• 0

Inboeken inkomsten uit rechtzaak

Hoi!

 

Ik heb vorige week een rechtzaak gehad betreffende een openstaande factuur. Ik heb daar advokaatkosten aan gehad en de klant moet mij dat gedeeltelijk terugbetalen, in 3 termijnen van € 200,-. Ik neem aan dat ik daar geen factuur van kan maken, of wel?

 

Weet iemand hoe ik dit moet inboeken?

 

Alvast heel erg bedankt!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uit mijn blote hoofd zeg ik dat je reeds een factuur hebt gemaakt omdat je via de rechter de afnemer dwingt te betalen. Het is gewoon het ontvangen van geld van een normale debiteur alleen moest je incasso kosten maken.

 

Daarnaast zijn de advocaatkosten aftrekbaar van je belastbaar resultaat voorzover deze zien op het incasseren van je openstaande factuur.

 

Hoor graag van je wanneer het onduidelijk is.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Daffy,

 

Neen dat is niet de bedoeling. De vergoeding die je nu gaat ontvangen voor de gemaakte kosten van de advocaat boek je op dezelfde rekening als waar destijds de advocaatkosten zelf zijn geboekt. Zodoende worden dus die kosten verminderd met de ontvangen vergoeding.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Daffy

 

De originele factuur wordt dus alsnog voldaan. Die kun je dus boeken als betaald.

 

Dan zijn er advocaatkosten ex BTW. Die boek je als advieskosten. De BTW vraag je terug als voorbelasting.

 

En tot slot de vergoeding voor jouw advocaatkosten. Zoals Steven terecht opmerkt, is dat zonder BTW. Die vergoeding boek je als buitengewone baten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.