• 0

30% eigen vermogen

Amice,

 

Ik ben bezig om een eigen onderneming te starten (Horeca). Nu verwachten de banken en dat zal in andere branches net zo zijn, een eigen inbreng van 30%.

 

Nu zal ik mijn levenlang die 30% niet bij elkaar kunnen sparen dus ben ik op zoek naar andere mogelijkheden. Een daarvan is een rijke (zeer rijke) oom. Waar ik volgende week een gesprek mee heb. Als ik bij hem kom aankloppen om geld en in het gunstigste geval krijg (leent) hij het mij. Beschouwen de banken dit dan ook als eigen vermogen. (bestaat de tante agaat regeling nog?)

 

Daarnaast ben ik benieuwd of jullie ideeen hebben over hoe ik het zou moeten aanpakken bij die rijke oom (het vragen naar geld)

www.lejumeau.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, de agaath regeling bestaat volgens mij nog wel, maar die stelt niet zo veel meer voor. Als je oom het geld aan jou persoonlijk leent, en jij stopt het weer als eigen geld in de onderneming, dan is het, wat de bank betreft, eigen vermogen. Stopt je oom het in het bedrijf als "lening", dan is het geen eigen vermogen. Stopt je oom het er in als "aandelenkapitaal" (dus zonder onderpand) dan is weer wél eigen vermogen.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Niet helemaal waar: als iemand (wie dan ook, wel of geen familielid) een lening verstrekt en deze vervolgens achterstelt, dan wordt niet gezien als onderdeel van het garantievermogen van een onderneming. Die achterstelling houdt dan in, dat degene die de lening verstrekt er mee accoord gaat dat hij of zij achterin de rij aansluit als schuldeiser. Het kan wel zo zijn dat de bank verlangt dat de verstrekker van de lening er mee accoord gaat dat de aflossingen plaatsvinden uit de vrij ter beschikking staande cashflow (zolang er dus geen positieve cashflow is, wordt de lening niet afgelost), of dat de aflossing pas start na een aantal jaren.

 

Strikt bancair gezien: eigen vermogen is aandelenkapitaal + vrij ter beschikking staande reserves. Garantievermogen is eigen vermogen en alle andere passiva die een risicodragend karakter hebben.

 

Link naar reactie
  • 0
Daarnaast ben ik benieuwd of jullie ideeen hebben over hoe ik het zou moeten aanpakken bij die rijke oom (het vragen naar geld)

 

Ik zou hem allereerst niet als een rijke oom met geld zien. Hij heeft waarschijnlijk veel geld verdient omdat hij niet achterlijk is. Zorg dus dat je met een gedegen plan aankomt.

 

Ik kan me niet voorstellen dat hij je het geld zou geven. Rijk worden doe je namelijk niet door te geven ;)

 

Zorg dat je in je plan goed duidelijk maakt wat zijn voordelen zijn en wees bereid op vragen over aandelen.

 

Zorg dus dat je jezelf uitermate professioneel opstelt, je oom is nu even potentieel investeerder. Ik zou dat niet verknallen door te familiar met hem te zijn.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.