• 0

Belasting over winst (en voorraad) eenmanszaak

Sinds enkele jaren heb ik een eenmanszaak, ik verkoop schaalmodelletjes via mijn webshop. Dit is vooral een hobby (naast mijn reguliere baan) en leverde de eerste jaren niet veel op. Alles wat ik verdiende ging meteen weer in nieuwe voorraad zitten. In alle naïeviteit was ik van mening dat zolang ik er geen geld aan overhield (en dus niets naar mijn prive rekening overschreef) ik ook geen winstbelasting hoefde te betalen.

Ik ben er nu achter dat de voorraad gewoon op de balans hoort te staan, en dat een groeiende voorraad dus winst is. Het laatste jaar is mijn omzet ook flink gestegen, dus ik wil alles nu netjes regelen. Hierbij heb ik echter een paar problemen:

 

- Ik weet de exacte inkoopprijs van mijn volledige voorraad niet, ik heb tegen de 1000 verschillende artikelen op voorraad. Ik zou alle inkoopbonnen van de laatste jaren moeten nalopen om de inkoopprijs te bepalen. Dat is ondoenlijk. Bovendien fluctueren de inkoopprijzen ook, helemaal van artikelen die ik niet niet-Eurolanden inkoop (door de wisselkoersen). De verkoopwaarde weet ik wel exact, en ik weet ook ongeveer wat de gemiddelde marge is die ik maak. Mag ik aan de hand hiervan een schatting doen van de inkoopwaarde?

- Ik weet de waarde van mijn bedrijf (voorraad) op 1 januari 2008 niet, het is destijds niet bij mij opgekomen dit te noteren (naïef ja...). Wel weet ik dat ik een paar jaar geleden met niets begon, en dat er de eerste jaren niet bijzonder veel winst is gemaakt. Kan ik nu de waarde op 1 januari 2008 op 0 stellen, zodat ik in feite doe alsof alle winst van de afgelopen jaren dit jaar is gemaakt? Dan betaal ik dit jaar alsnog de belasting die ik eigenlijk de afgelopen jaren al had moeten betalen.

 

Overigens wordt deze belastingaangifte wel een aanslag op mijn (prive) portomonnee. Ik stop nog steeds alle winst in nieuwe voorraad, die maar groeit en groeit. Als ik over deze voorraad (zo'n 15.000 euro inkoop schat ik) nu zo'n 40% belasting moet betalen zal dat van mijn spaarrekening moeten komen. Volgend jaar moet ik dus duidelijk voorzichtiger inkopen en geld opzij zetten voor de winstbelasting.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Je mag als resultaatgenieter het kasstelsel toe te passen. Dus gewoon de geldstroom volgen (wanneer geld uit en wanneer geld in) en niet kijken naar factuurdata.

 

 

Joost, even een vraagje.

Je bent vrij stellig over het feit dat hier sprake is van resultaat uit overige werkzaamheden.

Is dat omdat de vraagsteller dit vooral naast zijn full time job doet?

Zo ja, is dat normaliter een zwaarwegend criterium van de fiscus om ondernemerschap voor IB af te wijzen?

 

Ik lees:

Een voorraad van circa 15K, 1000 verschillende artikelen, sterk gestegen omzet in 2008, import uit het buitenland, verkoop via webshop. Ik zou zelf nl geneigd zijn te denken dat dit ondernemerschap voor de IB rechtvaardigt.

 

 

 

Hi Alex

 

in eerste instantie is dat de keuze die Mark maakt. Als hij besluit om het aan te geven als resulaat overige werkzaamheden in zijn aangifte, dan zie ik de fiscus daar niet op eigen gelegenheid winst uit onderneming van maken. Temeer omdat een ondernemer zonder urencriterium bijv. wel recht heeft op investeringsaftrek en een ROW genieter niet.

 

Het zou voor de fiscus ook vreemd zijn als zij die beslissing van Mark corrigeren louter op basis van het verschil kasstelsel - factuurstelsel. Zij krijgen hun belasting toch wel, alleen iets later.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.