• 0

Tussenholding en 2 werkmaatschappijen; 2 aandeelhouders; wie doet wat

Mijn zakenpartner en ik hebben ieder een eigen beheer bv en een eigen werkmaatschppij. Daarnaast zijn wij onlangs samen gaan werken. Wij hebben samen een tussenholding bv opgericht waarin door de beide beheer bv's met 50% wordt deelgenomen. Onder de tussenholding bv hangen nu 2 nieuwe werkmaatschappijen. In de ene bv is 1 personeelslid werkzaam en in de andere bv zijn 4 personen werkzaam. Het is allemaal net opgestart. Ik ben nu zoekende naar een modus om

de managementtaken en verantwoordelijkheden met bijbehorende vergoedingen voor deze 3 bv's te regelen. M.a.w. wie doet wat en welke vergoeding staat daar tegenover. Over de verdeling van de taken zullen we het denk ik wel eens worden. Ik denk dat het lastiger is om een vergoeding te bepalen. Een uurtje factuurtje is natuurlijk mogelijk maar ...... het aantal uren is vooraf lastig in te schatten en dus ook het bedrag. Wie heeft ervaring met soortgelijke constructies en hoe ben je hier mee omgegaan ?

Kortom wat werkt goed in dit soort situaties? Ik hoor graag van jullie.

www.reith.nl

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Jeroen

Normaliter maak je voor jouw en jouw partners werkzaamheden een managementovereenkomst tussen ieders holding BV en de werk BV's. Om de afspraken tussen jullie beiden te regelen als aandeelhouders stel je een aandeelhoudersovereenkomst op. Daarin leg je al dit soort afspraken vast.

Beide overeenkomsten zijn essentieel!

Je wilt niet weten wat voor ellende er ontstaat als een van jullie overlijdt, uit de BV wil stappen, in echtscheiding komt etc.

Advies hiervoor inschakelen! Kost best wat, denk zeker in de orde van 800 euro, maar is de investering dubbel en dwars waard.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

O.k. bedankt voor je reactie.

Een aandeelhoudersovereenkomst hebben we. Hierin staat e.e.a. vastgelegd m.b.t. overlijden; wijziging in

management van de beheer bv's; verkoop van aandelen etc.

Het gaat mij meer om de managementovereenkomst. Er zijn veel taken te verdelen. Ik ben zoekende naar een goede modus om op voorhand al iets vast te kunnen leggen qua vergoeding voor die taken. Wie heeft hier goede / slechte ervaringen mee.

Wie zou voortaan wat en op welke manier anders gaan doen met de ervaring die hij/zij heeft op dit vlak.

www.reith.nl

• 0

Jeroen

Dat doe je toch in onderling overleg? Je kunt in de ovk immers opnemen wat je wilt qua verdeling. Ik begrijp niet zo goed wat je verwacht te lezen als reactie op jouw vraag?

Joost

• 0

Sorry dat ik misschien niet geheel duidelijk ben. Qua verdeling van taken zullen we er wel uitkomen. Dat lijkt me ook niet zo'n probleem. Waar het mij om gaat is: vooraf is niet geheel duidelijk hoeveel tijd met de verschillende taken is gemoeid.

Het is natuurlijk redelijk dat een ieder na rato een vergoeding ontvangt. En natuurlijk gaat het niet om het laatste uurtje of dagdeel. Het is ook in beider belang dat de werkmaatschappijen goed draaien. Het meest simpele is een uurtje factuurtje. Hoe zijn de ervaringen hier mee ? Of zijn er mensen die in soortgelijke situaties bijvoorbeeld een percentage van de omzet als vergoeding rekenen ? Ik ben benieuwd of ik iets kan leren van de ervaringen van anderen.

www.reith.nl

• 0

Beste Joost,

Ik denk dat Jeroen zich vooral afvraagt hoe je zoiets - op een handige manier - in overleg doet.

Ikzelf zit - als ik de TS goed begrijp - in ongeveer dezelfde situatie. Twee eenmanszaken worden een gezamelijke VOF.

Zijn er tips en richtlijnen om te volgen wanneer je gaat praten over de verdeling van management, administratie, acquisisitie e.d.?

Uiteraard moet je hier samen uitkomen, maar zonder houvast kan dat best lastig zijn.

TS: Klopt mijn interpretatie?

Joost en andere lezers: zijn er zulke tips en richtlijnen?

• 0

Frank, Jeroen

Eerst even Jeroen: gebruikelijk is gewoon een managementfee vast te stellen en die te betalen aan ieders holding. Op basis van voortschreidende inzichten kun je de fee gewoon bijstellen.

Frank,

Voor een vof geldt in beginsel hetzelfde, ware het niet dat je managementfee moet vervangen door arbeidsbeloning.

Je moet het niet moeilijker maken dan dat het is. Je onderneemt, dus niet alles is op voorhand duidelijk. De handige manier is gewoon alles bespreken samen. Het is immers een partnerschap, dus er moet sprake zijn van een gezamenlijk doel waaruit de opbrengsten naar rato van inbreng/arbeid/kennis etc. verdeeld worden.

Zaken om op te letten:

wat te doen bij:

- ziekte

- arbeidsongeschiktheid

- echtscheiding

- einde onderneming;

- overlijden

Wie doet de administratie, wie zorgt voor de externe communicatie/marketing, wie benadert cliënten en ga zo maar door...

Ik kan me niet echt een handige tool indenken die hierbij helpt.

Groet

Joost

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar