Beste higherlevelers,

Ik doe zelf mijn boekhouding (ben geen boekhouder) en heb een vraag.

Een externe partij verkoopt ook mijn spullen. We hebben hiervoor een fee afgesproken.

Iedere dinsdag stort hij een bedrag op mijn rekening.

Ik krijg om de week een factuur van hem waarin staat beschreven hoe het bedrag is ontstaan.

Daarop staan:

80,- Euro omzet fee

15,- Euro transactiekosten

10,- Euro Servicekosten

Totaal 105,- Euro excl BTW 19% BTW = 19,95 (= 124,95 incl BTW)

1000,- Euro totaalomzet

1000 - 124,95 = 875,05 Euro

Ik krijg dus 875,05 gestort. Dit staat ook op hun factuurspecificatie.

Hoe boek ik dit nu in:

Ik krijg de factuur en boek het bedrag van -875,05 in omdat het geld is wat ik krijg dus moet er een - voor. Normaal moet je bij een factuur betalen maar in dit geval krijg ik geld dus zie ik het als een credit factuur.

De specificatie van deze boeking doe ik zo:

1) 8002 Verkopen (hoog) -735,34 ex btw (BTW -139,71)

2) 4200 provisie kosten (hoog) 105,- ex btw (BTW 19,95)

Klopt dit zo wel? Want mijn gevoel zegt van niet. Kan/moet ik het anders inboeken? Alvast bedankt voor de reactie.

Micha

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18609-hoe-moet-je-wederverkoop-boeken/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Boekhoudtechnisch en overzichtelijker/transparanter is het volgens mij zo :

je levert, met factuur, voor 1000,00 euro.

Je stuurt een creditnota met de kosten/fee e.d. 124,95 Dus eigenlijk uit te betalen.

Je moet dan 2 facturen inboeken. Dus eigenlijk moet jij factureren, en niet die ander.

Voor beiden een stuk overzichtelijker...

Jij hebt gewoon je omzet (hoezo ?? - teken ??) en hij heeft zijn omzet/ontvangsten

correct me if i'm wrong....

• 0

Down,

Helemaal mee eens maar voor dit bedrijf is het natuurlijk wel makkelijker om direct zijn fee in mindering te brengen op de omzet. Hij casht ook direct bij een verkoop. Ik krijg die order per mail en ik stuur de producten direct op.

Ik stuur de klant een factuur die ik uit zijn systeem haal (zijn factuurnummers)

Het probleem is dat het proces nu eenmaal zo draait. Ik probeer alleen dat bedrag te verantwoorden in de boekhouding.

Ik vroeg hem ook al hoe anderen het doen maar hij had nog nooit van iemand vernomen dat het niet goed was.

Prima dat dit proces zo loopt maar dat moet boekhoudkundig toch ook wel inzichtelijk en te verwerken zijn?

Het negatieve bedrag met 8002 omzet hoog, maakt me onrustig. Misschien is dit wel omslachtig maar klopt het verder wel?

Micha

• 0
Helemaal mee eens maar voor dit bedrijf is het natuurlijk wel makkelijker om direct zijn fee in mindering te brengen op de omzet.

Klopt, kan dan toch ook ? Je stuurt een + nota en een credit nota, welke hij verrekent. (dus hij betaalt je uiteindelijk gewoon die 875...)

Maar ik begrijp wel, dat het bij jullie allemaal iets anders werkt, en ik ken er hier een paar die hier (denk ik) veel beter op gaan reageren.

Ik volg je...succes iig !

• 0
kNiP

Klopt, kan dan toch ook ? Je stuurt een + nota en een credit nota, welke hij verrekent. (dus hij betaalt je uiteindelijk gewoon die 875...)

kNiP

Ja, ik snap je wel maar als ik dat moet gaan doen kost het me weer 15 minuten. Ik moet wachten tot hij die factuur stuurt, daarna moet ik er twee maken en opsturen. Ik wil geld verdienen!? ;)

Het gaat er mij maar om dat het verder goed zit. Iemand moet mij gewoon vertellen hoe ik deze moet inboeken.

Beter dit probleem vroeg oplossen als achteraf de schade moeten herstellen. De reken je rijk methode. Hahahaha

Waar ik mee bezig ben is proberen zo efficiënt mogelijk te werken en processen zo veel mogelijk te automatiseren.

Het enige wat ik doe met de boekhoud software is inkoop facturen inboeken en deze betalen, bankafschriften automatisch inlezen en verwerken. De facturen print ik vanuit de webshop. Iedere verkoop staat en gaat via de shop. Heel transparant verder. Puur spullen verkopen. De meeste tijd ben ik kwijt om de inkoop facturen in te boeken en dit soort uitdagingen helder te krijgen ;D

Micha

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar