wie heeft ervaringen met een uitgever (business boek)

Aanbevolen berichten

jaja, naast video ben ik een boek aan het schrijven, dat ik in het tweede kwartaal 2009 in de markt wil zetten.

 

Ik ben op zoek naar ervaringen met uitgevers. Naast een brede verspreiding in de boekhandels, moet het natuurlijk ook bij o.m. managementboek.nl, bol.com etc terechtkomen.

 

Graag hoor ik ervaringen van mede-HL-ers, die zelf ervaringen hebben met het uitgeven van een boek.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

goeie vraag Jeroen.

taal: nederlands.

categorie/genre: een boek gericht op ondernemers, managers, studenten en ambitieuze werknemers.

het onderwerp is potentieel voor iedereen van belang, dus een best brede doelgroep.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Hoi Edo,

 

je hebt ruwweg twee keuzes:

1. zelf het uitgeefproces ter hand nemen

2. uitgevers benaderen

 

Bij de eerste optie moet het je vooral gaan om de winst, want er zit veel werk aan vast. Je moet er zelf voor zorgen dat je boek bij het Centraal Boekhuis komt te liggen en de promotie ter hand nemen. Grote retailers als bol.com, managementboek, selexyz, etc. zien graag dat er promotie wordt gemaakt, want voor hun is zakendoen met een grote uitgever natuurlijk veel handiger (minder administratie, handelingen). Naarmate er meer 'rumoer' rond een boek is zijn ze zelf ook bereid om er aandacht aan te schenken. Het is, met andere woorden, een conservatieve, reactieve wereld.

 

Bij de tweede optie zijn er veel zaken die de uitgever voor je verzorgt, waaronder de realisatie, de promotie en de hele logistieke en financiële afhandeling. Aan jou om uitgeverijen te zoeken waarvan je denkt dat je boek in hun fonds past. Verwacht hier echter geen financiële wonderen van: het percentage dat je krijgt ligt al snel op de 5%, meer niet. En het nadeel is natuurlijk dat je boek snel verzuipt in een groot fonds... Zelf meer publiciteit zoeken kan altijd, maar dan ben je weer tijd en energie kwijt. Zo is er altijd wat!

 

Ik zou zelf opteren voor en relatief kleine uitgeverij, vooropgesteld dat je boek past bij de rest van hun uitgaven. Je krijgt dan allicht betere begeleiding en meer aandacht dan bij een grote uitgever als Kluwer bijvoorbeeld. Probeer het eens bij Scriptum bijvoorbeeld, waar Karen Romme ook haar boeken uitgeeft.

 

Ben benieuwd naar je synopsis. Lezen we er hier nog wat van?

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie

Hi René,

dank voor je reactie. het is inderdaad mijn plan om veel van de promotie/marketing/rumoer/etc zelf te doen, dat ligt ook in de aard van mijn business en het soort boek.

 

Maar, ik heb weinig zin mijn schuur vol te stouwen met dozen boeken en zelf de logistiek en facturatie ter hand te nemen. Vandaar dat ik mij aan het oriënteren ben op uitgevers en vooral geïnteresseerd ben ik ervaringsdeskundigen.

 

De titel van het boek hou ik nog even onder de pet, over een week of twee ben ik zover dat het zover gevorderd is dat ik daar wat meer over kan en wil schrijven.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

@pvantees: "...naast een brede verspreiding in de boekhandels, moet het natuurlijk ook bij o.m. managementboek.nl, bol.com etc terechtkomen..."

Oplage schat ik conservatief (maar wel optimistisch) in op >1000 per jaar. Daarmee vallen uitgevers als lulu etc dus af.

Mijn grootste belang is een brede distributie, naast mijn eigen distributiekanalen.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Een paar centen van mij.

 

Zoals René ook al aangeeft, zoek een uitgever die meer boeken in deze categorie uitgeeft. Een uitgever van kinderboeken weet waar zijn klanten zitten, voor een managementboek hebben ze het verkeerde netwerk.. Ook de boekhandelaren weten wat ze van welke uitgever kunnen verwachten.

Houdt er rekening mee dat er twee grote boekenbeurzen per jaar zijn, kom je net een week na een beurs op de markt met je boek dan kun je de pech hebben dat je een half jaar moet wachten tot de volgende beurs.

 

Het klinkt erg afgegzaagd op een site als deze maar zorg dat je boek ondersheidend is, kom niet met het zoveelste boek over een onderwerp waar elke boekhandel al een plank mee vol heeft staan. Dat is bij voorbaat kansloos.

 

Ga zo snel mogelijk op zoek naar een geschikte uitgever, een summury voor nu is voldoende.

Sommige uitgevers ondersteunen hun schrijvers al vanaf het begin, helpen ze met de indeling en niet onbelangrijk, de opmaak. Hoe eerder je samenwerkt hoe kleiner dat kans dat de uitgever je vraagt het hoofdstukken te herschijven of dat je met een boek aankomt waar ze eigenlijk helemaal niks mee kunnen of willen.

 

Als er een bekende naam is die als expert gezien wordt voor dit onderwerp dan werkt het enorm mee als deze expert bereid is een voorwoord te schrijven. Bij een eerste boek kun je nog niet teruggrijpen naar eerdere uitgaven waar je al enige naamsbekendheid mee hebt kunnen verwerven.

 

Verder zul je merken dat het web ook erg belangrijk is geworden. Kijk hoe Karen dat doet met Calimeromarketing.

Uitgevers zien graag dat de auteur over dit onderwerp een eigen site/blog onderhoud. Liefst een site die al enige tijd life is en regelmatig voorzien van relevante informatie over het hoofdonderwerp van het boek voor het boek daadwerkelijk in de schappen ligt.

Dat je een boek over een bepaalt onderwerp schrijft maakt dat jij vanaf dat moment als expert wordt gezien, zorg dat al je uitingen in welke vorm dan ook die boodschap uitzenden.

 

Een vriendin van mij heeft recent ook zelf enkele boeken in eigen beheer uitgegeven, zij had enkele proefexemplaren besteld bij een printing in demand drukker, zij was erg teleurgesteld over de "kwaliteit" van de boeken. Niet alleen zag het er qua opmaak niet uit, ook het bindwerk liet te wensen over.

Ik weet niet precies waar het omslagpunt ligt maar ik geloof dat bij 500+ het al snel lonend is om het boek in offset te laten drukken.

 

Misschien handig om alvast wat proeflezers te gaan ronselen. Natuurlijk niet alleen specialisten maar ook wat newbie's die met een frisse blik naar het onderwerp en het boek zelf kunnen kijken.

 

 

BTW

Na afloop van Calimero's verjaardag is er ook nog over boeken uitgeven gesproken, misschien is het een idee om met een aantal (aanstaande) auteurs een keer een Higherlevel boekenmeeting te houden met als doel uitwisseling van kennis en ervaringen op het gebied van het schrijven en het uitgeven van boeken.

Link naar reactie

Hoi Edo,

 

Een exemplaar heb je bij deze al verkocht ... da's dus winst ehh ... de eerste beperking van het verlies :)

 

Mijn advies is eea te proberen bij een serieuze uitgeverij, bijvoorbeeld Kluwer. Ik heb er in een verleden dat ik minder grijs was nog gewerkt en een boek laten drukken is minder duur dan je zou verwachten.

Wat zeker helpt is als een partij een basis afzet garandeert; bijvoorbeeld een financiele instelling of zo die het boek als relatiegeschenk wil weggeven. Op basis van een dergelijke basis is iedere serieuze uitgeverij geinteresseerd. Voor jou is het ook mooi: je weet immers dat je al breed wordt verspreid.

 

En als die partij de boeken dan ook nog via een boekhandel besteld en eventueel een retourcommissie van de uitgeverij krijgt, sta je binnen de kortste keren in de management boek top 10 8)

 

Als je vragen hebt dan hoor ik die graag.

 

Succes!

Kees

 

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie

@Nico: "Uitgevers zien graag dat de auteur over dit onderwerp een eigen site/blog onderhoud. Liefst een site die al enige tijd life is en regelmatig voorzien van relevante informatie over het hoofdonderwerp van het boek voor het boek daadwerkelijk in de schappen ligt." Leuk dat je dit zegt, mijn boek zal inderdaad ruimschoots worden aangevuld met een website met aanvullende informatie. Voor de proeflezers had ik HL al in gedachten.

 

@Kees bestelling genoteerd ;D "bijvoorbeeld een financiele instelling of zo die het boek als relatiegeschenk wil weggeven" Goed idee! Opent weer nieuwe mogelijkheden.

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

 

Graag hoor ik ervaringen van mede-HL-ers, die zelf ervaringen hebben met het uitgeven van een boek.

 

 

Hallo Edo,

 

Omdat ik me toch enigszins aangesproken voelde heb ik gisterenavond een lange reactie getikt, die dankzij de soms wat grillige HL-techniek inmiddels het luchtledige is verdwenen. Opnieuw tikken heb ik geen zin in, maar ik wil je wel dit meegeven.

 

Ik adviseer je absoluut om een uitgever te zoeken om het boek bij onder te brengen. Als jij zelf ook aan de pr wilt werken, kan zo'n samenwerking jullie allebei veel opleveren. Zeker als 'nieuwe' schrijver. Zelf uitgeven betekent bijna altijd dat je veel minder boeken verkoopt omdat jij weinig kennis en kennissen hebt in de boekenbranche. Nico meldde al dat uitgevers maar een paar keer per jaar hun boeken aanbieden aan de boekhandels. Houd er rekening mee dat het waarschijnlijk later kan uitkomen dan jij nu denkt.

 

Met mijn kennis van uitgevers zou ik je adviseren zodra je de grote lijn en enkele hoofdstukken op papier hebt staan, eens naar gevestigde namen als Academic Service, Pearson Education, Het Spectrum, Business Contact of wellicht Nieuw Amsterdam (timmert lekker aan de weg) te bellen en proberen een afspraak te maken.

 

Bedenk daarbij de uitgeverijen ook zoveel mogelijk geld willen verdienen en dat doen ze onder andere door schrijvers zo min mogelijk te betalen. De marge voor de boekhandel staat vast, dus daar kunnen ze geen extra winst pakken. Aan jou dus de schone taak een fatsoenlijk royaltypercentage (oplopend bij grotere verkoopaantallen) en leuke inkoopkortingen op je boek uit te onderhandelen.

 

Laat ze in een eerste gesprek maar vertellen of ze je boek willen uitgeven en wat ze jou kunnen bieden. Dan ben ik graag bereid even met je mee te denken of dat redelijk is. ;)

 

Succes met schrijven!

 

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

Hallo Edo,

 

De boekhandel wordt in Nederland grotendeels bepaald door de grillen van het Centraal Boekhuis, en het gaat er niet om of je een goed boek hebt, maar of je al bekendheid geniet in het boekenwereldje. Vriend van me heeft net een boek uitgegeven als niet geheel onbekende schrijver, en bij Bol.com binnenkomen was het probleem niet (maar dat verkoopt ook niet echt denderend), maar CB wel.

 

Wat hij heeft gedaan: 1000 boeken in eigen productie, 6 euro per stuk (96 pagina's, FC omslag) en iemand ingehuurd om 4 weken langs de lokale boekhandels in Noord-Holland te rijden. Boekhandels namelijk, aardige mensen maar lastige klanten, vinden het prima als het er leuk uitziet, vooral als je er nog wat materiaal bij hebt wat buiten in de regen mensen kan trekken, maar het mag 0 kosten, althans niet vooruit. Afrekenen na verkoop, maandelijks, verder gewone marges (reken op 40%).

 

Succes!

 

Gr, Peter

 

Ook over Madoff werd gezegd dat 'ie absoluut te vertrouwen was...

Link naar reactie

De boekhandel wordt in Nederland grotendeels bepaald door de grillen van het Centraal Boekhuis, en het gaat er niet om of je een goed boek hebt, maar of je al bekendheid geniet in het boekenwereldje. Vriend van me heeft net een boek uitgegeven als niet geheel onbekende schrijver, en bij Bol.com binnenkomen was het probleem niet (maar dat verkoopt ook niet echt denderend), maar CB wel.

 

 

Kan me vergissen maar CB is een distributiebedrijf. De uitgevers zijn verantwoordelijk voor de marketing en dat de boekhandelaar geïnteresseerd is. Zij leveren de boeken in depot bij CB ter distributie naar de boekhandelaars.

Link naar reactie

Kan me vergissen maar CB is een distributiebedrijf. De uitgevers zijn verantwoordelijk voor de marketing en dat de boekhandelaar geïnteresseerd is. Zij leveren de boeken in depot bij CB ter distributie naar de boekhandelaars.

 

Nee, je vergist je niet, maar je ziet (net als ik in het begin) de kracht van de monopoliepositie van CB over het hoofd: de partijen die ze niet lusten (en wat een boer niet kent dat vreet 'ie niet) daar distribueren ze niet voor. Zo simpel blijkt het te zijn! En dan kun je nog zo'n kei van een boek hebben, en nog zo'n mooie uitgever, CB heeft zeg maar de laatste meter naar de boekhandel in handen, en zonder die club ben je dus helemaal nergens!

 

EDIT: Aanvulling: overigens is het uiteraard wel zo dat als je een tonnetje hebt liggen om via RTL even wat te adverteren de vraag wel komt en CB opeens graag koffie voor je inschenkt, voornamelijk door de vraag vanuit de boekhandels, maar aangezien ik Edo ken en die 1000 exemplaren dan in ieder geval rond de 108 euro moeten kosten (marketing + productie) gaat dat er niet inzitten.... Dus blijft afhankelijkheid van de goede wil van CB om links en rechts voorraad neer te zetten, ben je weer terug bij af: dat doen ze niet voor Edo. Nog niet, althans.

Ook over Madoff werd gezegd dat 'ie absoluut te vertrouwen was...

Link naar reactie

 

Nee, je vergist je niet, maar je ziet (net als ik in het begin) de kracht van de monopoliepositie van CB over het hoofd: de partijen die ze niet lusten (en wat een boer niet kent dat vreet 'ie niet) daar distribueren ze niet voor. Zo simpel blijkt het te zijn! En dan kun je nog zo'n kei van een boek hebben, en nog zo'n mooie uitgever, CB heeft zeg maar de laatste meter naar de boekhandel in handen, en zonder die club ben je dus helemaal nergens!

 

 

Naast het CB heb je nog Scholtens. Overigens bepaalt niet het CB wat er in hun magazijn ligt maar de uitgever die daarvoor ook betaalt. Het CB bepaalt alleen in welk magazijn van hun het ligt.

Link naar reactie

 

Naast het CB heb je nog Scholtens. Overigens bepaalt niet het CB wat er in hun magazijn ligt maar de uitgever die daarvoor ook betaalt. Het CB bepaalt alleen in welk magazijn van hun het ligt.

 

Uitgever erin zitten kan natuurlijk, maar dat betekent wel dat je marge van 6 euro (even uitgaande van 20 verkoop) dan instort naar 1. Met 1000 boeken, zelfs met 5000, kun je dan beter 2 weken via Randstad aardappels gaan schillen in een restaurant (en da's niet Edo z'n bedoeling denk ik)

 

Naast de roepieroepie kant brengt het ook marketingwaarde mee om een boek uit te brengen, en (er even van uitgaande dat die 1000 wel verkocht zullen worden) daar ligt de eerste x boeken je winst.....bekendheid is onbetaalbaar namelijk!

Ook over Madoff werd gezegd dat 'ie absoluut te vertrouwen was...

Link naar reactie

@Edo: is er een reden waarom je het niet als ebook uitgeeft?

 

Bijv: 1-2 hoofdstukken plus inleiding gratis ter download, daarna betalen?

 

- Productiekosten ongeveer 0 (PDF formaat)

- marketing: (extra stuk) website, maar dat heb je ook al nodig (blog of zo) voor als je bij uitgever uitgeeft. Alleen betaalmodule moet je nog regelen dan.

- feedback op wat je aanbiedt en schrijft is veel directer dan bij boek. Je kunt er zelfs een forum aan koppelen. En extra goodies voor mensen die betaald hebben.

 

En als dat succesvol is, kun je altijd nog een papieren versie uit (laten) geven!

 

Nadeel is uiteraard dat je niet direct een papieren versie hebt.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

@pvantees: "...naast een brede verspreiding in de boekhandels, moet het natuurlijk ook bij o.m. managementboek.nl, bol.com etc terechtkomen..."

Oplage schat ik conservatief (maar wel optimistisch) in op >1000 per jaar. Daarmee vallen uitgevers als lulu etc dus af.

Mijn grootste belang is een brede distributie, naast mijn eigen distributiekanalen.

 

 

Gopher doet ook aan book on demand en distribueert dit via CB.

Link naar reactie

Bij Centraal Boekuis en Scholtens (de 2 grootste partijen op de markt) "huur" je alleen je ruimte en distributie. Edo geeft aan het boek nog te moeten uitgeven. Dus CB en Scholtens zijn helemaal nog niet ter sprake.

 

Eerst moet er een uitgever gevonden worden, waar je mee om tafel kunt. Wat doe je zelf en wat doet hij. Ik ken uitgevers die helpen met het maken van "Blow-ups" van bijvoorbeeld de voorkant van je boek, maar dat je ook veel zelf moet doen.

(ik denk dat dat de schrijver in kwestie wel is toevertrouwd... ;) )

 

@Edo : PM me aub iets bredere info, kan ik je contactgegevens doorsturen van uitgevers die me wel wat lijken !

 

Nadat je een uitgever gevonden hebt, kun je er voor kiezen zelf een groot deel promotie onder handen te nemen. Je schrijft je eigen persberichten, recensie's zelfs (heb ik echt mee gemaakt) en stuurt een proefexemplaar op. Een vriendin van me heeft zo RTL Boulevard gehaald, een uitnodiging van DWDD en P&W. Recensie en foto van boek stonden in Telegraaf en Panorama...

 

Een boekhandelaar enthousiast krijgen, een stapel boeken neerleggen (inderdaad in consignatie) en er samen een evenement van maken werkt nog het beste.

 

Een beetje van jezelf en een beetje van...

 

Groet, Marcel

 

Link naar reactie

Wat mijn moeder gedaan heeft bij haar eerste boek is met de uitgever afspreken dat ze zelf een percentage van de 1e druk koopt. Deze heeft ze verkocht bij haar trainingen/lezingen/via eigen netwerk. Hierdoor is het risico voor de uitgever kleiner, en kan je zelf in je eigen netwerk aan de verspreiding van je boek werken. Toen dat goed verkocht was een 2e druk snel afgesproken!

 

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie

Wat mijn moeder gedaan heeft bij haar eerste boek is met de uitgever afspreken dat ze zelf een percentage van de 1e druk koopt. Deze heeft ze verkocht bij haar trainingen/lezingen/via eigen netwerk. Hierdoor is het risico voor de uitgever kleiner, en kan je zelf in je eigen netwerk aan de verspreiding van je boek werken. Toen dat goed verkocht was een 2e druk snel afgesproken!

 

 

Ik heb ook een wondermooi boek gemaakt, mijn afstudeerproject.

Het treurig hilarische aan mijn eigen netwerk is dat

5 mensen hebben toegezegd

een boek te kopen en dat (nog) niet doen.

Dat is het vervaarlijke vreemde

aan mondelinge afspraken: je vertrouwd ze, maar ze

betekenen misschien niks.

Ondernemingen gaan er soms door failliet haha.

 

En dan starten ze soms weer gehard..

 

Over training geschreven:

Ik train nog geen dichttalenten, ben zelf nog zo groen als

vertrapt gras,

 

 

En toen ik je woord "lezingen" las vroeg ik me af of de topicstarter

ook lezingen gaat houden over de inhoud van zijn

uitdagende boek ?

 

En zo ja, weet je dan al een locatie?

 

 

Ik groet u allen vriendelijk.

Link naar reactie

in het kader van "maak de cirkel rond" (https://www.higherlevel.nl/weblog/?p=196), toch nog even een reactie.

 

het boek, dat komt er niet.

 

ik heb het veel te druk met het werk als videoproducent, interviewer en trainer. ik kom er gewoon niet aan toe. de inhoudsopgave was al klaar, ik wist wel ongeveer wat ik ging schrijven. als het boek was uitgekomen, had ik gekozen voor een gratis download pdf, in combinatie met een hardcover in de boekwinkel. marketing voornamelijk via mijn websites en twitter.

 

ik heb wel veel aan de reacties, gehad, die bieden inzicht van meerdere kanten. dank daarvoor!

 

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Jammer Edo, dat je er voorlopig geen tijd voor hebt.

 

Hierbij nog even een reactie op de bijdragen van Peter Laroche, want ik vind het prettig als lezers van dit draadje goede informatie krijgen.

Het CB heeft absoluut niet de macht die Peter beschrijft. Of een boek in de boekwinkel komt te liggen is volledig afhankelijk van de inkopers van die boekwinkels. En als je een idee hebt hoeveel het kost om een boekwinkel te vullen met voorraad snap je waarom die niet teveel willen inkopen...

 

Het CB is inderdaad niet meer dan een distributiecentrum met magazijnen waaraan je als uitgever je distributie en opslag kunt uitbesteden. Boekhandels hebben een voorkeur voor distributie via het CB, dus als je in veel winkels wilt liggen/staan zorg je voor een aansluiting bij dat CB. Die kost maandelijks best veel als je maar een of enkele boeken/producten uitgeeft. Daarom zijn er tegenwoordig clusteruitgevers waarbij je je kunt aansluiten als je zelf een boek uitgeeft. Dat kost ook geld, maar beduidend minder dan een eigen aansluiting en zo kan je boek 'gewoon' via het CB aan de boekhandel worden geleverd.

 

Tot zover 2 centen van een bij het CB aangesloten uitgever die tevreden is over de dienstverlening van dat bedrijf.

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.