• 0

Inkopen binnen een v.o.f.

Beste mensen,

 

Sinds twee jaar werk ik binnen het bedrijf van mijn schoonvader. Hierin heb ik een leidinggevende cq managementfunctie. Nu is mij aangeboden om mede-eigenaar van het bedrijf te worden per 1-1-2009. Na ons accountant te hebben gesproken kwam naar voren dat er sprake kan zijn van een geruisloze doorschuifsysteem, echter pas per 1-1-2010 (dan ben ik drie jaar in dienst). Anders betekent het dat mijn schoonvader zo'n 30 a 35 duizend euro aan belasting moet betalen.

Begrijpelijk is dat een jaartje wachten, en meer dan 30.000 E besparen, verstandig is.

 

Maar graag zie ik mij al per 1-1-2009 mede-eigenaar worden. Zijn er daarom nog andere opties????? Dit zodat ik wel

mede eigenaar wordt per 2009 maar dat we belastingtechnisch niet zoveel moeten betalen.

 

Ik hoop dat het verhaal enigszins duidelijk is.

 

Groet,

Sergi

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt Joost,

 

alleen snap ik dat niet helemaal. Is het niet zo dat zodra het een vof wordt, mijn schoonvader hierover bealsting moet betalen? Dit ivm verkoop goodwill. Dus zoals ik heb vernomen, is bij verkoop van een deel vh bedrijf cq. inkoop bealsting verschuldigd.

En wat bedoel je met mijn schoonvader uitkopen, want het zal een vof blijven. Mijn schoonvader zal actief blijven, gezamenlijk met mij als ondernemer.

Van een EMZ zal het een vof worden en blijven.

Jouw optie klinkt goed, maar ik snap het niet helemaal.

 

Groet,

Sergi

Link naar reactie
  • 0

Sergi,

 

Zolang je schoonvader niets overdraagt, is er ook geen sprake van belasting. Dat kun je bijvoorbeeld voor elkaar krijgen door middel van inbreng onder voorbehoud van stille reserves. Let er wel op dat hierbij strikte voorwaarden gelden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.