• 0

Franchiseketens een zegen voor de detailhandel?

Loop in een willekeurig winkelcentrum en je zal daar de zelfde winkels vinden als in het winkelcentrum van het naburige dorp, met de zelfde uitstraling en hetzelfde assortiment.

 

Er zijn vast consumenten die dit prettig vinden. Maar ik denk dat de meerderheid het toch wel erg saai begint te vinden. De detailhandel wordt letterlijk en figuurlijk overheerst, ik kan beter zeggen overspoeld, door franchiseketens. Niet alleen in het straatbeeld maar ook, niet geheel onbelangrijk, in de brancheorganisaties, hebben zij tegenwoordig een dikke vinger in de pap.

 

Was de doelgroep van deze ketens vroeger de grote massa, tegenwoordig is er voor elke doelgroep een eigen keten, van laag tot hoog segment.

 

Door deze ontwikkelingen hebben de zelfstandige ondernemers in de detailhandel het nu nog moeilijker te overleven - zeker in deze soms barre tijden. Zo gaan de beste winkellocaties vaak naar franchiseketens: de franchiseorganisaties hebben daarvoor afspraken gemaakt met projectontwikkelaars zodat zij eerste keus hebben bij het zoeken naar een geschikte winkellocatie.

Immers een franchiseorganisatie kan meer zekerheid bieden dan een zelfstandig ondernemer en de projectontwikkelaar wil ook graag zijn toekomstige winkelcentrums verhuurd hebben, waardoor de keuze snel gemaakt is.

 

Zoals gezegd zijn ook de meeste brancheorganisaties tegenwoordig erg gecharmeerd van deze franchiseketens. Liep het ledental de afgelopen tijd enigszins terug - de meeste zelfstandig detaillisten zien het nut niet in van deze brancheorganisaties en tevens wegen de kosten voor lidmaatschap vaak niet op tegen de voordelen - tegenwoordig hebben deze brancheorganisaties een enorme ledenaanwas doordat franchisenemers automatisch lid worden via de bijbehorende franchiseorganisatie.

 

Een franchiseorganisatie kan een zegen zijn voor de ondernemer die zich alleen wil bezighouden met verkopen en bijvoorbeeld niet met de boekhouding, het samenstellen van het assortiment en alle andere 'bijzaken'. Dat men daar een soms erg hoge prijs voor moeten betalen, zowel financieel als in vrijheidsbeperking, maakt de franchisenemer vaak niet zo veel uit. Immers, hij of zij kan nu zonder noemenswaardige zorgen en met een goede back-up voor alle moeilijke vragen, een winkel runnen.

 

Men moet nu niet gaan denken dat ik een hekel heb aan alles wat met franchise in het algemeen te maken heeft. Maar ik begin me wel zorgen te maken.

 

Zorgen om het feit dat er straks misschien helemaal geen zelfstandige detaillisten meer zullen zijn. Zodat we afhankelijk worden van de franchiseketens voor het aanbod van het assortiment kleding, brillen, huisdierenvoeders, pannensets, etc., etc. Alles dezelfde eenheidsworst. Het zou toch zonde zijn dat die winkels verdwijnen waar je net even een ander artikel kunt kopen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Helemaal mee eens. We krijgen steeds meer standaarden. Ik ben daar geen voorstander van. Vroeger hadden we overal MacDonalds en nu krijgen we overal hetzelfde.

Ik heb zelf ook welleens geprobeerd in een nieuw te bouwen wijk+winkelcentrum een winkelruimte te huren. Dat ging dus mooi niet lukken, nu heb ik een lijst gekregen met welke winkels er wel komen. Exact dezelfde winkels als bij mijn eigen lokale winkelstraat.

 

Ik bedoel shoppen in Amsterdam? Van mij hoeft het niet hoor Kalverstraat: 3x H&M 2x Kruidvat etc etc.

 

Je ziet het trouwens overal gebeuren. 1 munt in Europa, 1 centrale bank: alles krijgt een standaard

 

maw ik ben het volledig met je eens.

Link naar reactie
  • 0

een mooie taak voor de gemeente; ben blij dat ik Haarlem woon

http://www.cityhaarlem.nl/mgd_cityhaarlem.php

 

Ik hoor niet anders dan al die Amsterdammers die met kinderen hier willen gaan wonen

 

P.s.

 

Ik werk al 12 jaar in Haarlem

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Het succes vande franchises zit hem uiteindelijk in de efficiency: tegen lagere kosten hetzelfde kunnen bieden. En omdat we in NL ook als consument graag goedkoop inkopen, is het ook geen wonder (en moeten we eigenlijk ook niet zeuren) als we krijgen waar we voor betalen: eenheidsworst.

 

Hetzelfde is sinds WO2 gebeurd met supermarkten die kruideniertjes verdreven. Veel krokodillentranen, maar de portemonnee sprak andere taal.

 

Gewetensvraag: doen wij onze inkopen vooral bij franchisers, of gaan we (zoveel mogelijk) naar zelfstandige detaillisten?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Het succes vande franchises zit hem uiteindelijk in de efficiency: tegen lagere kosten hetzelfde kunnen bieden. En omdat we in NL ook als consument graag goedkoop inkopen, is het ook geen wonder (en moeten we eigenlijk ook niet zeuren) als we krijgen waar we voor betalen: eenheidsworst.

 

Hetzelfde is sinds WO2 gebeurd met supermarkten die kruideniertjes verdreven. Veel krokodillentranen, maar de portemonnee sprak andere taal.

 

Gewetensvraag: doen wij onze inkopen vooral bij franchisers, of gaan we (zoveel mogelijk) naar zelfstandige detaillisten?

 

Qua prijsbeleid valt het erg tegen, de winst uit de efficienty gaat meestal naar de franchise organisatie.

 

Een zelfstandige is met de meeste handel even duur als een franchiser, franchiser hebben vaak wel de hardlopers tegen een aanbiedingsprijs maar vertellen daar niet bij dat dan daarop weinig tot geen winst wordt gemaakt en het alleen is om de klanten te lokken.

Als nu eens meer zelfstandigen dit ook zouden doen dan gaat de vlieger dat een franchiser goedkoper is niet meer op.

 

En ja, als ex detaillist gaan we zo veel mogelijk naar de zelfstandige winkels al was het maar dat de service daar vaak beter is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het succes zit inderdaad zoals Rene opmerkt niet zo zeer in de kosten maar vooral in het zeer effectief segmenteren en het aanbod zo perfect mogelijk afstemmen op de doelgroepen. Daarbij wordt ook nog flink rekening gehouden met de lokale omstandigheden zoals bevolkingsopbouw, welstandsniveau, concurrentie en zelfs kerkelijkheid.

 

Een Blokker of Kruitvat in centrum Breda heeft weliswaar hetzelfde basis (folder) assortiment maar kan behoorlijk afwijken van de winkel in een buitenwijk met veel jonge gezinnen. Dus er wordt zeer beredeneerd een assortiment samengesteld. Men weet per dag (!) welke items goed lopen en welke minder. Er kan dus ook nog heel effectief worden bijgestuurd. Een goede franchise ondernemer koppelt daar ook nog zeer goed service en voorwaarden (niet goed geld terug) aan. Tel daarbij de grootschalige collectieve marketing en verkoopondersteuning op en het is niet zo vreemd dat de franchise formules succesvol zijn.

 

Elke stroming geeft een tegenstroming. Ik ben niet zo bang dat we richting eenheidsworst gaan. In Breda hebben we een winkelstraat met allerlei boetiekjes, galeries en modewinkels in het hogere segment die het erg goed en steeds beter gaat doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Franchiseketens en ook de grote winkelketens zijn de doodsteek voor het introduceren van nieuwe productinnovaties. Doordat het assortiment van de franchiseketens steeds kleiner wordt is vaak nauwelijks ruimte voor nieuwe producten. De winkeliers die lid zijn van een franchiseketen zijn gedwongen het overgrote deel van hun inkoop bijv. 80-90% bij de franchise organisatie te doen. Daar kom je vaak als klein bedrijf met nieuwe producten niet binnen.

Link naar reactie
  • 0

@Rene: duidelijk verhaal en je hebt gelijk.

Een consequentie die nog niet genoemd is, is de gebrekkige participatie in de lokale situatie.

En @Hans:

Ik ken een straat in Breda waar nu slechts een stukje kerstverlichting hangt,

betaald door een plaatselijke detailist. Reden:

De overige winkeliers doen niet mee aan plaatselijke winkeliersverenigingen

want "de policy is" dat ze via het hoofdkantoor lid zijn van een branchevereniging.

 

De vraag is echter of al de genoemde verschijnselen veroorzaakt worden door de franchise-formule in het algemeen

of door het te krampachtig toepassen van de franchise-formule specifiek

zodat er geen ruimte meer is voor: Think Global Act Local.

 

Link naar reactie
  • 0

Paulgo - Nieuwe producten door een nieuw bedrijf op de markt zetten gaat erg moeilijk soms wil men nog wel eens bij alleenverkoop overstag gaan maar dan ook alleen nog maar als het product zich bewezen heeft.

Dit is ook 1 van de redenen waarom een zelfstandig winkelier ook niet zo happig is een nieuw product te gaan promoten omdat als het aanslaat het meestal in het assortiment van een keten gaat.

 

LittleBit - Zover ik weet is een franchisenemer vrij om lid te worden van de plaatselijke winkeliersvereniging, dat men de branchorganisatie en de winkeliersvereniging door elkaar halen getuigd van onkunde van de ondernemer en hopelijk is dit geen maatstaf voor de rest van Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Al diverse malen lid geweest van een winkeliersvereniging (iedere maal toch maar weer een soort van doorstart, welk dorp/stad kent dit niet) en de laatste jaren actief geweest op het bestuurlijk niveau en één van de hoofdleden van de evenementencommissie. Alles bij elkaar een ervaring van min. 15 jaar.

 

Al die jaren de grote ketens erbij zien komen, en de kleine jongens zien vertrekken. Inderdaad de grote éénheidsworst. Natuurlijk zijn er kleine verschillen tussen winkels van één concern in diverse plaatsen. Maar de uitstraling (en de puinhoop/bende) van een Kruidvat, zie ik toch echt overal terug !

 

Terug naar de winkeliersvereniging; dat men lid is van een branchevereniging en dus niet kan meedoen met een winkeliersvereniging (WV) is inderdaad bull. Uit mijn ervaring als bestuurslid is dat vestigingen vaak wel lid zijn van de WV en de hoofdverkoopster "mag" dan naar de vergadering, maar helaas zonder beslissingsbevoegdheid. Wanneer ik een eindejaarsactie als tombola of loterij o.i.d. organiseerde, met een bepaalde eigen winkeliersbijdrage, moesten deze mensen altijd toestemming vragen aan het hoofdkantoor. Wanneer je dan in een winkelstraat zit met om en om een grote vestiging van één of ander concern, wat niet meedoet met een bepaalde actie, en de plaatselijke winkelier die wel mee wil doen, loop je dus tegen een groot probleem aan....

 

Alle winkelstraten worden opgeslokt door de grote concerns en zo vloeit de zg gezelligheid/kleinschaligheid uit diverse dorpen en steden weg. (uit oogpunt van actie's van de WV)

 

Marcel

 

PS. Een collegawinkelier (groenteboer) vertelde mij vorige week ook hoe zijn situatie er momenteel uitzag : Zijn winkeltje is de laatste echte groenteboer, de rest is verdwenen. Zijn toko staat in de buurt van een grote supermarkt. Klanten komen bij hem binnen met uitpuilende tassen boodschappen, waar de stronken prei en wortelloof uitsteken, en komen nog even voor die krop sla die men vergeten was (0,49 cent... ofzo...weet ik veel!)

 

Je kunt zijn frustratie begrijpen...

(ook bij hem ligt trouwens inmiddels een BBZ aanvraag op de mat..)

Link naar reactie
  • 0

Goed verhaal René, gelukkig zit ik bij een organisatie met veel meer vrijheid (25% inkoop en assortiment 80% verplicht).

Ik heb besloten dit niet zelfstandig op te zetten omdat ik de kennis mis om een gedegen stuk marketing op te zetten. Mede door ingewikkelde regelgeving is dat een lastig en complex vraagstuk. Daarnaast is de assortiments- en produktkennis kennis erg handig wat gewoon teveel is voor mij om ernaast bij te kunnen houden.

De centraal afgesproken inkoopkortingen kunnen ook behoorlijk oplopen.

Gelukkig heb ik nog behoorlijk wat vrijheden waardoor die van mij er behoorlijk anders uitziet als de gemiddelde vestiging.

 

Winkeliersverenigingen zijn druk bezig om te zorgen dat iedere winkelier lid wordt/bijdrage betaalt door middel van nieuwe wetgeving die dit jaar is ingetreden.

Ik zit zelf in een winkelcentrum waar deelname in de WV verplicht is via de verhuurder waardoor wij geen 'free-riders' hebben.

Het verhaal van de extra bijdrage komt mij bekend voor, is altijd moeilijk met grotere ketens, dergelijke acties moet je eigenlijk gewoon uit het beschikbare budget zien te halen.

 

Helaas stijgen ook elk jaar de huurprijzen (en andere lasten) waardoor het voor een lokale groenteboer ook erg lastig wordt om het hoofd boven water te houden....

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf 'geëvolueerd' van een opa/oma winkeltje naar een 'echte' winkel. En heb dus van beide kanten kunnen 'proeven' en ik moet zeggen: het is goed voor winkeliers binnen een branche dat de zaken professioneel worden aangepakt. Of het leuk is is een tweede.

Op een bepaald moment 'moet' je ook wel mee omdat je klant nu eenmaal op een bepaalde manier tegen je winkel aankijkt. Ik denk dat de klant in NL ook erg 'franchise'- gericht is, d.w.z. de klant wil in één oogopslag zien wat er in een winkel wordt verkocht.

De klant heeft dus een bepaald verwachtingspatroon van een winkel. Zo heb ik eens vier meter wijn in mijn winkel geknalt. Van top tot slobber. Als mensen een sigaar van vijftien euro kopen, dan kopen ze ook wel een wijn van vijftien euro, dacht ik. Nou, mooi dus niet. Iedereen vond het leuk, prachtig, maar kopen ho maar.

Ik ben dus gaan onderzoeken waarom dat was. Nou, dat kwam gewoon omdat de klant niet gewend is dat er drank in een tabakszaak wordt verkocht. Dat wordt namelijk verkocht bij de slijter of de supermarkt. Ze komen bij mij een sigaar kopen, geen wijn. Bovendien is de concurrentie natuurlijk gigantisch. Tja, dan de boel maar afschrijven en zelf opdrinken! Wat een straf! Dat zijn nog eens leuke foutjes!

 

Als je even wilt kijken naar een franchise-arme winkelstand, ga dan naar Ierland op vakantie. Dat is me daar een bijeengeraapt zootje! Een heleboel van die rommelwinkeltjes waar vanalles wordt verkocht, je lacht je een kriek. Het is leuk, dat wel. Maar of het ook rendabel is, is maar de vraag.

 

Als de klant echt wat 'anders dan anders' wil, dan gaat hij daar ongetwijfeld naar op zoek. Je moet dus simpelweg niet hetzelfde doen als het grootwinkelbedrijf met een speciaalzaak.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ook een individuele winkelier kan een goed lopende winkel hebben alleen is tegenwoordig de narigheid dat men meer bezig is met het management ( personeel, financieen etc.) dan met de marketing van de winkel zelf.

En daar bedoel ik mee het innoveren en anticiperen op de markt.

 

Vaak begint men enthousiast met de winkel en ebt het langzaam weg.

Ik denk dat Ierland niet het goede voorbeeld is dat heeft daar meer te maken met de retail traditie, hier op het vaste land en vooral Nederland loop erg voor branche afbakening.

Link naar reactie
  • 0

Winkeliersverenigingen zijn druk bezig om te zorgen dat iedere winkelier lid wordt/bijdrage betaalt door middel van nieuwe wetgeving die dit jaar is ingetreden.

 

Verplicht lid worden van een vereniging...

 

...wat voor wet is dat?

 

In sommige plaatsen word gevelreclame belasting geheven aan alle winkeliers en dat vloeit rechtstreeks in de kas van de winkeliersvereniging.

www.erotiekspecialisten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.