• 0

Betalingsverplichting lege BV

Mijn ouders zijnsinds 2006 verwikkeld in een rechtszaak tegen een BV. De hoge raad heeft nu uitspraak gedaan en deze BV veroordeeld tot uitbetaling van een schadebedrag van enkele tienduizenden euro's.

Ik heb via de KVK de jaarrekeningen van deze BV opgevraagd en constateer dat deze BV zowel over 2005,2006 als 2007 er financieel goed voor stond.

 

De ingeschakelde deurwaarder heeft echter laten weten dat er momenteel ( december 2008) sprake is van een lege BV en er al enige tijd geen activiteiten meer zijn binnen deze BV. Er valt volgens hem dus geen schadebedrag meer te innen!!!

Waarschijnlijk heeft de aandeelhouder deze BV bewust leeggehaald met een vooruitziende blik richting schadeclaim.

 

Kan een BV zomaar worden leeggehaald, gezien bovenstaande situatie? Dat zou betekenen dat een rechtszaak tegen een BV geen schijn van kans heeft....

Welke vervolgstappen kunnen worden genomen?

 

Bij voorbaat dank voor Uw advies.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een BV kan zomaar worden leeggehaald.

 

Alleen niet zonder consequenties. Ik denk dat hierbij de bestuurder(s) privé aansprakelijk gesteld kunnen worden.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

De advocaat ( via ARAG) gaf aan dat hij het dossier wilde sluiten????

Zou het niet beter zijn om een andere advocaat te raadplegen?

Of via een deurwaarder?

 

 

Een BV kan zomaar worden leeggehaald.

 

Alleen niet zonder consequenties. Ik denk dat hierbij de bestuurder(s) privé aansprakelijk gesteld kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

Wacht even het advies af van een echte jurist (en die lopen hier ook rond) :)

 

Volgens mij kan hier sprake zijn van bewust schuldeisers benadelen. Dat zou gekenmerkt kunnen worden als onbehoorlijk bestuur. Maar pin me er niet op vast :)

 

Er bestaan niet voor niets BV's.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Als eerste lijkt mij dat dit geen fiscale zaak betreft maar een juridische. Staat de vraag hier wel goed?

 

Het onbehoorlijke bestuur en een Pauliana regeling komen pas om de hoek kijken als er een faillissement is uitgesproken. Je zou het faillissement van de BV aan kunnen vragen omdat jij een vordering hebt op de BV en zij niet betalen. Je vonnis van de uitspraak is voldoende. Echter staat mij hier iets van bij dat je meerdere schuldeisers nodig hebt om succesvol een faillissement aan te vragen.

 

Helaas zal het voor jou inhouden dat jij nog meer juridische stappen moet ondernemen om je recht te halen. Afhankelijk van het bedrag lijkt het me de moeite waard. Verder is het ook nog mogelijk om een beslag te laten leggen op dingen die eventueel nog op naam staan van de BV. Je zegt dat hij is leeggehaald maar hoe zeker ben je hiervan?

 

Dieper dan dit kan ik niet gaan omdat mijn kennis hier ophoud. De theorie heb ik gelezen maar de praktijk ben ik onbekend mee. Sterkte met deze info en ga een intake gesprek aan met een andere advocaat?

 

Mijns inziens kan je de volgende stappen ondernemen,

-Beslag leggen op rekeningen/panden

-Faillissement aanvragen indien mogelijk (twee schuldeisers zijn benodigd geloof ik maar weet ik niet 100%)

-Tijdens faillissement onbehoorlijk bestuur proberen hard te maken (dus prive aansprakelijk stellen), eventueel via pauliana regeling de verkochte goederen terug te halen.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor deze informatie.

 

Betreffende juridisch of fiscaal.

Ik ben voor het eerst op dit forum en zag alleen een rubriek juridische en fiscale zaken. Dacht dus dat ik goed zat. Zou dit echter niet juist zijn , mijn excuses.

 

p.s. prima forum. Ik kom een hoop waardevolle informatie tegen over diverse zaken.

Link naar reactie
  • 0

Ik moet even heel diepgraven naar mijn juridische kennis. Ik heb destijds de strafrechtelijke richting gekozen, dus ben hier absoluut geen expert op (m.a.w. houd je niet compleet vast aan mijn advies).

 

Voor zover ik me nog kan herinneren is er voor een actio Pauliana niet altijd een faillissement vereist. Er waren, dacht ik, verschillende vormen van de actio Pauliana.

 

1. na overlijden/erfrechtelijk

2. wanneer de schuldenaar door faillissement reeds onder curatele staat

3. maar ook een actio pauliana die ingesteld kon worden wanneer de schuldenaar de schuldeiser middels een rechtshandeling benadeelde bij het vorderen van de schuld

 

In het laatste geval is geen faillissement nodig voor zover ik me kan herinneren.

 

Er moet wel aan alle voorwaarden van een actio pauliana voldaan worden wil een beroep erop slagen.

 

Ik ga het eens nazoeken in mijn wettenbundels en oude studieboeken. Ben nu zelf ook wel benieuwd hoe het precies zit.

 

 

Hartman Fieldmarketing

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als de BV op papier, blijkens de gedeponeerde jaarrekeningen, niet leeg is, maar feitelijk wel, dan lijkt mij dat de bestuurder van de BV wat uit te leggen heeft. Zoals terecht opgemerkt is schuldeisersbenadeling ook buiten faillissement een grond voor bestuurdersaansprakelijkheid, op grond van artikel 3:45.

 

Als ik voldoende zou hebben om die bestuurdersaansprakelijkheid te onderbouwen, dan zou ik beslag leggen op de bezittingen van de bestuurder en daarna, als hij of zij weigert te betalen, een procedure tegen hem entameren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.