• 0

Nieuwe onderneming staat haaks op bestaande onderneming: hoe te verhullen?

Noobie in de bocht...

 

Onlangs is mij het dealerschap voor een bepaald product aangeboden. Ik heb toegezegd om voor aanvang van het volgende jaar aan te geven of ik daar iets mee wil doen. Bij het schrijven van het ondernemingsplan, is naar voren gekomen dat er een doelgroep voor is; ik ben dus zeerzeker geïnteresseerd.

Nu wil het alleen zo zijn dat ik een inspectie- en certificeringsbureau heb. Hoewel het betreffende product niet ons keurmerk draagt noch we contacten onderhouden met de fabrikant, zou er een link gelegd kunnen worden die onze onafhankelijkheid zou kunnen schaden (een gevalletje van "de-spaak-van-het-wiel-van-de-fiets-van-de-broer-van-de-zwager"). Aangezien ik de concurrentie niet domweg een stok wil aanbieden, zou ik bij de nieuwe onderneming graag een beetje buiten de picture blijven. Dit houdt waarschijnlijk in dat ik een partner in de arm moet nemen en de wezenlijke verkoop aan hem/haar moet over laten. In welke rechtsvorm zou ik het geheel het beste kunnen gieten om zelf niet als eigenaar naar voren te komen? Of kan ik het idee beter laten varen ten guste van mijn bureau, omdat het anders wel erg louche constructie wordt?

 

bvd,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Commanditaire vennootschap? Waarbij jij de stille vennoot bent? Met als nadeel dat je niks mag zeggen/doen en alleen centjes mag storten en hopelijk een keer terug mag ontvangen.

 

Aan de andere kant: boeiend. Hoort toch ook een beetje bij het spel? Maak er een BV van waarin jij deelneemt? Ik denk niet dat iemand snel de link zal leggen tussen jouw toko en je nieuw te introduceren product. Tenzij je het product gaat certificeren natuurlijk :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Je beseft je wel dat wanneer je je betrokkenheid probeert te verhullen en dit uitkomt, dit als een boomerang bij je terugkomt?

 

Lijkt mij beter dit in een aparte onderneming (BV, Ltd, whatever) te stoppen en duidelijk vast te leggen dat je enkel als aandeelhouder betrokken bent en dat de bestuurder van de onderneming geheel vrij zijn het eigen ondernemingsbelang na te streven, zonder oog te hebben voor het belang van je primaire onderneming.

Link naar reactie
  • 0

Je beseft je wel dat wanneer je je betrokkenheid probeert te verhullen en dit uitkomt, dit als een boomerang bij je terugkomt?

 

...

 

Zo had ik er nog niet over nagedacht. Dan moet ik dus nog even overdenken of het stille vennootschap in een cv mij aanspreekt en of ik een geschikte en betrouwbare partner ken.

 

Prettige kertdagen,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.