de afschrijving pas te starten vanaf moment ingebruikname. Echter, als jij dit jaar al omzet hebt gegenereerd met je tekenbureau (en dus de gekochte software hiervoor gebruikt) dan moet je dit jaar al beginnen met afschrijven.

 

Het loont wellicht de moeite om andere investeringen die je voor volgend jaar gepland hebt naar voren te halen zodat je boven de minimale drempel voor investeringsaftrek komt. Deze is dit jaar €2.100 en levert een belastingaftrek op van 25% over het geinvesteerde bedrag.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tip Alex, maar de investeringen komen daar niet op uit en voorlopig heb ik geen onkosten meer. Nu is het hopen dat het tekenbureau een beetje gaat lopen, het is moeilijk om tussen de gevestigde orde te komen.

Mijn balans en btw staat inmiddels op papier.

Over dat laatste heb ik nog een vraag. Ik heb zitten googlen maar kan niets vinden. Ik heb een verzekering op het bedrijf. Hiervoor heb je een premie bedrag die je betaald en assurantie belasting. Naar mijn idee wordt er over de premie geen btw geheven, klopt dat? Moet ik voor de belastingdienst ook iets met de assurantie belasting doen? Op de site van de belastingdienst kan ik ook niet echt iets vinden.

***************************************************************************************************************************************

off topic

 

Ik dacht dat boekhouden doe ik wel even. De in- en uitgaven bijhouden is niet zo ingewikkeld, maar alle andere zaken waar je van te voren niet bij stil staat......... Gelukkig zijn er forums zoals deze om de onwetenden op weg te helpen! :)

Link naar reactie
  • 0

Assuradeuren zijn vrijgesteld van de omzetbelasting dus mogen zij geen BTW in rekening brengen. De assurantiebelasting is bij mijn weten aftrekbaar als gewone onkosten dus daar hoef je niets speciaals mee te doen.

 

Deze conclusie baseer ik op het feit dat ik aangiftes heb gemaakt van bedrijven met aansprakelijkheids verzekeringen en dat ik nergens een extra postje voor de assurantie belasting heb gemaakt. Mijn baas heeft mij daar ook niet op gecorrigeerd.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Assuradeuren zijn vrijgesteld van de omzetbelasting dus mogen zij geen BTW in rekening brengen. De assurantiebelasting is bij mijn weten aftrekbaar als gewone onkosten dus daar hoef je niets speciaals mee te doen.

 

Deze conclusie baseer ik op het feit dat ik aangiftes heb gemaakt van bedrijven met aansprakelijkheids verzekeringen en dat ik nergens een extra postje voor de assurantie belasting heb gemaakt. Mijn baas heeft mij daar ook niet op gecorrigeerd.

 

Niet zo bescheiden Ryan ::). Je hebt het bij het juiste eind. Op assurantiepremie zit 7% assurantiebelasting en inderdaad geen omzetbelasting. De premie is inclusief de assurantiebelasting volledig als bedrijfslast aftrekbaar.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dus zonder de 1225 uren kun je ook prima een onderneming drijven. Beslissend zijn dan vaak de uiterlijke kenmerken: tijdbesteding, omzet, reclame, logo, birefpapier etc.

 

En je kunt in dit geval ook willekeurig afschrijven:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-05.html

 

Sorry Maarten, maar helaas niet.

 

Ik doel expliciet op ondernemers die de 1.225 uren niet halen. Voor de willekeurige afschrijving is vereist dat je voldoet aan het urencriterium van 1.225 (anders nl. geen recht op startersaftrek). Dus wel ondernemer, maar geen 1.225 uur, dan geen willekeurige afschrijving.

 

Wel bestaat bijv. het recht op investeringsaftrek zonder de 1.225 uur.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
Op assurantiepremie zit 7% assurantiebelasting en inderdaad geen omzetbelasting. De premie is inclusief de assurantiebelasting volledig als bedrijfslast aftrekbaar.

 

Kleine aanvulling: sinds 01-03-2008 is de assurantiebelasting verhoogd naar 7,5%. Niet over alle verzekeringen is assurantiebelasting verschuldigd, o.a niet over medische verzekeringen, pensioenen, arbeidsongeschiktheid & transport

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.