• 0

Belangrijk: Urenadmin bij half jaar fulltime ondernemer?

Goedendag,

Sinds 1 juli heb ik mij ingeschreven bij KVK en ben full time ondernemer. Ik heb sinds een week een boekhouder, die geeft aan dat het in mijn geval erg belangrijk is dat ik een urenadministratie moet hebben om aan te tonen dat ik in een half jaar tijd minimaal 1225 uur in mijn onderneming heb gestopt. Eerlijk gezegd stop ik bij wijze van 24 uur per dag in de onderneming. Maar het gaat erom dat dit aangetoond kan worden bij de belasting voor de zelfstandigheids en startersaftrek.

 

Ik ben geen ZZPer, maar ben druk met internetsites op te zetten, verkoop van spullen via advertentiesites, krijg de hele dag email en telefoon, moet pakketten versturen, admin bijhouden (zondag), op de hoogte blijven van de markt etc etc.

 

MOet ik een lijstje maken van mijn kernactiviteiten dagelijks en dan een vast aantal uur daaraan geven, of moet echt inzichtelijk zijn van welk tijdstip top welk tijdstip ik met klant a heb gebeld?

 

Alsvast bedankt voor jullie kant van het verhaal.

 

Groeten,

Arjan

“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken “

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je boekhouder heeft in elk geval gelijk dat jij het aannemelijk moet maken dat je zoveel uur hebt gehaald.

Die urencretirium geld voor iedereen, ongeacht wanneer je bedrijf is begonnen.

 

Pak een agenda en houdt gewoon bij wanneer je wat doet.

Ik heb een agenda met elke dag op een apart blad zodat je ook gewoon alle uren op een rijtje hebt staan.

 

Ik streep aan wanneer ik ergens mee begin, bijv. de mail controleren en afhandelen, en streep weer aan wanneer ik klaar ben. Zo geef ik in mijn agenda per soort bezigheid aan wanneer ik er hoeveel tijd aan heb besteed.

 

In principe is dat voldoende, zelf verwerk ik dit dan weer in Excel omdat ik dat makkelijker vind dan zelf te gaan zitten rekenen op hoeveel uur ik eigenlijk zit.. dat doet excel voor me. :D

 

 

Voor het afgelopen jaar zou ik het schatten aan de hand van de tijd die je nu voor de zaken nodig hebt, wees wel eerlijk naar jezelf voor als je het in juli rustiger had..

 

Voor de belastingdienst is vooral belangrijk dat je het aannemelijk kan maken, dus een lijstje met wat je per week doet en hoeveel tijd je daar gemiddeld mee kwijt bent is denk ik wel genoeg zeker als je full-time ondernemer bent en genoeg verdiend om in je levensonderhoudt te voorzien.

 

Karen

Link naar reactie
  • 1

Het is afhankelijk hoe dierbaar je nachtrust is. Zoals Karen het bijhoud vind ik persoonlijk een zeer goede manier.

 

In principe kan iedereen het claimen dus daar zit geen vereiste aan. Het is echter het probleem of die claim stand kan houden dus zodra je de administratie van Karen overlegt aan een inspecteur zal hij hier sneller mee akkoord gaan dan dat jij uit je blote hoofd afspraken en tijdstippen opnoemt.

 

Zoals je zelf weet kan het om een redelijk bedrag gaan die de inspecteur ambtshalve kan opleggen. Maximum zelfstandigen aftrek is 9K nog iets en de extra startersaftrek bedraagt 2K nog iets. Dus de inspecteur kan je jaarwinst met ongeveer € 11.000 ophogen als jij daar achteraf geen recht op hebt. 11.000 x 33,85% = 3731, oftewel je loopt een risico dat je € 3.731 aan harde euro's moet ophoesten.

 

Dus ik zou gedetailleerd je activiteiten bijhouden als-in tijdstippen noteren en een kleine omschrijving wat je hebt gedaan in die tijd. Inzake je telefoongesprekken zou ik de naam gewoon noteren ook al is het een extra moeite. Persoonlijk vind ik die extra moeite niet opwegen tegen het risico dat je naderhand een aanslag kan krijgen.

 

My 2 ct

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 1

Een urenadministratie moet aannemelijk zijn maar nu ook weer niet al te spastisch worden opgezet. Deel voor jezelf de soort werkzaamheden die je doet in categorieën in, bijvoorbeeld

klantcontacten (email, telefoon)

administratie

inpakwerkzaamheden

administratie

etc.

en registreer per dag hoeveel uur je hieraan besteedt (hoeft niet meer dan 2 minuten per dag te kosten als je een goede basisopzet in excel maakt). Als je omzet/winst enigszins in verhouding is met de tijd die je besteedt aan je onderneming (rekening houdend met de soort werkzaamheden) heb je niet snel een probleem. Het gaat vooral om het verloop in uren in relatie tot de omzet in die periode (behouden incourante uren voor promotie, administratie etc.). Als je bijvoorbeeld iedere maand 130 uur aan direct aan je omzet gerelateerde werkzaamheden registreert maar je omzet de ene maand 10.000 is en de andere maand 2.000 zou dit vragen kunnen oproepen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Verder is het goed om te weten dat alle uren die dienstbaar zijn aan jouw onderneming meetellen! Zelfs al ben je incompetent in wat je doet. Nu geen kneus uitdelen (is niet persoonlijk bedoeld), maar lees even onderstaande rechtspraak:

 

Ik heb de exacte uitspraak niet voor handen, maar het kwam op het volgende neer.

 

Ondernemer X begint een eenmanszaak en gaat aan de slag met de bouw van een website voor de onderneming. Het lukt niet echt best en pas na 600 uur (geen grap!) slaagt hij erin om zijn site ontworpen en live te krijgen. Hij heeft alle tijd gedocumenteerd.

 

De inspecteur schrapt de zelfstandigenaftrek omdat hij van mening is dat incapabel zijn niet voor rekening van de fiscus komt. De Rechter is een andere mening toegedaan. De uren waren dienstbaar aan de onderneming en tellen dus mee voor de 1.225 grens.

 

Simpeler: schrijf ook tijd voor adviesgesprekken, vragen stellen op HL, papier kopen bij de Bruna incl. reistijd, etc.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen ZZPer, maar ben druk met internetsites op te zetten, verkoop van spullen via advertentiesites, krijg de hele dag email en telefoon, moet pakketten versturen, admin bijhouden (zondag), op de hoogte blijven van de markt etc etc.

 

Ehm, dan ben je zzp'er, toch? Je werkt zelfstandig en je hebt geen personeel, dat is de definitie van een zzp'er. Niet alle zzp'ers doen "uurtje factuurtje".

 

 

Link naar reactie
  • 0

Verder is het goed om te weten dat alle uren die dienstbaar zijn aan jouw onderneming meetellen! Zelfs al ben je incompetent in wat je doet. Nu geen kneus uitdelen (is niet persoonlijk bedoeld), maar lees even onderstaande rechtspraak:

 

Ik vind dat een bijzonder incompetente uitspraak. Oeps.

 

 

 

 

 

 

Nee, was niet serieus bedoeld maar het lag zo voor de hand.....

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de exacte uitspraak niet voor handen, maar het kwam op het volgende neer.

 

 

Wat mij van deze uitspraak bij is gebleven, is dat de inspecteur slechts marginaal de gedraaide uren mag toetsen. Oftewel de inspecteur mag niet op de stoel van de ondernemer gaan zitten en de besluiten van de ondernemer onder de loep nemen.

 

Voor verdere invulling van marginale toetsing bestaat ook het Cessna arrest. Dit arrest geeft weer wanneer een inspecteur wel een besluit van de ondernemer inhoudelijk mag toetsen.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de exacte uitspraak niet voor handen, maar het kwam op het volgende neer.

 

 

 

Voor verdere invulling van marginale toetsing bestaat ook het Cessna arrest. Dit arrest geeft weer wanneer een inspecteur wel een besluit van de ondernemer inhoudelijk mag toetsen.

 

Grt

 

Ik ligt dan ook even toe dat dit om een tandarts ging die in NL praktijk hield en ook in Frankrijk en voor zijn reizen naar de Franse praktijk een Cessna vloog waarvan hij alle kosten op de zaak zette. HR oordeelde dat deze manier van reizen dusdanige kosten met zich meebracht dat geen weldenkend ondernemer die kosten vanuit zakelijke overweging zou maken.

 

Feit blijft dat de fiscus wel mag toetsen of bepaalde kosten wel zakelijk zijn. Zie ook renpaardenarrest en Jaguar arrest.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.