• 0

Advies gevraagd voor Autokosten, Reiskosten, Brandstofkosten berekening.

Ik heb diverse topics doorgenomen m.b.t. autokosten, reisafstanden en tijden maar ik heb nog geen kompleet (en vooral praktisch) overzicht voor mezelf. Mag ik jullie feedback gevraagd bij berekening vervoer en reistijd zaken?

 

Voorbeeld:

Klus (op locatie bij klant ) in Zwolle:

- Reis afstand: 125 km

- Reis tijd : 1,30 uur

- Werkduur : 40 uur/week

- Uurtarief : 45 euro/uur

 

Auto

- Soort : Golff (1993)

- Verbruik: 1/14

 

Vraag:

Hoe zouden jullie deze klus facturen qua;

- werkzaamheden,

- reistijd,

- reiskosten

 

Ik heb hier zelf al een aantal mogelijkheden neergezet, met kennis opgedaan uit diverse topics hier op het forum:

 

Mogelijkheid 1

(werk en reiskosten appart)

- Werk (uur * uurtarrief) = 40 uur/week x 4 weken x 45 euro/uur = 7200 euro

- Reiskosten (0,19 cent/km * reis * 2 * aantal dagen /maand) = 0.19 * 125 * 2 * 20 = 950 euro

====================================================================================

Totaal : 8150 euro / maand

 

Hierbij blijft dan

- de tijd die jij onderweg bent voor een klant

- de slijtagekosten, afschrijving, onderhoud van je auto

ongefactureerd

 

Mogelijkheid 2

(reistijd als werktijd factureren)

- Werk (uur * uurtarrief) = 40 uur/week x 4 weken x 45 euro/uur = 7200 euro

- Reizen (reisduur * 2 * aantal dagen * uurtarrief) = 1,5 * 2 * 20 * 45 = 2700 euro

====================================================================================

totaal : 9900 euro / maand

Hierdoor verdien je je auto kosten er dubbel en dwars uit en

je krijgt je tijd betaalt die je onderweg doorbrengt van en naar een klant toe.

 

Mogelijkheid 3

(de helft van de reistijd als werktijd factureren)

- Werk (uur * uurtarrief) = 40 uur/week x 4 weken x 45 euro/uur = 7200 euro

- Reizen (reisduur * aantal dagen * uurtarrief) = 1.5 * 20 * 45 = 1350 euro

====================================================================================

totaal : 8550 euro / maand

Dus de heenreis naar de klant is voor de klant, de terugreis is voor je eigen rekening.

 

Mogelijkheid 4

(alles appart berekenen)

- Werk (aantal uur * uurtarrief) = 40 uur/week x 4 weken x 45 euro/uur = 7200 euro

- Reistijd (reisduur * 2 * aantal dagen * uurttarief) = 1,5 * 2 * 20 * 45 = 2700 euro

- Brandstof kosten (reisafstand * 2 / brandstofverbruik * prijs per liter brandstof) = 125 * 2 * 1/14 * 1.11 = 19.82 euro

====================================================================================

totaal : 9919.82 euro / maand

 

Hierdoor krijg je je reistijd en brandstof wel betaald, maar de verzekerings en andere autokosten niet.

 

Vragen:

1. Welke aanpak spreekt jullie het meeste aan, hanteren jullie zelf

2. Zijn er ook nog andere mogelijkheden?

 

Alvast dank

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Persoonlijk zou ik gaan voor optie 1, omdat ik vind dat reistijd geen werktijd is waar ik als opdrachtgever voor betalen wil.

De km vergoeding lijkt me redelijk, ik neem aan dat je in je uur tarief een percentage hebt zitten wat de overige zakelijke kosten dekt.

 

Ik ben wel benieuwd naar wat anderen vinden en of er meer mensen zijn die op locatie voor klanten werken.

Zelf heb ik dat namelijk niet dus misschien werkt het in de praktijk wel heel anders.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Ik hanteer zelf mogelijkheid 3. (helft uurtarief voor de reistijd)

 

Ik heb overigens geen auto, maar reis per trein. In de trein kan ik nog wel wat nuttigs voor mijzelf doen (waardoor ik maar de helft van mijn uurtarief reken).

 

De kosten van het treinkaartje vallen meestal wel mee vergeleken bij de overige kosten, dus die reken ik niet door.

 

 

//edit typfout

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ronald.

 

Ik zou voor optie 1 kiezen (bedragen (ook reiskosten) verhogen met 19% BTW). Mijn baas betaalt mijn woon-werkverkeer ook niet! Dat is gewoon privé.

 

Je mag best meer dan 19 cent per km factureren aan de opdrachtgever. Ik neem aan dat de Golf privé bezit is, dan is alleen het meerdere boven 19 cent belast als omzet. De Golf is echter van 1993, dus al volledig afgeschreven. Met 19 cent per km dekt dat vaak de lading wel voor alle kosten.

 

Je betaalt aan benzine (1,15 / liter) thans 9 euro enkele reis (125 km bij 1 op 14 maal 1,15). Je factureert echter 23 euro (125*0,19) enkele reis. Dat zou toch voldoende moeten zijn voor onderhoud, verzekering en belastingen.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Aan allen:

dank u wel dat jullie de tijd hebben genomen om te antwoorden

 

@Karin:

Als ik voor deze klant onderweg ben, kan ik dus niets voor een andere klant werken!.

 

Hoe kijk jij er dan tegen aan - uit het oogpunt van de ondernemer zelf - als jij bijv 1,5 uur heen, 1,5 uur terug rijdt per dag?

Dat maakt dan 8 uur factureerbaar en 3 uur niet facturbaar per dag.

Dat betekent dat jij bijna de helft van je tijd onbetaald op weg bent van-naar klant, waarin je dus niets anders kun doen.

Hoe ga jij hiermee om?

 

 

@Frank:

Lijkt me billijk.. de helft van je uurtarief omdat je wel op weg bent naar klant

EN je kunt toch iets voor jezelf doen (wat ik dus niet kan,sturend in de auto)

 

 

@Joost

Bedankt door de correctie in mijn rekenvoorbeeld :-)

 

"Mijn baas betaalt mijn woon-werkverkeer ook niet! Dat is gewoon privé."

Mag ik vragen:

- Hoe ga jij naar je werk en

- Waar betaal jij dan de onkosten om van en naar je werk te komen?

Als je deze kosten aftrekt van je salaris...dan verdien je netto minder?.

 

Stel als je op weg gaat - voor de baas - naar een klant?

Hoe ziet jouw financiele plaatje er dan uit? Betaalt je baas dan wel de kosten?

 

Groeten, Ronald

Link naar reactie
  • 0

@Joost

Bedankt door de correctie in mijn rekenvoorbeeld :-)

 

"Mijn baas betaalt mijn woon-werkverkeer ook niet! Dat is gewoon privé."

Mag ik vragen:

- Hoe ga jij naar je werk en

- Waar betaal jij dan de onkosten om van en naar je werk te komen?

Als je deze kosten aftrekt van je salaris...dan verdien je netto minder?.

 

Stel als je op weg gaat - voor de baas - naar een klant?

Hoe ziet jouw financiele plaatje er dan uit? Betaalt je baas dan wel de kosten?

 

Groeten, Ronald

 

Ik doelde niet op de autokosten, maar op het uurloon. Ik krijg van de baas geen salaris voor elk uur dat ik in de auto zit van en naar mijn werk.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als ik standaard voor een klant altijd bij hem op locatie werk maak ik de afspraak dat dit dan ook altijd hele dagen zijn en reken ik geen reistijd tenzij de reistijd volgens routeplanner meer dan 1 uur enkele reis bedraagt, in dat geval wordt het meerdere aan reistijd als werktijd doorberekend. Mijn uurtarief voor werk op locatie ligt ook beduidend hoger dan het tarief voor werkzaamheden die ik op mijn eigen kantoor kan doen.

Het is weliswaar mijn keus om die klus op locatie wel of niet aan te nemen, het is ook de keus van de klant om hiervoor te willen betalen. Als ik voor een klant werkzaamheden doe die ik merendeels vanuit huis kan doen maar waarvoor ik af en toe een aantal uren naar de locatie van de klant moet reizen (bijvoorbeeld voor overleg of instructie) reken ik de reistijd volledig maar wel tegen een lager tarief door (ik benut de tijd in de auto meestal om telefoontjes te plegen). Dit vooral om te voorkomen dat de klant mij op locatie laat komen voor werkzaamheden die ik ook in mijn eigen kantoor kan doen en als hij dit persé wil er dan ook gewoon extra voor betaalt, het kost mij namelijk extra tijd.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.