• 0

Internet faxen wettig/rechtsgeldig?

Vroeger was alleen het gebruik van een telex wettig, tegenwoordig kan het ook met een fax... Maar is een fax versturen via internet ook wettig/rechtsgeldig? Of is die wettigheid nog nooit ter discussie komen te staan? (dus via je pc naar een fysieke fax)

 

Ik vraag dit omdat mijn mama vertalingen verricht voor de rechtbank en haar weleens gevraagd wordt die vertalingen per fax te versturen indien het om een spoedvertaling gaat. Ze wil daarvoor een fax + nummer aanschaffen. Ik vind dat een beetje onzin, maar als er iets mis is met de wettigheid (oid) dan kan ik mijn beredenering vanuit kosten perspectief wel uit het raam gooien :)

 

Lijkt me overigens ook interessant voor andere ondernemers. Ik zou bijvoorbeeld niet zo snel overgaan tot het aanschaffen van een fax + nummer, maar liever faxen verzenden en ontvangen via pc.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een fax wordt geaccepteerd als 'schriftelijk' in de zin van de wet. Of je nu dat faxen doet met een faxapparaat en -lijn of eerst scant en dan via xoip of whatever die fax verstuurt, maakt daarvoor niet uit.

 

Intrigeert me toch dit antwoord.

Want ik kan ook een gewoon Word-document niet scannen maar direct via de PC naar een faxnummer sturen. Ik heb dan geen origineel, maar de klant wel. Is het dan nog steeds een fax?

En wat nu als die klant hem via het faxapparaat direct zijn eigen PC in laat komen, zonder een afdruk te maken. Is het dan een mail of een fax, want het digitale document is wijzigbaar.

 

En als die klant vervolgens een minuutje na mijn 'faxbericht' het document print. Is het dan een originele fax of gewoon de afdruk van een mail

 

Wellicht vraag ik te ver door maar het lijkt me een wazig gebied.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er volgens mij ook om dat je kunt aantonen dat de fax verstuurd is. Met een faxapparaat kun je een bevestiging laten afdrukken op het moment dat de fax verstuurd is, als je dat niet doet kun je alsnog niets bewijzen. Bij een digitale fax kun je die bevestiging ook uitprinten maar kan de tegenpartij misschien wat makkelijker beweren dat de bevestiging vervalst is. Er zijn overigens instanties die forwarden e-mail naar het adres wat je opgeeft, en maken er een backup met een timestamp van, gesigneerd met een digitale handtekening. Deze onafhankelijke instanties kunnen vervolgens aantonen dat je de e-mail hebt verstuurd. Zo lang het te bewijzen is zit je volgens mij goed.

Link naar reactie
  • 0

Met een faxapparaat kun je een bevestiging laten afdrukken op het moment dat de fax verstuurd is, als je dat niet doet kun je alsnog niets bewijzen. Bij een digitale fax kun je die bevestiging ook uitprinten maar kan de tegenpartij misschien wat makkelijker beweren dat de bevestiging vervalst is.

 

Dat is ook eigenlijk van de gekke, alsof zo'n verzendbevestiging niet heel eenvoudig te vervalsen is. Overigens vraag ik me af hoe vaak het feitelijk voorkomt dat zoiets in een rechtzaak betwist wordt, en of dat dan altijd zonder succes is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.