• 0

aansprakelijkheid bestuurders

 

 

beste forumleden,

 

 

Graag wil ik het volgende weten:

 

Voorgeschiedenis:

 

Al sinds de oprichting begin jaren 90 loopt ons bedrijf er goed en groeit nog elk jaar. Enkele jaren geleden hebben mijn partner en ik (we zijn beiden 50% eigenaar en dir.) afgesproken dat hij de dagelijkse leiding van het bedrijf op zich zou nemen.

Ik zou (hoewel ik nog steeds als dir. bij de KvK geregistreerd sta) meer afstand van de zaak nemen en mij meer als

een aandeelhouder op afstand gaan gedragen. De reden van bovenstaande is dat onze samenwerking niet meer

lekker liep en met twee kapiteins op een schip hadden we vaak problemen.

Ik zit alleen nog 3-4 aandeelhoudersvergaderingen per jaar bij. Keur nog wel begrotingen goed en krijg regelmatig

(kwartaal) cijfers onder ogen. Verder laat ik een accountant de boeken nog controleren voordat ik de jaarcijfers goedkeur

/ teken.

 

Mijn vragen:

 

1) In hoeverre ben ik als directeur aansprakelijk voor het ontstaan van schulden van mijn onderneming. Nu loopt alles nog goed, maar stel dat dit de komende jaren anders zou gaan, in hoeverre ben ik dan aansprakelijk?

Kan ik in prive of via mijn beheers bv waar mijn vergoedingen (dividend etc) binnenkomt worden aangesproken op eventuele schulden (uiterst een faillisement) van de werkmaatschappij?

 

2) Mijn vermogen zit deels in mijn huis. Is het verstandig om ter bescherming van mijn vermogen mijn huis op naam van mijn vrouw te zetten? Is dat een eenvoudige procedure? Is dat zowoezo goed om te doen?

 

In afwachting van de reacties en alvast bedankt.

 

Bij deze ook alvast fijne kerstdagen voor alle forumleden en de beste wensen voor 2009!

 

A. Hanson

ps. ben na 1e kerstdag weekje weg.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het huis op naam van je vrouw zetten heeft geen zin als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent.

Mocht je niet in gemeenschap van goederen zijn getrouwd laat je dan eerst goed voorlichten over de fiscale gevolgen door een expert, met name ten aanzien van de gevolgen voor de overdrachtsbelasting.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Hanson,

 

Laten we niet op de zaken vooruit lopen. Er zit een holding boven de werk BV. Als je al privé aansprekelijk te stellen bent, dan moet dat op grond van mismanagement, dus niet in de dagelijkse uitvoering van de werkzaamheden in de werk BV.

 

De fiscus heeft daar een dikkere stok voor: wettelijke vermoedens van onbehoorlijk bestuur zoals te laat deponeren bij de KvK en te late melding van betalingsonmacht voor de belastingen van de BV.

 

Dat neemt niet weg dat je als directeur (ookal treedt je terug) aansprakelijk bent te stellen. Pas als de problemen opkomen na jouw uitschrijving als bestuurder ben je veiliger.

 

Privé vermogen (huis) op naam echtgenoot zetten werkt zelfs niet als je buiten gemeenschap gehuwd bent. Indie jij bijdraagt aan de kosten van het gemeenschappelijk goed of als jij gerechtigd bent tot een deel van de verkoopopbrengst, dan maakt zelf buiten gemeenschap niets uit.

 

Ik zou het niet zo bezorgd opvatten. Houdt gewoon de dagelijkse gang van zaken in de gaten en laat de accountant periodiek verslag uitbrengen. Waak er wel voor dat tijdig de deponering bij de KvK binnen is en dat alle belastingen tijdig betaald worden.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.